Hjärtligt Välkommen!

Välkommen till min blogg! Jag som skriver den här bloggen är en riktig mångsysslare både vad gäller professioner och intressen, så bli inte förvånad om de ämnen jag skriver om inte verkar höra ihop alla gånger!! ;-) Min fysiska hälsa fick gärna vara bättre, och jag jobbar på att det också ska bli så, med bl a naturmedicin och homeopatmedel. I högerkolumnen hittar Du min e-mailadress och jag blir jätteglad om Du hör av Dig till mig om det är nånting Du undrar över! Kommentarer välkomnas förstås också! Kom ihåg att komma tillbaka och se vad jag svarade på din kommentar!!//Anneli.

lördag 26 maj 2012

Mirakelfrukten Vattenmelon

Oj! Nu var det länge sen jag skrev!!
Min energi räcker inte till och jag försummar både det ena och det andra... bl a bloggen..!!

Efter jag var så där sjuk förra veckan så har min aptit förändrats... eller rättare sagt; jag har inte velat ha nästan nån mat över huvud taget, och särskilt inte fet mat! Det har känts kväljande bara att tänka på det!!
Så det här med LCHF har inte känts som det optimala - istället har jag längtat efter fräscha och syrliga saker som färska grönsaker, filmjölk med rivet äpple och kanel och keso med hackade nötter och kardemumma. Den typen av mat.
Ja, vad göra?? Det är bara att anpassa sig!

Har läst om hur vansinnigt nyttigt det är med vattenmelon. Eller vad sägs om det här:


WATERMELON
The more we study watermelon, the more we realize just how incredible this fruit really is.

It’s full of antioxidants shown to reduce the inflammation that contributes to diabetes, asthma, atherosclerosis, colon cancer, and arthritis - but that’s not all.

Other beneficial ingredients in watermelon are known as Phytonutrients - which are naturally occurring compounds that are bioactive and able to trigger healthy reactions within our body.

1. Asthma – The antioxidants, such as Citrulline in watermelon can reduce toxins in the body. Some of these toxins are believed to trigger asthma attacks.

2. Arthritis – Watermelon is rich in Vitamin C and Beta-Carotenes. Both have anti-inflammatory properties that can help relieve the symptoms of arthritis.

3. Bladder Problems – Containing 92% water, this melon acts as a natural diuretic that cleanses your kidney and bladder.

4. High Cholesterol – The cleansing properties of watermelon may also reduce the risk of clogged arteries. The fruit is also believed to increase HDL (good cholesterol levels).

5. Constipation – A glass of watermelon juice can naturally eliminate waste and promote proper digestion.

6. Bloating – Again, the diuretic effect of watermelon can eliminate water retention. It is especially recommended for women who retain fluids during menstruation or pregnancy.

7. Heart Disease – Watermelon contains Folic acid and Citrulline that works in tandem with other essential vitamins. Some research indicates that these vitamins may reduce the risk of a heart attack, stroke and colon cancer.

8. Itchy Skin – As the water from the melon cleanses your system, it can flush out the toxic waste that cause some forms of itchiness.

9. Prostate Cancer – The Lycopene in watermelon has been extensively reported to reduce the risk of prostate cancer.

10. Blemishes – Watermelon can also be used as a beauty aid to reduce skin blemishes. Simply rub your skin with a small piece of watermelon. Leave the juice on for 10 minutes before rinsing.

Det var inte illa, eller hur!?!
Så i 2 dagar nu har jag mixat mig en frukostdrink av vattenmelon, äpple, hallon, granatäpple och citron. Jättegott och fräscht!!
Jag har inga exakta mått, men på ett ungefär så tar jag:
1/5-dels vattenmelon
1/2 äpple
1½ - 2 dl frysta hallon
1/2 citron
1/4 granatäpple

Sen mixar jag bara ihop allt. Jag får ut ungefär 3 fulla glas av detta. Ett glas har Adrian fått som mellis och sen har jag tagit 2 glas själv, vilket känns som en lagom mängd.
Hur mycket kolhydrater kan det här tänkas innehålla då?? 
Vet inte - bryr mig inte!! 
I och med att jag minskat rätt mycket på fettinnehållet i min mat nu så hoppas jag att jag kan äta mer kolhydrater utan att gå upp i vikt...!
Tror (och hoppas) att det är skillnad på kolhydrater och kolhydrater. Menar då typ "levande" kolhydrater som i färska bär, grönsaker och frukt, mot "döda" kolhydrater som bröd, ris, pasta och kokt potatis.
"Döda" kolhydrater är ingenting jag planerar att börja äta igen i alla fall! 

Så länge jag mår bra av mitt nya kosthåll - ska vi kalla det för LCHF-light? - så fortsätter jag! Hoppas på att jag ska börja känna mig piggare och orka mer. Om vikten förändras åt rätt håll så är det en bonus - men nu är fokuset mer än nånsin inställt på att må så bra det bara går!!

Jag lovar att berätta hur det går!!

Anneli.

Inga kommentarer: