Hjärtligt Välkommen!

Välkommen till min blogg! Jag som skriver den här bloggen är en riktig mångsysslare både vad gäller professioner och intressen, så bli inte förvånad om de ämnen jag skriver om inte verkar höra ihop alla gånger!! ;-) Min fysiska hälsa fick gärna vara bättre, och jag jobbar på att det också ska bli så, med bl a naturmedicin och homeopatmedel. I högerkolumnen hittar Du min e-mailadress och jag blir jätteglad om Du hör av Dig till mig om det är nånting Du undrar över! Kommentarer välkomnas förstås också! Kom ihåg att komma tillbaka och se vad jag svarade på din kommentar!!//Anneli.

lördag 19 april 2014

Med skit under naglarna...

... och Orientaliskinspirerad Heavy Metal på full volym i högtalarna har jag idag äntligen för-sått majs!
Så här är det:
Jag har under året sparat på mjölkkartonger för att använda till att för-så majs. Janne har flera somrar odlat majs, som - om och när det hinner bli något - är helt fantastiskt god!
På våra breddgrader är det inte helt optimalt att odla majs som är en värmeälskande gröda, och egentligen är det bara en enda sommar hittills som varit tillräckligt lång och varm för att majsen ska hinna bli mogen.
Men då serni tänkte undertecknad öka på chanserna till att få egenodlad, supersmaskig majs på tallriken i höst genom att för-så den inomhus först och sen plantera ut den när risken för frost är över! Är jag smart eller är jag smart? Ja, det får vi väl se vad tiden lider! :P
Så här ser det ut på mitt köksbord just nu:
I varje mjölkkartong ligger det 2 majskorn plus att i den ena krukan ligger det ytterligare 3 stycken, sammanlagt alltså 67 majskorn! Vi får väl se om och i-så-fall hur många som tar sig!

Det finns ju ytterligare 3 krukor som ni ser, och i dem har jag lagt ner 6 mungbönsgroddar i varje! Det är bara ett experiment - jag har ingen aning om de kommer att ta sig och om det ens går att odla mungbönor i Sverige! Men eftersom jag ändå hade groddar som var för gamla för att vara goda så tänkte jag att jag i alla fall kunde prova! :D

Jag har ytterligare ett odlingsexperiment på gång! Jo då, när jag väl kommer mig för att göra något så gör jag det ordentligt! :P
Det är som så, att nån gång i vintras köpte jag 3 stycken sötpotatisar varav Adrian och jag åt upp 2 av dem. Den som blev kvar ställde jag i ett glas med vatten. Sen väntade jag, och vattnade... och väntade, och vattnade... och många månader senare (vet faktiskt inte riktigt hur många) såg jag att det växt ut en rot! Och roten växte och grenade ut sig och jag fortsatte att vattna och så började det växa ut små blad för några veckor sen! :D Och nu "grävde" jag ner den i den sista jorden som var kvar i påsen:
Jag vet inte riktigt vad jag ska göra med den... Egentligen skulle den kanske läggas ner på sidan och täckas med mer jord i väntan på att kunna gräva ner den utomhus.. i alla fall om det ska bli nya sötpotatisar av den... jag får se hur jag gör. Annars ska det tydligen bli en dekorativ grönska av den har jag sett på nätet.

Om nån av er har några erfarenheter och tips vad man kan göra med en sötpotatis med rötter och begynnande blad, så snälla skriv och berätta i kommentarsfältet!!

Nu ska jag äta lite middag och bara ta det lugnt! Jag är fortfarande extremtrött och märker på mitt hjärta att det är ansträngt.... Inte bra... men en legitim anledning att bara softa!

Händer det nåt med mina odlingar så lovar jag att uppdatera er på utvecklingen!

Anneli.

Inga kommentarer: