Hjärtligt Välkommen!

Välkommen till min blogg! Jag som skriver den här bloggen är en riktig mångsysslare både vad gäller professioner och intressen, så bli inte förvånad om de ämnen jag skriver om inte verkar höra ihop alla gånger!! ;-) Min fysiska hälsa fick gärna vara bättre, och jag jobbar på att det också ska bli så, med bl a naturmedicin och homeopatmedel. I högerkolumnen hittar Du min e-mailadress och jag blir jätteglad om Du hör av Dig till mig om det är nånting Du undrar över! Kommentarer välkomnas förstås också! Kom ihåg att komma tillbaka och se vad jag svarade på din kommentar!!//Anneli.

torsdag 29 juli 2010

Bantningskurer - funkar det?

Jag har "bloggpratat" lite med nixpro som kommenterat lite här på bloggen, t ex på inlägget "Lite historik + uppdatering". Bl a har vi diskuterat om det här med att försöka gå ner i vikt med hjälp av bantningskurer och vi är båda överrens om att vi inte tror på såna där kurer. Men... som den skarpögde bloggläsaren har sett så lever jag inte riktigt som jag lär...! Tänker då närmast på proteindrinkarna jag byter ut min vanliga mat med! Så jag kände att jag ville skriva lite om hur jag resonerar.

Till och börja med så hörde jag om en ny undersökning som visade att tvärt emot vad "experterna" säger, så finns det en vinst med att gå ner snabbt: de som gjorde det hade hållit sin nya vikt efter "viktraset" bättre än de som gått ner långsamt.
Som vanligt så tror jag att det där är lite olika från fall till fall! Det som funkar för en individ funkar inte nödvändigtvis för en annan!
Men visst, det kan vara så...! Jag vet inte...! Men anledningarna till att jag nu försöker mig på att gå ner i vikt med en bantningskur är följande:

1. Jag har provat typ allting annat.
2. För att kunna gå ner i vikt på det sättet jag vill behöver jag kunna röra på mig! Det kan jag inte som det är nu - jag har för ont i fötter, knän och höfter! Så jag behöver verkligen gå ner snabbt!
3. Med en proteindrinkskur kan jag mycket lättare kontrollera mitt intag av kolhydrater och kalorier! Kalorier är något jag totalt struntat i sen jag började med LCHF-kosten, men det går inte att äta hur mycket som helst på någon kost och som jag skrivit här förut så kan det nog vara så att jag har ätit lite för stora portioner! Speciellt i relation till att jag knappt rör mig! Och sen får jag ju i mig rätt mycket mer kolhydrater än en köttätare som äter LCHF...!
Min dietist som jag gick hos förut sa att man inte är lika känslig för kalorier när man äter LCHF, men det betyder inte att det är fritt fram!!

Näringsvärdet för en portion av proteindrinken ser ut som följer:
Fett: 22 g
Kolhydrater: 4.9 g
Kcal: 312
Protein: 23.6 g

Om jag dricker 3 proteindrinkar per dag (fler har jag inte lyckats få i mig) ser det ut så här:
Fett: 66 g.
Kolhydrater: 14.7 g
Kcal: 936
Protein: 70.8

Hmmm... Går jag inte ner på den dieten så vet jag inte vad!! Men det verkar vara lite väl lite..!! Visserligen så slinker det väl ner lite gurka, nån bit tomat eller några hallon, plus kanske ½ - 1 dl extra grädde till té eller kaffe också! Ja, vi får se hur det går! Jag kommer ju äta lite riktig mat emellanåt också, så jag ska nog överleva!! ;-) Och det finns ju massor med annan näring i proteinpulvret som jag inte har listat här! Och så har jag ju Kyäni Sunrise som är proppfull med vitaminer, mineraler, spårämnen och antioxidanter!! :D

Om nån av er läsare kan det här med näringslära och tycker att jag missar eller inte har förstått nåt viktigt så tveka inte att skriva det som en kommentar här!! :D

Vi hörs!!

Anneli.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag är inte så mycket för bantningskurer personligen, men jag kan förstå att du vill prova eftersom du har provat allt annat =)
Det som stör mig är mest när tonårstjejer lever på pulverdieter och räknar kalorier... Man ska äta när man växer upp!

Anneli Sjögren sa...

Egentligen är jag inte heller så mycket för dessa kurer...! Men nu är jag rätt desperat och bara MÅSTE gå ner i vikt!! Ja, jag har ju redan förklarat...! :D

Nä, det är tragiskt när unga människor ska hålla på och banta, när det enda de förmodligen behöver göra är att ge fasen i all denna snabbmat, godiset och chipsen!! För att inte tala om all läsk som folk häver i sig...! Det kan man väl äta/dricka ibland, men ungdomskulturen av idag ser tyvärr rätt mycket ut så...!