Hjärtligt Välkommen!

Välkommen till min blogg! Jag som skriver den här bloggen är en riktig mångsysslare både vad gäller professioner och intressen, så bli inte förvånad om de ämnen jag skriver om inte verkar höra ihop alla gånger!! ;-) Min fysiska hälsa fick gärna vara bättre, och jag jobbar på att det också ska bli så, med bl a naturmedicin och homeopatmedel. I högerkolumnen hittar Du min e-mailadress och jag blir jätteglad om Du hör av Dig till mig om det är nånting Du undrar över! Kommentarer välkomnas förstås också! Kom ihåg att komma tillbaka och se vad jag svarade på din kommentar!!//Anneli.

torsdag 11 augusti 2016

Uti vår hage...

Idag har Janne varit ute och fotat bland våra odlingar. Så kanske inte direkt i vår hage som titeln säger... Men ibland tar jag mig lite "konstnärliga friheter"..! (Texten i sången "Uti vår hage" har också tagit sig konstnärliga friheter tycker jag genom att fortsätta texten med "växa blå bär"! Blå bär växer väl inte i hagar, utan i skogen?! Iallafall om det är blåbär som menas... fast... det skulle väl möjligen kunna vara slånbär som växer i hagar kanske... och björnbär... :P Hmm.... ja, ja! Kanske inte så mycket till konstnärliga friheter då... :P ;o)

Iallafall: För er som är intresserade av hur det går med våra (läs: Jannes...) odlingar så kommer här lite rykande färska foton, med början av denna:
Nån som vet vad det här är för blomma? Jag - som faktiskt är en så kallad Asfaltsblomma, uppväxt i Stockholm som jag är - gissade rätt på första försöket! Eller typ visste... :P Det är en potatisblomma! :o) Janne tror inte att det blir så mycket potatis i år tyvärr, men lite ska det väl bli iallafall!
Men här kommer nästa foto:
Vad är det här för en blomma då? Ja, här "typ visste" jag också vad det var! Fast det är väl egentligen inte så konstigt, för även om det inte är jag som odlar eller ens hjälper till med odlingen så har jag ju varit med ut i landen och tittat på hur allt växer massor med gånger genom åren!
Det är iallafall en gurkblomma, och den kommer om allt går som det ska att bli en Västeråsgurka när den blir stor! :o)
Ok. Nästa foto:
Det här är också gurka... nästan! ;o) Det är Gurkörtsblommor! Ser ni det lilla biet till höger i bild? Det kom flygande för att sätta sig på en blomma precis som Janne tog kortet! :o)

Vi (läs: Janne...) odlar inte bara Gurkörtsblommor:
Här ser ni att bakom Gurkörten finns det Ringblommor, och bakom dem finns det Blåklint.

Men av blommor som det blir nåt ätbart av så finns även dessa:
Spritärtor! Denna sort är en gammal sort som i stort sett inte odlas längre. Stensärtor kallas de, och de är jättegoda!

Ja, det här får bli allt för idag, för nu är både Adrian och jag jättehungriga och ska laga oss lite middag! Och om jag orkar så ska jag baka lite också tänkte jag!

Anneli.

Inga kommentarer: