Hjärtligt Välkommen!

Välkommen till min blogg! Jag som skriver den här bloggen är en riktig mångsysslare både vad gäller professioner och intressen, så bli inte förvånad om de ämnen jag skriver om inte verkar höra ihop alla gånger!! ;-) Min fysiska hälsa fick gärna vara bättre, och jag jobbar på att det också ska bli så, med bl a naturmedicin och homeopatmedel. I högerkolumnen hittar Du min e-mailadress och jag blir jätteglad om Du hör av Dig till mig om det är nånting Du undrar över! Kommentarer välkomnas förstås också! Kom ihåg att komma tillbaka och se vad jag svarade på din kommentar!!//Anneli.

måndag 22 april 2013

Men vad i h - vete!?!

Efter att jag hade postat gårdagens blogginlägg kom jag på att det var en sak jag hade tänkt att skriva, men glömde.
Det jag tänkt nämna i gårdagens blogginlägg var att Janne alltid har trott att mina hjärtmediciner är orsaken till varför jag inte går ner i vikt. Han säger att jag började gå upp i vikt igen efter att jag fick den nya medicinen; Sotalol. Jag har inte riktigt sett den kopplingen men frågade min hjärtläkare för nåt halvår sen om så kunde vara fallet, men han sa att han inte trodde det. Janne har dock varit övertygad hela tiden och när jag gick tillbaka och läste i min blogg så såg även jag tecken på att Janne har rätt:
Tisdagen den 16 augusti -11 fick jag den nya medicinen och måndagen därefter hade jag ju gått ner 7 hg. En vecka senare skrev jag så här:
"Av någon outgrundlig anledning så har jag gått upp ett helt kilo sen förra måndagen!! Jag fattar ingenting - jag har inte gjort nåt annorlunda vad jag kan komma på...!
Fast jag brukar ju pendla i vikt - fram och tillbaka, och att jag inte har gjort det på flera veckor är kanske mer konstigt än att jag nu gått upp ett kilo!
Ja, ja!! Jag ser det som högst tillfälligt!! Nu har jag för avsikt att fortsätta gå ner!!"
Hmmm... Så blev det ju tyvärr inte! Jag gick upp och jag gick ner, men mer upp än ner...! :-(

Igår efter att jag postat mitt blogginlägg så googlade jag på Sotalol och viktuppgång och kom över rätt deprimerande information...!
Bl a kom jag in på ett Amerikanskt diskussionsforum där den ena efter den andra vittnade om att de gått upp i vikt efter att de börjat äta Sotalol. Många skrev också att trots att de åt nyttigt och motionerade så gick de upp i vikt och att det verkade omöjligt att gå ner igen. Mycket nedslående... :-(
Men annat läskigt som jag också fick reda på var att Sotalolen har fler otäcka biverkningar än vad nån berättat för mig! Jag visste ju redan att man blir trött av den, men nu fick jag även veta att den kan skapa hjärtproblem(!), sänker metabolismen (vilket förklarar att folk går upp när de äter Sotalol) och att den försämrar minnet!!!
Inte konstigt att jag har så svårt för att komma ihåg saker!! Jag har länge gått och undrat vad det är för fel på mig som bara glömmer, men detta förklarar ju saken...! Och det känns ju förjävligt måste jag säga...!

Det här stärker mig ännu mer i att jag tänker bli FRISK!!! Det går ju inte att hålla på och äta sånt här gift!!
Min plan ser ut så här:
1. Först ska jag boosta upp min kropp med näring! Den 30/1 -13 skrev jag ju om att jag varit i Västerås hos en näringsterapeut (eller vad han kallar sig..) och fått med mig massa olika näringspreparat hem eftersom jag hade läskigt många näringsbrister! För en vecka sen var jag där igen och fick påfyllning av de näringsämnen jag fortfarande hade brist på efter första omgången.
2. Fortsätta med 5/2-dieten. Det ska ju sätta cellerna i "repair mode" och kanske kan det hjälpa till att läka mitt hjärta! Om det dessutom hjälper mig att faktiskt gå ner i vikt så är ju även det bra för hjärtat!
3. Om inte ovanstående hjälper fullt ut så kommer jag att söka mig vidare i naturläkevärlden, kanske gå till en homeopat t ex.
Kan jag sen börja röra på mig lite mer så gör nog det sitt till, och även att minska på stressen, bl a genom att meditera lite oftare - det är fantastiskt bra mot stress!
Ja, ungefär så ser min plan ut! Är det nån som läser detta som kanske har andra tips så är jag idel öra!

Jag lär återkomma med uppdatering om hur det går, men det här får räcka för detta blogginlägg!

Anneli.

4 kommentarer:

zussiloo JA sa...

Det låter som en grymt bra plan!! jag blev jättepepp av att du är så pepp!! :D :D För biverkningarna var inte OK! Huvva... kör på. Hejar gör jag på dig!! :) Kram Sussi

Anneli Sjögren sa...

Tack Sussi!! Det värmer!!
Kram!!

3pa2 sa...

Instämmer i ditt kraftuttryck i rubriken......... haha så slapp jag skriva ut det. Jag aktar mej från att ta några piller alls fast jag borde. Har blivit kors-medicinerad en gång och det räckte.
Piller har ofta fler biverkningar än läkarna är medvetna om. Ifall det beror på slarv eller dålig information är inte lätt att säga.
Sköt om dej

Anneli Sjögren sa...

Tack 3pa2! Ja, jag sköter om mig så gott jag kan!
Ja, nu jobbar jag stenhårt på att bli av med medicinen, för så här kan jag INTE ha det!!! Men om jag inte hade tagit någon medicin alls så hade jag med allra största säkerhet varit ännu värre däran - det är jag rätt säker på! Genom att ta medicinerna så att mitt hjärta tvingats att slå normalt så har i alla fall förstoringen jag hade på mitt hjärta gått tillbaka och hjärtat är nu normalstort igen! Hade jag inte tagit medicin hade det fortsatt att bli värre tror jag. Men det är ju inte klokt att medicin får vara så full av skit som ger biverkningar!!
Håller med dig om att läkarna verkar ha dålig koll på det här med biverkningar! Dessutom verkar de dåliga på att rapportera om biverkningar som patienterna berättar om för dem, och det är egentligen ännu värre!! BLÄÄÄÄÄ!!