Hjärtligt Välkommen!

Välkommen till min blogg! Jag som skriver den här bloggen är en riktig mångsysslare både vad gäller professioner och intressen, så bli inte förvånad om de ämnen jag skriver om inte verkar höra ihop alla gånger!! ;-) Min fysiska hälsa fick gärna vara bättre, och jag jobbar på att det också ska bli så, med bl a naturmedicin och homeopatmedel. I högerkolumnen hittar Du min e-mailadress och jag blir jätteglad om Du hör av Dig till mig om det är nånting Du undrar över! Kommentarer välkomnas förstås också! Kom ihåg att komma tillbaka och se vad jag svarade på din kommentar!!//Anneli.

söndag 19 februari 2012

"Semlor" :D

Idag har jag bakat. Jag skulle baka semlor, men det blev "semlor"...!! :P

De av er som är någotsånär vana bullbakare vet att ska man få riktigt goda bullar så ska bulldegen vara rätt lös, nästan på gränsen till kladdig. För mycket mjöl gör bullarna hårda och kompakta.

Det var några år sen jag bakade egna semlor, men jag minns att så fluffiga och goda som bageriernas semlor går inte att få till hemma. Bagerierna har specialvetemjöl som vi vanliga dödliga inte kan köpa; Bagerisikt kallade min pappa konditorn det för.
Med det i minnet såg jag till att ha i vetemjölet med stor försiktighet...!
Jag har lärt mig en sak idag. Har man i för lite vetemjöl så blir bullarna platta...!! Vilket i och för sig också beror på att det inte går att knåda en så lös deg ordentligt...!!
De semmelbullarna ni ser på bilden här ovan är de som blev finast...!! De ska jag bjuda mina cirkeldeltagare på på tisdag!

Jag ville också ha semlor, så jag slängde ihop en sats LCHF-semeldeg också, med "Bakerix" (=mjöl gjort på mandel och kokos), ägg, sukrin, smör och bakpulver. Jag rörde ihop den efter konstens alla regler och lät den svälla en kvart - precis som jag hade läst på nån sajt på nätet.
Sen formade jag bullar av degen, la dem i muffinsformar (precis som jag hade läst på nån sajt på nätet att man skulle) och gräddade enligt anvisningarna (som jag hade sett på nån sajt på nätet).
När jag tog ut dem ur ugnen så var de sååå stora och runda och såg supersmaskiga ut, och jag tänkte att "jag i alla fall lyckats med LCHF-bullarna".
Trodde jag ja...!!
Jag vände mig typ bara om för att hämta min kamera och fota mästerverken - bara för att nästan få en chock när jag såg dem igen!!
Så här såg de ut!!! Platta!!! Hopsjunkna!!! WHAT??? Vad hände??
Jag började faktiskt skratta när jag såg dem!! Helt galet vilken förvandling det blivit!! :P
Jag var ju bara tvungen att skära i en och smaka på den!
Hmmmm...!! Inte illa...!! Smaken var i alla fall godkänd!! :D

Jag gjorde mandelmassa också. 200 g mandel skållas och skalas. Mixa tillsammans med 1 stor bittermandel och 1 dl Sukrin. När det blivit ordentligt mixat tillsatte jag 1½ dl uppkokat, avsvalnat vatten (hållbarheten blir bättre), mixade en stund till och sen var det klart! Jättegott!! :D

En del av detta använde jag till två semlor som jag tog med mig till lokalen där min PSYCH-K-kompis (som för övrigt heter Katarina) mötte upp.
Vi började med att fika, och LCHF-semlorna var riktigt goda!!! De fick klart godkänt av både Katarina och mig själv!! :D
Sen PSYCH-K-balanserade vi med varandra innan vi skiljdes åt för denna gång!

Om du vill baka egna LCHF-semlor så föreslår jag att du gör som jag: googla på "LCHF-semlor" så får du upp ganska många olika recept. Sen är det bara att välja ut vilket du vill prova!!
Lycka till - det kan du visst behöva... (baserat på mitt bakresultat!!) :P

Anneli.

Inga kommentarer: