Hjärtligt Välkommen!

Välkommen till min blogg! Jag som skriver den här bloggen är en riktig mångsysslare både vad gäller professioner och intressen, så bli inte förvånad om de ämnen jag skriver om inte verkar höra ihop alla gånger!! ;-) Min fysiska hälsa fick gärna vara bättre, och jag jobbar på att det också ska bli så, med bl a naturmedicin och homeopatmedel. I högerkolumnen hittar Du min e-mailadress och jag blir jätteglad om Du hör av Dig till mig om det är nånting Du undrar över! Kommentarer välkomnas förstås också! Kom ihåg att komma tillbaka och se vad jag svarade på din kommentar!!//Anneli.

fredag 13 september 2013

Fredagsmys

När "normala" människor har fredagsmys inbillar jag mig att de dukar fram chips med dipp, ostbågar och godis.
När familjen Sjögren har fredagsmys finns ingenting sånt!
När Adrian ville att vi skulle ha fredagsmys så var det vitlöksbröd han bad om...!
På Ica här i Avesta hittade jag ekologiska Baguetter:
Förpackningen innehåller 4 småbaguetter och till dem gjorde jag vitlökssmör à la Anneli. Recept?? Ja, alltså... till dessa 4 baguetter tog jag 100 g smör, 4 vitlöksklyftor och kryddor; svartpeppar, lökpulver, basilika och örtsalt. Bara att blanda och bre på! Sen gräddade jag dem på 200 grader tills de var färdiga.. typ 10 minuter eller nåt! (Jag kanske ska förtydliga att jag skar bröden nästan mitt itu på längden innan jag bredde på vitlökssmöret!)

Sen gjorde jag tomatpaj också! Eftersom det bara var Adrian och jag som skulle äta av den så gjorde jag den i en ganska liten form som jag köpt för inte så länge sen:
Som ni ser är formen i form av ett hjärta! :D Dessutom är den lila.. min favvofärg! :D
Och pajen blev fantastiskt god!! Jag har inget riktigt recept på tomatpajen, men gör ungefär så här:
Gör en pajdeg, tryck ut i en ugnssäker form, picka med en gaffel och ställ in i kylen en stund. Ta så många tomater som får plats i den form som du tänker använda. Skålla och skala dem, men skär INTE i dem! De ska vara hela, så ta inte för stora tomater!
Sen gör man en äggstanning på ägg och Creme Fraiche som du kryddar med dill, svartpeppar, lökpulver och örtsalt. Just dillen är den viktigaste kryddan, den gifter sig väldigt bra med tomaterna!

Förgrädda pajskalet i 200 grader ca 10 - 15 minuter, lägg i lite riven ost och ställ i tomaterna. Häll över äggstanningen och toppa med lite riven ost. Grädda på 200 grader i ca 30 minuter (det beror på hur tjock/stor pajen är. Kolla att äggstanningen verkligen stannat innan du tar ut pajen ur ugnen).
Ja, svårare än så är det inte - och gott som sjutton blir det!!
Om du gör pajen så skriv gärna och berätta vad du tyckte om den!! :D

Anneli.

Inga kommentarer: