Hjärtligt Välkommen!

Välkommen till min blogg! Jag som skriver den här bloggen är en riktig mångsysslare både vad gäller professioner och intressen, så bli inte förvånad om de ämnen jag skriver om inte verkar höra ihop alla gånger!! ;-) Min fysiska hälsa fick gärna vara bättre, och jag jobbar på att det också ska bli så, med bl a naturmedicin och homeopatmedel. I högerkolumnen hittar Du min e-mailadress och jag blir jätteglad om Du hör av Dig till mig om det är nånting Du undrar över! Kommentarer välkomnas förstås också! Kom ihåg att komma tillbaka och se vad jag svarade på din kommentar!!//Anneli.

måndag 9 december 2013

DIY (Do it yourself)

Södra Dalarnas Serviceteam - d v s jobbet - får in fler och fler förfrågningar om städning, och eftersom vi har inskrivet i våra stadgar att vi ska vara ett miljövänligt företag så måste vi ju också leva upp till det och städa med miljövänliga metoder!
Städkem som man köper innehåller ofta mycket giftiga kemikalier - farliga att både andas in och få på huden (för att inte tala om att få i sig!) och även de produkter som är miljömärkta kan innehålla tveksamma ämnen!
Bäst då att använda ofarliga och naturliga medel som t ex bikarbonat, ättika och citron. Eller varför inte göra sitt eget allrengöringsmedel?
Jag stack iväg och inhandlade en 1-liters glasburk, ekologiska apelsiner och citroner och en flaska ättiksprit, och av detta gjorde jag det ni ser på bilden här ovan! Det ska alltså bli allrengöringsmedel.
I burken ligger skalet av 1 citron och 4 apelsiner och på det slog jag i så mycket ättika som fick plats. Nu ska det stå i 2 veckor innan det silas över i en flaska för att användas till miljövänlig städning!
När man sen ska använda det tar man hälften vatten och hälften allrengöring i en (spray)flaska och sen städar man på precis samma vis som man hade gjort med vilket städkem som helst - bara miljövänligare! :D
Bra va!?! :D

Anneli.

Inga kommentarer: