Hjärtligt Välkommen!

Välkommen till min blogg! Jag som skriver den här bloggen är en riktig mångsysslare både vad gäller professioner och intressen, så bli inte förvånad om de ämnen jag skriver om inte verkar höra ihop alla gånger!! ;-) Min fysiska hälsa fick gärna vara bättre, och jag jobbar på att det också ska bli så, med bl a naturmedicin och homeopatmedel. I högerkolumnen hittar Du min e-mailadress och jag blir jätteglad om Du hör av Dig till mig om det är nånting Du undrar över! Kommentarer välkomnas förstås också! Kom ihåg att komma tillbaka och se vad jag svarade på din kommentar!!//Anneli.

lördag 7 december 2013

Lördagsgott!

Idag har jag varit i köket mest hela dagen! Kreativiteten slog till efter att jag fått lite frukost i mig (eller lunch om man ska gå efter hur mycket klockan var)! :D
Adrian har frågat mig upprepade gånger om jag inte kan göra typ Nutella, eftersom jag inte vill köpa skiten på grund av fulfett och supermycket socker. Och idag kom inspirationen över mig!
Det är inte alls svårt att göra egen Nutella, och inte så tidskrävande som man kan tro! Alla ingredienser jag hade i var ekologiska, vilket är ännu en fördel gentemot den köpta!

Så här gjorde jag:
Först mixade jag ca 1½ dl råsocker så att det blev som florsocker och hällde över det i en liten bunke.
150 g hasselnötter rostades i ca 5-7 minuter i 180 grader varm ugn, och hälldes sen i en kökshandduk som jag snodde ihop till ett knyte, och så gnuggade jag av skalet. Sen mixade jag nötterna (skalen åkte i komposten) i min mixer tills de liksom blev blöta (d v s fettet "kryper ut") och då hällde jag på en blandning av smält kokosolja och rapsolja, sammanlagt ½ dl (typ 50/50 av vardera olja) i en fin stråle under tiden som mixern var igång. Och sen fortsatte jag mixa i ca 2-3 minuter.
I bunken med florsockret hällde jag i drygt ½ dl kakao och ½ tsk vaniljpulver som jag blandade ihop för att sen hälla det i nöt- och oljeblandningen i mixern. Sen mixade jag det i några minuter till. Det ska vara slätt och krämigt när det är klart!
Ja, sen var det bara att kyla ner det i ett vattenbad en stund innan det kunde ställas in i kylen. (När Nutellan är ordentligt kyld kommer den vara fastare i konsistensen.) På väg till kylen "råkade" en del av Nutellan hamna på ett par mackor som sen hamnade i min mage...! :P
Mmmmmums! säger jag bara!! :D Adrian var inte direkt ledsen han heller kan jag tala om..!! :P

Dessutom fick jag tillfälle att inviga vår nya brödrost som jag köpte i torsdags!
Förutom att göra Nutella har jag också bakat fröknäckebröd som står och torkar i ugnen just nu!
Så det har varit en bra dag i dag kan man säga!! :D

Anneli.

Inga kommentarer: