Hjärtligt Välkommen!

Välkommen till min blogg! Jag som skriver den här bloggen är en riktig mångsysslare både vad gäller professioner och intressen, så bli inte förvånad om de ämnen jag skriver om inte verkar höra ihop alla gånger!! ;-) Min fysiska hälsa fick gärna vara bättre, och jag jobbar på att det också ska bli så, med bl a naturmedicin och homeopatmedel. I högerkolumnen hittar Du min e-mailadress och jag blir jätteglad om Du hör av Dig till mig om det är nånting Du undrar över! Kommentarer välkomnas förstås också! Kom ihåg att komma tillbaka och se vad jag svarade på din kommentar!!//Anneli.

tisdag 14 juni 2016

Ekologiskt eller inte ekologiskt?

Om en liten stund ska jag åka in till stan och träffa min (språk-)kompis Adalet.  Vi har inte setts på 2 veckor vilket är ovanligt lång tid - vi brukar försöka träffas iallafall en gång i veckan, men jag har inte varit i skick att umgås med nån... Men nu jäklar ska jag ta sats och bara göra't!

Senast jag träffade Adalet pratade vi om det här med att äta ekologiskt, och jag berättade för henne om "The dirty dozen and the cleen fifteen", d v s de tolv värst besprutade grönsakerna och frukterna som man absolut borde köpa ekologiskt, odla själv eller helt enkelt undvika, och de 15 frukterna/grönsakerna som man kan äta trots att de inte är ekologiska.
Bild kommer HÄRIFRÅN.
Observera att denna gäller USA. Jag har försökt att hitta en svensk motsvarighet, men inte lyckats. 
Men hur stor skillnad kan det vara?

Nåt som INTE finns med på listan "The dirty dozen" är kaffe. Varför vet jag inte, men gissar att det beror på att det inte klassas som vare sig frukt eller grönsak. Men besprutat som sjutton är det! Borde dödskallemärkas!! Om det inte är ekologiskt. Eller möjligtvis Rättvisemärkt. Så köp eko-kaffe!

Jag noterar även att bananer inte finns på nån av listorna, men bananer är också superbesprutat och dessutom kan det vara doppat i gift + gasat med gift! Anledningen till att det inte är med på nån av listorna är för att man inte äter skalet. MEN; man TAR ju i skalet, och gifter tar sig väldigt lätt in i kroppen via huden! Och en del av gifterna som sprutas på bananerna (+ plantorna och jorden!) tas upp via rötterna och in i bananen, så äter man en konventionellt odlad banan får man tveklöst i sig av de gifterna! Läs gärna HÄR hur bananer odlas. Och köp bara eko-bananer!

Iallafall; jag lovade Adalet att hjälpa henne att ta reda på den här listan och som ni ser så har jag gjort det! Och jag har till och med printat ut ovanstående bild + 2014 & 2015 års listor också, för vilka frukter och grönsaker som kvalar in till de här listorna kan ändras lite från år till år och jag tänkte att det kan vara bra att ha koll även på några av de föregående åren! För även om en frukt eller grönsak inte längre finns med på Dirty dozen-listan så betyder det inte nödvändigtvis att den är Ok nu, utan bara att det kommit nåt annat - värre - som kvalat in.
När jag ändå var i farten så gjorde jag några små listor också och laminerade dem så att man kan ha dem till hands i plånboken. Det borde jag ha gjort för länge sen, för hur många gånger har jag inte stått i en affär och funderat på om jag vill köpa en frukt eller grönsak som inte är ekologisk, men inte kommit ihåg om den är med på nån av listorna... Nu slipper jag äntligen stå där och klia mig i skallen för att försöka komma ihåg! Sweet! :o)

Men nu ska jag se till att pallra mig iväg medan jag har ångan uppe! Ha en riktigt bra dag allihopa! Det tänkte jag ha! :o)

Anneli.

Inga kommentarer: