Hjärtligt Välkommen!

Välkommen till min blogg! Jag som skriver den här bloggen är en riktig mångsysslare både vad gäller professioner och intressen, så bli inte förvånad om de ämnen jag skriver om inte verkar höra ihop alla gånger!! ;-) Min fysiska hälsa fick gärna vara bättre, och jag jobbar på att det också ska bli så, med bl a naturmedicin och homeopatmedel. I högerkolumnen hittar Du min e-mailadress och jag blir jätteglad om Du hör av Dig till mig om det är nånting Du undrar över! Kommentarer välkomnas förstås också! Kom ihåg att komma tillbaka och se vad jag svarade på din kommentar!!//Anneli.

torsdag 21 februari 2013

Bussvärdsutbildning

Idag har äntligen utbildningen till Bussvärd gått av stapeln! :D
Södra Dalarnas Serviceteam - det Sociala företaget son Nettan och jag startat - har ju fått uppdraget att vara Bussvärdar i Avesta Kommuns försök med gratis bussar och snart ska det äntligen komma igång med Bussvärderiet! :D
Så Nettan, Janne och jag + Helene som fick praktikplats hos oss från och med idag(!) och 3 andra kvinnor som sökt praktikplats hos oss var på plats i Statshuset där Avestas Samhällsplanerare Sofie Norberg höll i utbildningen. Det var rätt mycket mer information än vad jag i min fantasi hade föreställt mig, men jag tror att det kommer att bli jättebra! Men innan själva uppdraget kan gå av stapeln behöver vi skriva avtal med Arbetsförmedlingen, men det är på gång! Sakta men säker faller pusselbitarna på plats och företaget tar form! :D

Sen vill jag också visa mina fina rosor som jag fick av Janne på Alla Hjärtans Dag för en vecka sen:
De är fortfarande nästan lika fina! De har inte ens "nickat till" så där som rosor ofta gör! Det enda som har hänt är att de slagit ut lite mer och bladen blivit lite torrare! Men de är fortfarande jättefina! :D

Anneli.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Rosor är som vackrast när de är helt utslagna. Skulle de nicka till så lever de ett tag till om du helt kapar stjälkarna och låter blomma flyta i en skål med vatten.
Sen blev jag ju mäkta nyfiken på det där bussvärderiet!!!!! Busschaufför har jag jobbat som, bussguide har jag gått kurs i men detta verkar vara nåt helt annat.............

Anneli Sjögren sa...

Ja, så brukar jag faktiskt göra - de ytterst få gånger jag får några rosor..!! ;-)

Som bussvärd kommer vi att vara resenärerna behjälpliga med allt från att hjälpa föräldrar upp med barnvagnen till att hjälpa folk med var man ska byta buss för att komma till....! Sen ska vi även räkna resenärerna: hur många pensionärer/ungdomar/barn och vuxna som åker. Kommunen tror att resandet har ökat med ca 80 % sen gratisbussarna infördes, men de vill att vi dubbelkollar att det stämmer.
På några skolbussar är barnen rädda för chauffören (vi har hört hårresande berättelser om ett par av chaufförerna som inte verkar riktigt kloka!) och även ett gäng A-lagare som åker med i skolbussen och där är det meningen att vi bara ska vara vuxna som ser och hör och ev kan säga till - men vi har inga befogenheter. Däremot kan vi alltid ringa 112 om det skulle bli illa - vilket de inte tror att det kommer att bli förstås, men frågan kom upp i en diskussion..!
Så som en sammanfattning kan man säga att vi blir kommunens "ögon och öron" i syfte att ge korrekt information till dem så att de vet om de ska fortsätta med gratisbussarna, göra förändringar eller förbättringar, om det behövs sättas in flera bussar och liknande. Och så förstås hjälpa resenärerna! :D

Anonym sa...

Låter som ett spännande och omväxlande jobb. Finns väl inget härligare än att hjälpa folk

Anneli Sjögren sa...

Nä, det känns verkligen bra att få göra något riktigt meningsfullt! :D