Hjärtligt Välkommen!

Välkommen till min blogg! Jag som skriver den här bloggen är en riktig mångsysslare både vad gäller professioner och intressen, så bli inte förvånad om de ämnen jag skriver om inte verkar höra ihop alla gånger!! ;-) Min fysiska hälsa fick gärna vara bättre, och jag jobbar på att det också ska bli så, med bl a naturmedicin och homeopatmedel. I högerkolumnen hittar Du min e-mailadress och jag blir jätteglad om Du hör av Dig till mig om det är nånting Du undrar över! Kommentarer välkomnas förstås också! Kom ihåg att komma tillbaka och se vad jag svarade på din kommentar!!//Anneli.

lördag 10 oktober 2015

En antik ask

I torsdags åkte jag iväg för att hälsa på min ena syrra; "mittemellan-syrran" - barn nr 3 av 5 i den familj jag föddes i. Det var länge sen jag var hemma hos henne, men det var desto roligare nu när det äntligen blev av!

Syrran har ganska mycket grejer kvar efter vår mamma och bl a hade hon en jättehäftig gammal chokladkartong som mamma hade sparat, antagligen för att den är så vacker och speciell. Chokladkartonger som denna görs inte längre, och har inte tillverkats på måååånga år! Vill ni se den? Ok! Här är den:
Visst är den fin!?! Jag har aldrig sett nåt liknande förut!

Här kommer ett foto på en detalj på det utsirade locket:
STOLLWERCK står det på "medaljen" eller vad man nu ska kalla det för som hänger och dinglar i snodden.

På baksidan sitter en liten lapp kvar som avslöjar var chokladasken är tillverkad och hur mycket choklad som fanns i:
Här ser man att chokladasken är tillverkad i Köln, Tyskland och har innehållit nästan 2 kg choklad! Men ingen choklad fanns kvar, vilket nog var bra för även om jag inte vet hur gammal asken är så är den mycket gammal! Kanske från tidigt 1900 tal. Vad som ev varit kvar av den chokladen kan inte ha varit en trevlig syn tänker jag...! ;o)

Chokladasken må ha varit tom när jag fick den av syrran (hon hade tänkt att slänga den...), men jag fann genast en bra användning för den:
Till mina Tarot- och Orakelkort! Fast alla får inte plats... Jag har väl 5 - 6 Tarotlekar till...

Men åter till själva asken! Syrran visste inte var vår mamma har fått den ifrån. Hon kan ha ropat in den på auktion, eller så kommer den från vår morfar! Morfar var ju skrothandlare i Stockholm på 1920-talet och framåt och kanske fick tag på den nån gång då!?! Ja, inte vet jag, och inte lär jag få veta det heller... Synd, för jag älskar att få veta gamla sakers historia! Men fin är den och nu får den bo hemma hos mig! Tack Syrran!! ♥

Anneli.

Inga kommentarer: