Hjärtligt Välkommen!

Välkommen till min blogg! Jag som skriver den här bloggen är en riktig mångsysslare både vad gäller professioner och intressen, så bli inte förvånad om de ämnen jag skriver om inte verkar höra ihop alla gånger!! ;-) Min fysiska hälsa fick gärna vara bättre, och jag jobbar på att det också ska bli så, med bl a naturmedicin och homeopatmedel. I högerkolumnen hittar Du min e-mailadress och jag blir jätteglad om Du hör av Dig till mig om det är nånting Du undrar över! Kommentarer välkomnas förstås också! Kom ihåg att komma tillbaka och se vad jag svarade på din kommentar!!//Anneli.

lördag 19 januari 2013

Ska det va så här?

Ska det det, ska det det? (Försöker låta som Sverker Olofsson när han hade TV-programmet "PLUS"!)
Det jag syftar på är vårt samhälle: hur vi har byggt upp det, hur vi prioriterar och vad som anses viktigt.
Jag tror jag har skrivit det nån gång förut här på bloggen, att nu förstår jag människor som säger "äntligen fredag"!
I veckorna tänker jag på olika saker som jag vill/behöver göra och känner att; "nä, jag orkar inte, jag får göra det till helgen". Men när helgen kommer så vill jag bara sova och göra ingenting - vila upp mig så att jag orkar med arbetsveckan som kommer.
Ska det vara så?? Det är ju helt sjukt!! Och jag jobbar ju bara halvtid!! Hur orkar människor jobba heltid - jag fattar inte! (Nä, jag veeet att alla inte är lika trötta som jag, men är det verkligen rimligt att ägna så mycket av sin tid till att jobba? Det är väl bättre att människor får jobba kortare tid och istället dela med sig av sitt arbete så att alla som vill ha ett jobb kan få ett!?!)

Jag har precis kommit hem ifrån en trevlig kväll med tjejerna. En av dem har nyligen flyttat och bjöd oss andra på "inflyttningspartaj"! Men fast jag vet att det kommer att bli jätteroligt och hur trevligt som helst så måste jag nästan tvinga mig till att tacka Ja till inbjudan! Jag är så slut så jag orkar nästan inte ens ha roligt!! Men det var väl ändå inte så här vi ville att livet skulle vara? *Suck*

Och när jag ändå håller på: I detta vårt samhälle anses jobb vara det viktigaste av allt! Hela tillvaron kretsar kring arbete; att alla ska ha arbete. Det är nästan som att makthavarna tror att bara folk har ett jobb att gå till så blir världen en bättre plats..!!
I got news for you: Om man är sjuk/utbränd/utmattat så är prio 1 INTE att få ett jobb!!! Det är att bli FRISK!!! SEN vill nog de allra flesta ha ett jobb och dra sitt strå till stacken!

När jag framför mina åsikter i detta så får jag ofta höra att det bara är att rösta rätt på valdagen, men hur ska man kunna göra det när det inte finns ett enda parti som förstår detta?? Om jag orkade så skulle jag starta ett eget parti och införa medborgarlön och försöka se till att INDIVIDEN blir sedd, bemött och framför allt behandlad med respekt! Men tyvärr så orkar jag inte...!
Så jag biter ihop, gör mitt bästa och hoppas på att det trots allt går vägen...!!

Anneli.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag håller helt med dig. Ska livet verkligen se ut så? Jobba, jobba, jobba. Och när man är ledig inte orka göra något för man har jobbat så mycket. Jag lever inte längre ett sådant liv och kommer nog aldrig göra. Anledningen är smärtor och inte självvalt, dock kan jag se fördelar där jag är och det jag befinner mig i. Att jobba mig igenom hela livet, 40timmar i veckan, och knappt orka göra något annat .. Kan det vara livskvalité? Ja jag vet inte ...
Stor kram Lina

Anneli Sjögren sa...

Nä, jag tycker inte att det ska behöva vara så här!! Med tanke på den stora arbetslösheten och att div maskiner tar över mer och mer av det som människorna tidigare gjort så finns det ingen som helst anledning!!
Dessutom kan väl de som gillar att jobba mycket få göra det då, istället för att tvinga ut människor som inte mår som de ska i åtgärder, "sysselsättning" och arbetslöshetens förnedring! Jag tror på människans inneboende önskan om att bidra och tror egentligen inte att nån VILL ligga samhället till last. Men så länge ingen ser till individen och individens förmågor och önskningar så har vi det samhälle vi har!
Jag vill emigrera till en annan, mer utvecklad planet...!! (-_-)