Hjärtligt Välkommen!

Välkommen till min blogg! Jag som skriver den här bloggen är en riktig mångsysslare både vad gäller professioner och intressen, så bli inte förvånad om de ämnen jag skriver om inte verkar höra ihop alla gånger!! ;-) Min fysiska hälsa fick gärna vara bättre, och jag jobbar på att det också ska bli så, med bl a naturmedicin och homeopatmedel. I högerkolumnen hittar Du min e-mailadress och jag blir jätteglad om Du hör av Dig till mig om det är nånting Du undrar över! Kommentarer välkomnas förstås också! Kom ihåg att komma tillbaka och se vad jag svarade på din kommentar!!//Anneli.

onsdag 23 mars 2016

Ett framgångsrecept?

För ungefär 2 år sen hade jag en period när jag skrev rätt mycket om affirmationer här på bloggen, och under den perioden var jag riktigt "duktig" och affirmerade mer eller mindre varje dag i flera månader.
(Duktig igen, måste jag tillägga, för redan på 80-talet och under några år i början av 90-talet höll jag på mycket med affirmationer. Men sen "hände livet" och att affirmera blev inte så högt prioriterat längre. Och dessutom hade jag ju fått det jag affirmerat om, d v s ny man och flera barn!) :o) ♥ (o:

Disciplinen att sätta sig varje dag för att affirmera ebbade ut med tiden (då för 2 år sen alltså) och till slut affirmerade jag inte alls. Nu när jag ser tillbaka på den tiden av mitt liv så förstår jag ju att jag var utbränd redan då (och långt före det...), och att det var en bidragande orsak till att det ebbade ut. Men det är inte hela sanningen...

Nä, en annan viktig del av sanningen är att jag kan vara alldeles för överambitiös! När jag ser mina affirmationer från den tiden så inser jag att de ju är spaltkilometer långa! Klart som korvspad att jag inte orkade läsa allt det där varenda dag!!!
Nä, jag tror framgångsreceptet om man ska lyckas med affirmationer är att ta en sak i taget! Eller kanske två... om det är inom ungefär samma område eller påverkar varandra. Men inte mer! Ska man klara av att långsiktigt göra nånting - oavsett vad - så måste man göra det lätt för sig! Men jag har varit alldeles för duktig på att krångla till saker och ting... Det får bli slut på det nu!
En grundläggande sak i livet på den här planeten är pengar, så jag tar det som exempel:

Har du mindre pengar än vad du önskade att du hade? Har du kanske till och med problem att överhuvudtaget få ekonomin att gå ihop?
Pengar är tyvärr ofta en källa till bekymmer, och att oroa sig över t ex ekonomin får oss att tappa energi och "styrfart" i livet, håller du inte med?
Så vad kan man göra för att ändra på det då? Affirmera? Funkar det verkligen?
Ja, säger jag. Klart det gör!
"Men" kanske du säger. "Jag orkar inte jobba mer än jag redan gör, och mina räkningar och skulder äter upp allt jag får in. Och så måste jag äta också... Hur kan affirmationer ändra på det"?

Ja, ETT är då säkert: Det går inte att förbättra nånting medan man fokuserar på problemet! Det är regel nr 1. Visst att verkligheten ser ut som den gör, det är ju svårt att blunda för! Men det finns flera små steg man kan ta, och förutom att rent praktiskt se över sin ekonomi för att hitta vart pengar försvinner "i onödan" så att man kanske kan göra förändringar, så kommer här tre tips:

1. Sluta genast att säga: "Jag har inte råd"!
Du behöver inte gnugga in det faktum att plånboken är alldeles för tunn - det gör ju ingenting bättre! Snarare tvärtom...! Byt ut "jag har inte råd" till "jag prioriterar inte det". När du säger "jag har inte råd" så finns det liksom inget val. Men när du säger "jag prioriterar inte det" så visar du dig själv (och andra) att du väljer! Det är en helt annan känsla! Och affirmationer har allt att göra med känsla! Vilket leder oss till nr 2:

2. Allting som ger dig en bättre känsla är bra!
Bli medveten om hur du känner dig när du tänker eller säger det du tänker eller säger om dig själv och din situation. Det handlar inte om att blunda för sin verklighet - det handlar om att lägga ditt fokus på det som gör att du känner en bättre känsla! Det här är en konst som man behöver tid och envishet för att lära sig! Det kommer inte över en natt! I hela ditt liv (tills nu!) har du övat på att tänka och säga som du gör! Självklart kommer det ta tid att börja tänka och prata annorlunda! Men för varje gång du tränar på det kommer du bli lite bättre på det! OCH: När man har en bra känsla gör man lättare bra val, plus att man får energi som man kan använda till att förändra och förbättra!

3. Du behöver inte veta HUR din situation ska förbättras!
Om du redan visste HUR du skulle få den ekonomi du vill ha så skulle du ju redan göra det, eller hur?!? Att affirmera sig till ett bättre liv handlar om tillit; att lita på att livet - universum - vill dig väl och kan ge dig det du behöver! Det du behöver göra är att försätta dig i "receive mode" = "mottagningsläge", och det gör du genom valen som ger dig en bättre känsla, som i sin tur gör dig mer positiv och som i sin tur gör att du dras till det du vill ha!
Ja, jag vet att det här låter flummigt... men när du börjar fokusera på det som är bra (=bra känsla) blir det som en dominoeffekt, och det blir lättare och lättare att se och vara tacksam för det som redan är bra i ens liv, och det i sin tur gör faktiskt att man drar till sig och drar sig till mer av det man vill ha!

Jag har skrivit om det här i tidigare blogginlägg, och istället för att göra ett redan långt blogginlägg ännu längre så länkar jag till 2 av de blogginläggen så du kan gå in och läsa dem om du vill!
I det första av de blogginläggen går jag igenom HUR man affirmerar. Klicka HÄR för att komma dit.
I det andra blogginlägget blir det lite fördjupning och ett tips. Klicka HÄR för att komma dit!

Till sist vill jag tacka dig för att du läste ända hit! Det finns så himla mycket att skriva i det här ämnet, men du ska ju orka läsa det också, så jag avslutar här!  
Men har du frågor eller vill berätta hur du gjort för att affirmera till dig saker/händelser/personer o.s.v. så skriv jättegärna i kommentarsfältet!
Och du; lycka till med att affirmera dig ett bättre liv! ♥

Anneli.

Inga kommentarer: