Hjärtligt Välkommen!

Välkommen till min blogg! Jag som skriver den här bloggen är en riktig mångsysslare både vad gäller professioner och intressen, så bli inte förvånad om de ämnen jag skriver om inte verkar höra ihop alla gånger!! ;-) Min fysiska hälsa fick gärna vara bättre, och jag jobbar på att det också ska bli så, med bl a naturmedicin och homeopatmedel. I högerkolumnen hittar Du min e-mailadress och jag blir jätteglad om Du hör av Dig till mig om det är nånting Du undrar över! Kommentarer välkomnas förstås också! Kom ihåg att komma tillbaka och se vad jag svarade på din kommentar!!//Anneli.

fredag 27 september 2013

Broccolipaj De Lux

Idag tänkte jag dela med mig av receptet till dagens middag. Adrian ville ha nåt med broccoli och då är ju en paj ett säkert kort!
Broccolipaj De Lux, ca 6 - 8 portioner.

PAJDEG:
4 dl vetemjöl
125 g smör
1 ägg
½ tsk salt
2 - 3 msk vatten

GÖR SÅ HÄR:
Hacka ihop mjöl, salt och smör och nyp snabbt ihop så allt fett blir inblandat i mjölet. Alt kör det i en matberedare.
Blanda ner ägget och sist vattnet till en deg.
OBS! Knåda inte! En pajdeg ska inte bearbetas mer än nödvändigt för då kan den bli seg och tråkig!
Tryck ut degen i pajformen, picka med en gaffel och ställ in i kylen medan du förbereder fyllningen.

Vill du ha en glutenfri/LCHF-pajdeg, så klicka HÄR!

FYLLNING:
Broccoli (vet inte hur mycket - kolla hur mycket som blir lagom i den pajform du tänker använda)
6 ägg
1 liten burk Creme Fraiche
2½ dl mjölk/grädde
1 msk buljongpulver
1 msk smulad basilika
salt. peppar, lökpulver
1 ask Apetina Fetaost, tärnade
drygt 1 dl (grovhackade) cashewnötter
Riven ost

GÖR SÅ HÄR:
Koka broccolin al dente (färsk broccoli ca 7 minuter) och häll av kokvattnet. Blanda ägg, Creme Fraiche, mjölk/grädde med buljongpulver och kryddor.
Förgrädda pajskalet 6 - 10 minuter. Lägg lite riven ost i botten och sen hälften av broccolin. Strö över Fetaosttärningarna och lägg på resten av broccolin. Strö över cashewnötterna, häll äggstanningen över och sist riven ost. Grädda i 200 grader, först ca 25 minuter och sen 10 - 15 minuter till med ett bakplåtspapper över så att äggstanningen verkligen stannar men ytan inte blir för bränd. Låt gärna stå en stund innan du skär i den. Servera med en sallad.

Smaklig måltid!

Anneli.

Inga kommentarer: