Hjärtligt Välkommen!

Välkommen till min blogg! Jag som skriver den här bloggen är en riktig mångsysslare både vad gäller professioner och intressen, så bli inte förvånad om de ämnen jag skriver om inte verkar höra ihop alla gånger!! ;-) Min fysiska hälsa fick gärna vara bättre, och jag jobbar på att det också ska bli så, med bl a naturmedicin och homeopatmedel. I högerkolumnen hittar Du min e-mailadress och jag blir jätteglad om Du hör av Dig till mig om det är nånting Du undrar över! Kommentarer välkomnas förstås också! Kom ihåg att komma tillbaka och se vad jag svarade på din kommentar!!//Anneli.

lördag 18 april 2015

Det här gjorde jag igår

Nu har jag kollat igenom bilderna jag tog igår och som jag nämnde i gårdagens blogginlägg. Och de får väl duga...

Vad var det då jag gjorde undrar ni kanske?
Jo, jag planterade om mina orkidéer!

Det här med orkidéer alltså.... Innan jag fick min första för 6 år sen så tyckte jag att orkidéer verkade ganska tråkiga som krukväxter betraktat... Visst; de är fina när de blommar, men utan blommor ser de rätt anspråkslösa och ..... ja, tråkiga ut. Men så fick jag då en i present. En med vita blommor. Jag hade inte en susning om hur man skulle sköta den, men fick höra att den skulle vattnas sparsamt varannan - var tredje vecka och planteras om vart annat år i speciell orkidéjord.

Ett motto som jag försöker leva efter är "Live and let live" och det gäller i allra högsta grad mina krukväxter! Jag försöker alltid rädda dem till varje pris och kan inte förmå mig till att slänga dem förrän de är dödare än dödast..!

Den här stackars orkidén jag fick ... ja, jag säger stackars, för den höll på att dö redan första sommaren! Inte för att jag misskötte den utan för att vi fick en myrinvasion i vardagsrummet där den stod, och de förnicklade myrorna valde min orkidé till bostad av alla krukväxter jag hade!

Som ett led i att bli av med myrorna så var jag tvungen att slänga ut hela krukan med orkidé och allt, men mitt motto troget så kunde jag inte bara slänga den...! Så jag ställde den på gräset utanför huset, halvt bakom en stor snöskovel som stod lutad mot husväggen, och där stod den hela sommaren! I ärlighetens namn så glömde jag bort den alldeles, och det var inte förrän frampå hösten som jag fick syn på den igen. (Jo då! Snöskoveln stod där lutad mot husväggen hela sommaren...!) När jag tog upp krukan för att se vad som hänt med blomman under de månader den stått där så konstaterade jag två saker: 1. Myrorna var borta. 2. Den levde! Den såg förjävlig ut - men den levde! Så jag tog in den, gav den lite vatten och satte tillbaka den på sin plats i vardagsrumsfönstret. Och mot alla odds fortsatte den att överleva! Den växte sakta och fick t o m nya vita blommor! Men någon omplantering blev aldrig gjord...

Under de här 6 åren sen jag fick min första orkidé så har jag fått fler orkidéer och nu har jag 7 stycken: en liten mini och sex stycken "vanliga". Alla utom en står ute i Da House, och det var dem jag planterade om igår!
Här har jag samlat dem på ett ställe inför fotograferingen!

Om ni klickar på bilden så förstoras den, och förutom att se mina superskitiga fönster så ser ni också orkidéerna bättre! Orkidén som står till vänster på fönsterbrädet är den som jag fick för sex år sen!
De flesta av blommorna är fejkblommor i tyg (utom 2) och är mitt sätt att slippa de lite tråkiga ickeblommande orkidéerna! :o)

Jag har inte förstått det förrän nu, men det här med att ha orkidéer är typ beroendeframkallande!! Har man en vill man ha flera! Istället för att bli en "Crazy Cat Lady" som man kan bli om man har för många katter, så riskerar man att bli en "Crazy Orchid Lady"!! :P Jag ligger i riskzonen!! ;-)

Med risk för att det här blogginlägget blir så långt att ni inte orkar läsa hela så vill jag bara visa den orkidé jag har här inne i vårt bostadshus! Det har hänt nåt konstigt med den som jag undrar om nån kan hjälps mig att förklara och tala om hur jag ska göra med den!
Som ni ser så har den fått en ny stängel med knoppar på, MEN: titta uppe till vänster i bild! Vad i hela friden är det?
Här kommer en närbild:
Det ser ut som att det växer ut en helt ny liten orkidéplanta på en stängel, med en enda blomknopp! What?!? Är det vad jag tror eller vad är det? Om nån av er som ser detta har någon erfarenhet av vad det är och vad man ska göra med det så - Please! - skriv och berätta!

Och med detta avslutar jag för denna gång!
Ha en fortsatt trevlig helg allihopa!

Anneli.

Inga kommentarer: