Hjärtligt Välkommen!

Välkommen till min blogg! Jag som skriver den här bloggen är en riktig mångsysslare både vad gäller professioner och intressen, så bli inte förvånad om de ämnen jag skriver om inte verkar höra ihop alla gånger!! ;-) Min fysiska hälsa fick gärna vara bättre, och jag jobbar på att det också ska bli så, med bl a naturmedicin och homeopatmedel. I högerkolumnen hittar Du min e-mailadress och jag blir jätteglad om Du hör av Dig till mig om det är nånting Du undrar över! Kommentarer välkomnas förstås också! Kom ihåg att komma tillbaka och se vad jag svarade på din kommentar!!//Anneli.

onsdag 23 december 2015

Sockerberusning och sockerkoma - inte så sött som man kan tro!

Jag hade egentligen tänkt att skriva det här blogginlägget igår, men jag hade fortfarande sockerkoma och orkade inte ta mig för...
Fortfarande sockerkoma, undrar du kanske? Ja, svarar jag, sen i måndags kväll...

I måndags kväll ser ni, så var jag med och ordnade ett surpriseparty för en kompis som fyllde 40 år, och det var mitt jobb att skaffa kakor och tårta!
Och jag inte bara skaffade... jag åt också!!
Problemet var inte bara att jag liksom inte "tål" socker längre... (känner mig faktiskt lite "berusad" av socker!), jag var fruktansvärt hungrig också! Allt jag hade fått i mig på hela dagen var 2 riskakor med färskost och mungböns-groddar! Och klockan var närmare 17.00 när vi kom till jubilaren..!
(Äppelsockerkakan bakades av födelsedagsbarnets mamma!)
Så jag kan villigt erkänna att ett par bitar av äppelsockerkakan på bilden här ovan slank ner innan kaffet ens var klart..! Sen åt jag ett okänt antal kakor och en bit vardera av tårtorna... och priset blev alltså sockerkoma - som dessutom höll i sig till dagen efter t o m! En slags baksmälla kan man säga...

Det här gör mig ännu säkrare på mitt beslut att leva mer hälsosamt i framtiden: Efter nyår drar jag ner drastiskt på allt som innehåller socker! Och före nyår kommer det inte bli alltför mycket onyttigheter heller: jag har inte bakat en enda pepparkaka, och inte gjort något julgodis - för första julen i hela mitt liv! Visserligen kan man göra nyttigare varianter både av pepparkakor och julgodis, men jag orkar inte lägga nån energi på det, och speciellt inte nu när vi inte har några barn hemma denna jul! Det finns en chans att den här julen blir den nyttigaste/minst onyttiga julen sen jag var en baby!

Det blir nog bra det här!! :o)

Anneli.

Inga kommentarer: