Hjärtligt Välkommen!

Välkommen till min blogg! Jag som skriver den här bloggen är en riktig mångsysslare både vad gäller professioner och intressen, så bli inte förvånad om de ämnen jag skriver om inte verkar höra ihop alla gånger!! ;-) Min fysiska hälsa fick gärna vara bättre, och jag jobbar på att det också ska bli så, med bl a naturmedicin och homeopatmedel. I högerkolumnen hittar Du min e-mailadress och jag blir jätteglad om Du hör av Dig till mig om det är nånting Du undrar över! Kommentarer välkomnas förstås också! Kom ihåg att komma tillbaka och se vad jag svarade på din kommentar!!//Anneli.

onsdag 9 september 2015

Rönnbärsfritt = vinterfritt?

Så här års brukar vårt stora rönnbärsträd digna av rönnbär, men inte i år! Jag har bara sett en enda klase på hela trädet!
Det sägs ju att om det är mycket rönnbär, och om de mognar tidigt så blir det en tidig och sträng vinter, men vad betyder det om det inte finns nästan några rönnbär alls? Blir det ingen vinter då?

Om jag bara får tänka rent egoistiskt så kan gärna vintern utebli för min del - kyla och snö är ingenting för mig! Lika lite som för hög värme och gassande sol! (Oops... Jösses va så där Svenskt "lagom" jag var helt plötsligt... i det fallet iallafall...!) Hihihi...! ;o)
Men allvarligt: ÄR det ett tecken på den globala uppvärmningen? Ska man bli (ännu mer) orolig nu?

Enligt min livsfilosofi är det bortkastad energi att oroa sig - vilket på inget sätt betyder att jag klarar av att leva upp till min egen visdom alla gånger... And for the record; att inte oroa sig är absolut inte synonymt med att inte bry sig! Men för min egen del så vet jag att jag försöker vara medveten och göra val som är långsiktigt hållbara för vår planet och alla dess innevånare, så jag har ganska gott samvete - jag drar mitt strå till stacken. Men det räcker ju inte att jag, min familj och en del av mina vänner drar sitt strå till stacken - vi behöver ju hjälpa till allihop! (Ja! Jag vet att det är fler som tänker på miljön än ovan nämnda, men ni fattar vad jag menar!)

Jag vet att jag skrivit det förut här på bloggen (men det var länge sen...) men ett av de "klokord" som min mamma brukade säga är väldigt passande här: "Ingen kan göra allt, man alla kan göra något. Om alla gör något så blir allting gjort"! För så är det ju! Vi har alla områden där vi är väldigt medvetna och andra områden som är blinda fläckar. Men om vi gör det vi kan och är medvetna om, och andra gör det de kan och är medvetna om så finns det ju hopp om framtiden! Eller hur!?!

Det var inte meningen att detta blogginlägg skulle bli ett "brandtal" men fingrarna slank iväg utmed tangentbordet nästan utan att jag hann tänka, och jag undrar verkligen vad det kan tänkas betyda att det inte finns just några rönnbär här i år!
När vi kommit fram i februari - mars nån gång så vet om vi fick nån vinter eller inte, men är bristen på rönnbär isåfall ett tecken?? Min fråga kvarstår! Skriv gärna kommentarer på hur du ser på saken!

Till sist vill jag bara berätta att receptet på veganosten jag skrev om i förra blogginlägget nu ligger ute på min Gröna blogg! Klicka HÄR så kommer du dit!

Anneli.

Inga kommentarer: