Hjärtligt Välkommen!

Välkommen till min blogg! Jag som skriver den här bloggen är en riktig mångsysslare både vad gäller professioner och intressen, så bli inte förvånad om de ämnen jag skriver om inte verkar höra ihop alla gånger!! ;-) Min fysiska hälsa fick gärna vara bättre, och jag jobbar på att det också ska bli så, med bl a naturmedicin och homeopatmedel. I högerkolumnen hittar Du min e-mailadress och jag blir jätteglad om Du hör av Dig till mig om det är nånting Du undrar över! Kommentarer välkomnas förstås också! Kom ihåg att komma tillbaka och se vad jag svarade på din kommentar!!//Anneli.

fredag 12 augusti 2016

Ett lyckat experiment

Jag har tänkt att jag skulle baka mig lite glutenfritt matbröd ända sen jag kom hem ifrån Stockholm, och igår avslutade jag ju blogginlägget med att jag skulle baka om jag orkade. Det gjorde jag inte... Men idag gjorde jag! :o)

Jag rörde ihop degen redan innan jag åt frukost, för jag tänkte att det var bäst att passa på medan det fanns energi till det och jag inte hunnit bli distraherad av nåt annat...!
Nu ligger mer än hälften av brödet skuret och klart i frysen! :o)
Jag har redan smakat brödet, och det var riktigt, riktigt gott! Tyvärr kommer jag inte att kunna baka det igen... Kanske nåt liknande, men inte precis det här... Det här brödet improviserade jag nämligen bara ihop av lite allt möjligt jag hade hemma och ingenting blev mätt, så hur mycket av allt jag haft i är det ingen som vet! :P

Förutom en färdig blandning av olika glutenfria mjölsorter och frön som jag slängde ihop och tog med mig till Stockholm men inte använde mer än en del av, så mosade jag till exempel i två övermogna bananer i min blivande deg... och rörde i de sista deciliterna filmjölk som stod i kylen. Och jag tror att det var 8 ägg jag hade i... När det var gjort kom jag på att jag inte hade nåt fett i, så jag sträckte in handen i skafferiet och halade fram en flaska rapsolja med citronsmak. "Hmmm... Citronsmak... Äsch, va sjutton" tänkte jag. "Jag har ju redan mosat i bananer - varför inte ta citronolja när jag ändå är i farten"!
När jag kommit så långt var degen egentligen mer en smet, så jag hittade lite rismjöl i skafferiet och rörde ner några nävar av det. Perfekt! Och sen tryckte jag ut degen på en plåt och gräddade. Och himlans va lyckat det blev! Mmmm...! Kajsa Warg hade varit stolt över mig!
Av bananerna märks konstigt nog inte ett dugg, men man kan ana citronsmaken från oljan. Men det blev bara en god liten brytning, ingenting som på nåt sätt tar över.

Ja, det här blev ju lyckat! Vad ska jag hitta på härnäst? Ja... det vet man aldrig! Men det visar sig väl i sinom tid!

Anneli.

Inga kommentarer: