Hjärtligt Välkommen!

Välkommen till min blogg! Jag som skriver den här bloggen är en riktig mångsysslare både vad gäller professioner och intressen, så bli inte förvånad om de ämnen jag skriver om inte verkar höra ihop alla gånger!! ;-) Min fysiska hälsa fick gärna vara bättre, och jag jobbar på att det också ska bli så, med bl a naturmedicin och homeopatmedel. I högerkolumnen hittar Du min e-mailadress och jag blir jätteglad om Du hör av Dig till mig om det är nånting Du undrar över! Kommentarer välkomnas förstås också! Kom ihåg att komma tillbaka och se vad jag svarade på din kommentar!!//Anneli.

söndag 8 juni 2014

Mera glutenfritt

Jag fortsätter på det glutenfria temat genom att visa vad jag gjort igår och idag.
Igår sköljde jag råris, vanligt vitt ris och bovete och sen torkade jag det i ugnen - var för sig förstås! (Ni anar inte hur smutsig säd är!!)
Idag har jag malt båda rissorterna och bovetet till mjöl:
Mjölet ska jag baka glutenfritt bröd av och göra glutenfria pannkakor med. Jag hade tänkt att göra det redan idag, men energin räckte inte...! :-(

Som ni ser på bilden så har jag en alldeles egen sädeskvarn! Förr i världen använde jag den till att mala vanligt mjöl, men den funkade precis lika bra till glutenfria sädesslag kan jag berätta!
Hushållsmaskinen - av märket Bosch - har mååånga år på nacken, och för några år sen köpte jag mig en likadan fast ny, för jag tänkte att den där gamla inte skulle hålla så värst länge till. Men det visade sig att den nya gick sönder och jag fortsätter att använda min gamla trotjänare! :P  Det var visst bättre förr.... ;-) I alla fall verkar kvalitén på hushållsmaskiner ha varit bättre förr!

Anneli.

2 kommentarer:

Sabine-Välbefinnaren sa...

Duktigt att göra från scratch! (stavning rätt?!) Hoppas brödet blir kanongott!

ps. Jag klarade tentan jag berättade om för en tid sen när vi pratade affirmationer. =) Världslycklig!=D

Anneli Sjögren sa...

Wohoo!! Grattis till att ha klarat tentan!! :D
Jag vet inte om jag är så himla duktig... mera envis och att jag vill ha ekologiskt... och färskt... och RENT!! Säd är oftast superskitigt så därför sköljer och torkar jag det. Sen är det viktigt att t ex bovete är uppkokat och sköljt för att få bort det där röda ämnet som jag inte minns vad det heter.... Det färdiga mjölet man köper är inte sköljt över huvud taget och jag vågar påstå att det man bakar på mitt rena mjöl blir märkbart godare än med färdigmalt mjöl!! Det är sååå värt det extrajobbet!