Hjärtligt Välkommen!

Välkommen till min blogg! Jag som skriver den här bloggen är en riktig mångsysslare både vad gäller professioner och intressen, så bli inte förvånad om de ämnen jag skriver om inte verkar höra ihop alla gånger!! ;-) Min fysiska hälsa fick gärna vara bättre, och jag jobbar på att det också ska bli så, med bl a naturmedicin och homeopatmedel. I högerkolumnen hittar Du min e-mailadress och jag blir jätteglad om Du hör av Dig till mig om det är nånting Du undrar över! Kommentarer välkomnas förstås också! Kom ihåg att komma tillbaka och se vad jag svarade på din kommentar!!//Anneli.

söndag 31 mars 2013

Dag två

Dag två av vaddå, kanske ni undrar.
Jo, av fasta!
Ja, inte så där traditionell fasta som på t ex Hälsohem där man bara dricker massa vatten, örttéer, utspädda juicer och buljong.
Nä, den här (fusk)fastan blev jag inspirerad till när jag såg Vetenskapens värld avsnitt 11 i måndags. Såg ni den? Om inte så högerklicka HÄR så kommer ni till svt play och Vetenskapens värld! Klart sevärt var det i alla fall!!

Den här fastan går ut på att man fastar 2 dagar i veckan under hur lång tid man nu väljer. Det ska ha många hälsofördelar enligt nya studier! Men se programmet så slipper jag förklara det här, för det blir alldeles för långt!!

I alla fall; den här typen av fasta hjälper kroppen att komma in i "repair mode" enligt studierna, så att cellerna i kroppen kan reparera sig istället för att bli sjuka och t ex skapa cancer, hjärt-kärlsjukdomar och diabetes. Dessutom så hjälper det till att gå ner i vikt. När jag såg programmet så kände jag direkt att det var nåt jag ville testa! Fast jag vet inte hur länge jag kommer att orka hålla på, men det spelar mindre roll just nu, jag bestämmer inte att jag ska hålla på så här en viss tid - jag gör det så länge det känns bra helt enkelt! Men se programmet så förstår ni bättre!

Hur gör man då den här fastan?
Jo; förutom att man äter ett mål mat om dagen bestående av 400 - 500 kcal för kvinnor och 500 - 600 kcal för män så dricker man bara massa té och vatten under dygnet. Det spelar ingen roll om man fastar två dagar på raken eller fastar två separata dagar så länge man håller sig till 5/2 under en vecka.

Till skillnad från när man fastar "på riktigt" under flera dagar (jag har som längst fastat i 16 dagar när jag var typ 18 år) så hinner kroppens förbränning inte skruva ner sig och följaktligen går man heller inte upp i vikt när man börjar äta igen så som sker efter en vanlig fasta. Ni som har provat på fasta har förmodligen samma erfarenhet som jag, d v s att man går ner kanske 3 - 4 kilo på en vecka och sen går man upp 5 - 6 kilo rätt snabbt efteråt.  Men med den här 5/2-dieten händer alltså inte det!

Hur mår jag då efter två dygns fasta?
Jo, tackar som frågar; riktigt skapligt. Jag är inte särskilt hungrig och blir jag det så dricker jag bara lite, men däremot så började jag få huvudvärk idag mitt på dagen. Jag trodde att den skulle gå över efter att jag åt mitt mål mat - som jag åt till middan - men icke sa nicke! Men imorgon ska jag börja äta som vanligt igen och då hoppas jag att den går över, om inte förr! Jag tycker att jag har haft min beskärda del av huvudvärk de senaste veckorna...!

Vad åt jag då på mina två mål mat?
Jo, igår gjorde jag en jättegod morotssoppa med lite gröna ärtor i och idag gjorde jag "zucchinipasta" (riven zucchini) med fetaost och sesamolja. Riktigt gott det med!
Men nu ska jag gå och lägga mig så det blir frukost nån gång! :D
Natti natti!!

Anneli.

Inga kommentarer: