Hjärtligt Välkommen!

Välkommen till min blogg! Jag som skriver den här bloggen är en riktig mångsysslare både vad gäller professioner och intressen, så bli inte förvånad om de ämnen jag skriver om inte verkar höra ihop alla gånger!! ;-) Min fysiska hälsa fick gärna vara bättre, och jag jobbar på att det också ska bli så, med bl a naturmedicin och homeopatmedel. I högerkolumnen hittar Du min e-mailadress och jag blir jätteglad om Du hör av Dig till mig om det är nånting Du undrar över! Kommentarer välkomnas förstås också! Kom ihåg att komma tillbaka och se vad jag svarade på din kommentar!!//Anneli.

onsdag 1 februari 2012

Att tänka efter före...

Det sägs att det man ångrar på sin dödsbädd är det man INTE gjorde.

En sjuksköterska som jobbat i den palliativa vården, d v s vård i livets slutskede, har listat de 5 vanligaste sakerna döende människor ångrar:

1. "Jag önskar att jag hade modet att leva mitt liv sann mot mig själv, och inte det liv andra förväntade sig av mig"!

2. "Jag önskar att jag inte jobbat så hårt"!

3. "Jag önskar att jag haft modet att uttrycka mina känslor"!

4. "Jag önskar att jag hållit kontakten med mina vänner"!

5. "Jag önskar att jag hade tillåtit mig själv vara lyckligare"!

Ja, det gäller att tänka efter före, för när det är försent, ja då ÄR det för sent...!!

Allt vi har är NU!! Det förflutna har varit och vi kan inte ändra på något eller leva det igen!
Framtiden är inte här! Vi kan planera, drömma och önska hur vi vill ha vår framtid, men vi kan inte leva den. Nä, vi kan bara leva NU, så varför inte vara lycklig här och nu?!?

Ett av mina "favoritklokord" är detta:
"Ta alltid ut glädje i förskott för det enda som kan hända är att du varit glad i onödan"!
ELLER HUR!?!

Klicka HÄR för att komma till artikeln om vad döende människor ångrar.

Anneli.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej.
Nu sätter jag ett avtryck hos dig.. =)
En erfarenhet jag fick under mina jobb år inom den palliativa vården var att dom som haft agg inom familjen ångrade att dom inte hade släppt det.
Oftast var det en struntsak som hade blivit uppförstorat genom åren av ren envishet.
Dom (och även anhöriga) insåg oftast det när det var för sent att göra nått åt det..

Kramiz /Annica.

Anonym sa...

Haha! Klok-ordet var riktigt bra! :)
Kram
Syrran

Anneli Sjögren sa...

Hej Annica!! Kul att du satte ett avtryck här!!
PRECIS!!! Jag var förvånad över att detta inte var en av de 5!! Det kanske kom som nr 6...?!?
Jag tror kanske i och för sig att de är de efterlevande som lider mest av att inte blivit sams eller bett om ursäkt till den som dog...!
Kram!!

Syrran: Kul att du uppskattade klokordet! :D Kram!!