Hjärtligt Välkommen!

Välkommen till min blogg! Jag som skriver den här bloggen är en riktig mångsysslare både vad gäller professioner och intressen, så bli inte förvånad om de ämnen jag skriver om inte verkar höra ihop alla gånger!! ;-) Min fysiska hälsa fick gärna vara bättre, och jag jobbar på att det också ska bli så, med bl a naturmedicin och homeopatmedel. I högerkolumnen hittar Du min e-mailadress och jag blir jätteglad om Du hör av Dig till mig om det är nånting Du undrar över! Kommentarer välkomnas förstås också! Kom ihåg att komma tillbaka och se vad jag svarade på din kommentar!!//Anneli.

lördag 7 juni 2014

Glutenfri middag

I början av maj i år skrev jag här på bloggen om att jag skulle prova att vara utan gluten- och sojaprodukter för att se hur det skulle påverka min hälsa, och sen den 4 maj har jag inte ätit vare sig gluten eller soja - förutom att jag inte tänkte mig för en gång under första veckan och "råkade" äta en glasstrut som ju naturligtvis innehöll gluten, och så har jag vid några tillfällen ätit smaksatta riskakor och de innehåller sojalecitin. Visserligen i små mängder, men ändå...! Men jag tycker att jag har skött mig rätt bra trots nämnda små "fadäser"! :P
Tyvärr har jag inte märkt nåt varken bra eller dåligt med att minimera gluten och soja, men det hade jag egentligen inte förväntat mig heller - det lär nog ta mycket längre tid! Eller så märker man inte nåt förrän man provar att äta gluten och soja igen. Time will tell! Jag tänkte vara utan i minst 6 veckor och sen får vi se hur jag gör!

Jag har införskaffat mig en bok om glutenfria bakverk efter att på en annan blogg läst att just den här boken skulle vara så bra. Boken är denna:
Receptet jag gjorde till middag var på en slags ugnspannkaka med bär, och så här blev min:
Den blev riktigt god faktiskt! Receptet heter "Amerikansk puffpancake" och jag fotade av receptet så att även ni kan prova att göra det! Klicka på bilden så kommer den upp större!
Jag följde inte receptet till 100 %. Jag bytte ut blåbären mot hallon och honungen mot en mycket mindre mängd rårörsocker. I receptet står 2 msk honung och det bytte jag ut mot 2 tsk rårörsocker! Det blev fullt tillräckligt sött tycker jag!
Men två portioner var inte riktigt tillräckligt för att mätta både mig och Adrian så jag gjorde en STOOOR skål popcorn till efterrätt:
Mums filibabba! Bästa lördagsgodiset om nån frågar mig! :D

Anneli.

2 kommentarer:

Sabine-Välbefinnaren sa...

Vi kör också glutenfritt här hemma, mest för min skull så pojkvännen "syndar" ibland. Men jag har varit glutenfri med ett undantag. jag känner att jag går på toaletten oftare och inte lika uppblåst! Så för mig har det gett bra resultat. man behöver prova sig fram, det är bästa sättet. =) Som du säger så kanske du skulle känna av effekten om du börjar med gluten igen, eller så kanske du inte påverkas alls av gluten och kan fortsätta med det. Vi skulle testa en månad, men vi kommer nog fortsätta på detta spåret. Kram på dig

Anneli Sjögren sa...

Hej Sabine!
Jag undviker inte gluten för att jag mår dåligt av det (i alla fall inte som jag märker medvetet) utan för att det är kopplat till massor av olika hälsoproblem, bl a struma och hjärtfel... (som jag har) Vi får se hur det blir i framtiden, men just nu tycker jag att det känns bra att vara glutenfri! :D