Hjärtligt Välkommen!

Välkommen till min blogg! Jag som skriver den här bloggen är en riktig mångsysslare både vad gäller professioner och intressen, så bli inte förvånad om de ämnen jag skriver om inte verkar höra ihop alla gånger!! ;-) Min fysiska hälsa fick gärna vara bättre, och jag jobbar på att det också ska bli så, med bl a naturmedicin och homeopatmedel. I högerkolumnen hittar Du min e-mailadress och jag blir jätteglad om Du hör av Dig till mig om det är nånting Du undrar över! Kommentarer välkomnas förstås också! Kom ihåg att komma tillbaka och se vad jag svarade på din kommentar!!//Anneli.

måndag 26 juli 2010

Lite historik + uppdatering

OK! Här kommer första blogginlägget om hur det går med min viktkurva. Innan jag går in på vad som hänt med den under senaste veckan ska jag berätta lite om hur det brukar se ut!
Som jag har skrivit i tidigare blogginlägg så har jag redan lyckats kämpa mig ner ca 12 - 14 kg, och har varit typ viktstabil sen i mitten av oktober 2009, vilket i praktiken innebär att jag pendlar fram och tillbaka så där en 2 kg.
De flesta som lever på LCHF-kost går ner ganska fort och stannar sen på den egna "normalvikten". Men inte jag...! Det kan bero på att jag är vegetarian och automatiskt får i mig mer kolhydrater än köttätare som äter LCHF. Det har också med portionsstorleken att göra, och kanske har jag även ätit lite för mycket...! Dessutom så är jag alldeles för stillasittande p g a värk och extrem trötthet. Fast mina första 3½ månader som LCHF:are rasade jag ner 8 kg!! Och sen vart det tvärstopp...!
:-( Jag fattar inte...!

MEN!! Nu tar jag nya tag! Tack vare Kyäni Sunrise som jag dricker varje morgon så har min extrema trötthet faktiskt minskat något - så pass att jag verkligen känner skillnad!! :D
Örtdetoxen hoppas jag ska göra ytterligare förbättringar både med min ork och min vikt, och slutligen så hoppas jag att proteinpulvret ska hjälpa mig att gå ner i vikt!

Min plan är att försöka byta ut ALLA mål mot proteinpulver, med start idag! Hur länge jag kommer att göra det har jag inte bestämt - jag tar en dag i taget!
De här dagarna som jag druckit proteindrinkar har jag ätit ett mål med mat om dagen + druckit té eller kaffe med grädde i utöver proteindrinkarna.

Så, hur har det gått med vikten och midjemåttet då??
Jo, sen förra måndagen har det försvunnit ½ cm runt midjan och jag har gått ner 6 hg.
Det säger egentligen ingenting med tanke på att jag alltid pendlar upp och ner, fram och tillbaka! Men det känns ju roligare när vikt och mått går åt det hållet än tvärtom!!

Vill DU göra denna resa med mig - inte bara genom att läsa om mig här på bloggen, utan att påbörja din egen resa mot bättre hälsa och ekonomi - så tveka inte att höra av dig till mig!!
Det är tillsammans vi skapar och når våra mål!!
Välkommen i teamet!!

Anneli.

8 kommentarer:

Maria sa...

Hej! Tack så mycket för tipsen. Jag har faktiskt gått runt med en kopp ingefära och citron-te hela dagen! Och haft en stor tjock tröja och sjal runt halsen :) Nu tänkte jag ta mig en varm dusch. Det verkar inte ha brutit ut ännu, så jag hoppas på det bästa! Kram Maria

Artemis sa...

Inte lätt att gå ner när man inte kan röra på sig... Jag brukar gå och cykla och blir ganska andfådd av det så jag kan inte göra mycket mer än så för tillfället. Men går man länge kan man faktiskt förbränna en hel del...

Anneli Sjögren sa...

Maria: Hoppas verkligen att du blir helt bra snart! Men det här med det väldigt varma badet som jag skrev om är verkligen effektivt, så har du möjlightet - d v s tillgång till ett badkar - så kan det verkligen göra susen!!

Artemis: Att röra på sig kan verkligen ge den där "skjutsen" som man skulle behöva, så det känns inget vidare när man inte klarar av det! Men det är inte bara smärtan som hindrar tyvärr; hjärtat säger ifrån också...!

Gullan sa...

Hej Anneli!

En kompis till mig, som pga läkarens slarv blev utförsäkrad, hon var helt knäckt och bad mig följa med till AF. Alltså vilket SKÄMT, att befinna sig på AF var som att medverka i en absurd film av Roy Andersson eller nåt :O
Snacka om pappersvändarbyråkrati (fast nu på datorer då) på hög nivå! För att inte tala om hur det måste kännas att jobba på AF, totalt jävla meningslöst!

Hoppas det löser sig för dig, själv har jag ju mitt på "det torra" eftersom jag har mitt permanenta sjukbidrag fram till pensionen.

MVH
/Gullan:)

nixpro sa...

Hej och tack för din kommentar
Nej, varför skulle det vara som att svära i kyrkan.
Men du väcker många frågor hos mig. Jag är själv vegetarian. Jag lyckades äta mig fet (enligt BMI-skalan fet) som vegetarian genom att mest livnära mig på mellanmål - dvs kakor, bullar mm.
Att på en strikt vegetarisk föda bli annat än normalviktig eller mindre låter konstigt. Finns svaret i det du skriver sedan? För mig låter det lite så...

Jag tror inte på kurer - oavsett vilken. De brukar allihop fungera så man tappar i vikt, men i en kur ligger just inbakat i konceptet att det är just en kuroch det leder till jojobantning. Man slutar på högre vikt än man börjat. Om man kör en "ständig kur" så är det inte en kur utan en ändrad livsföring och något annat sätt (utöver mycket vanskliga sätt) finns väl inte? Dvs om man intar den mängd föda man behöver med en lägre vikt än den man har så går man ned
OM man inte tex helt utesluter socker eller fett eller något annat kroppen behöver. Då slår det gärna fel
Ett exempel på hur kroppen försvarar sig är när en bulimiker omedelbart spyr upp det hon ätit - varje gång hon stoppat något i munnen. Man kunde tro man går ned i vikt då. Men ofta sker motsatsen eftersom kroppen försvarar sig och omedelbart tillgodogör sig vad den behöver innan man hinner spy. Samt lagrar pga den konstiga otillförlitliga mattillförseln

Du pratade om att svära i kyrkan. jag gör väl kanske något liknande här o nu för jag är absolut ingen expert. Kan bara se att det de säger på ätstörningsklinikerna stämmer med mina egna iaktagelser. Och då aktar man sig för att hoppa över mål, utesluta socker eller fett (men självklart inte äta för mycket av någotdera), banta, fasta, genomgå kurer, äta lightprodukter. För allt det slår fel. Regelbundna mål som inte är för stora, mellanmål som håller förbränningen igång. Det är sättet att gå ned.

Anneli Sjögren sa...

Gullan: Ja, arbetsförmedlingen ter sig mer och mer som ett skämt ju mer man har med dem att göra...!! Det kanske är dags att skrota skiten??
nixpro: Jag ska försöka hålla mitt svar kort...!
Jag åt väl inte exemplariskt bra under uppväxten.. Jag vägrade äta grönsaker och min pappa försökte tvinga mig - med resultat att jag vägrade ännu mer..! Åt mycket mackor och mjölk med flingor...! Men jag var smal ända till jag fick mitt 2:a barn och det var då jag började jojobanta...! Antar att jag har förstört min ämnesomsättning på nåt vis! Det är sant som du säger; att kroppen upplever brist och då sparar på allt man över huvud taget stoppar i munnen! Men mitt största problem är nog att jag är för stillasittande! Det har blivit en ond cirkel - jag sitter still för att jag har så ont, då får jag ännu ondare och sitter ännu mera still... ja, du fattar!
Jag tror inte heller på kurer, men LCHF-kosten är ingen kur för mig utan en del av min nya livsstil! Tallriksmodellen med tillhörande mellanmål funkade inget bra på mig - det var en ständig kamp mot suget!! Olika saker passar olika människor och tallriksmodellen kanske passar dig och då är det ju så du ska äta!
Jag tror inte heller på att förbjuda sig något och jag har inte till 100 % uteslutit socker men jag får ont i både huvud och mage när jag får i mig för mycket kolhydrater så det är inte så svårt att motstå nuför tiden!
Angående förbränningen så fungerar det olika om man lever på LCHF mot tallriksmodellen med mycket kolhydrater. Fett tar längre tid att smälta för mag- tarmsystemet och då behöver man inte äta så ofta - förbränningen hålls igång ändå.
Var och en får prova sig fram till vad som passar henne/honom - det finns nog ingenting som passar alla...!

Anonym sa...

Hej vill bara ge dej ett litet tips som kan hjälpa mot både trötthet o vikt,kolla dina kortisolvärden görs snabbt o lätt på Scandlab.
Har själv haft problem med trötthet,huvudvärk o gick upp 8 kilo på ett år trotts att jag åt viktväktarmat visar sej efter test hos Scandlab att jag endast hade knappt hälften av vad man ska i kortisolvärde mina binjurar var uttröttade, efter kostomläggning tagit bort spannmål, socker, mjölk, kaffe o griskött, så har jag gått ner 24 kilo utan ens att försöka det har varit en angenäm bieffekt ock min ork är tillbaka om inte helt så på god väg började med dieten för knappt ett år sedan,tar även lite örtmedeciner och mineraler för att hjälpa binjurarna. skillnaden i livskvalite är total hoppas det kan hjälpa med din trötthet på Scandlabs hemsida hittar du en lista med symtom.

Anneli Sjögren sa...

Hej "Anonym", och TACK för din kommentar!
Jag ska genast gå in på Scanlabs hemsida och kolla!! Kortisolvärdet har jag i ärlighetens namn aldrig tänkt på så det är verkligen värt att kolla upp!
Än en gång STORT TACK!! :D