Hjärtligt Välkommen!

Välkommen till min blogg! Jag som skriver den här bloggen är en riktig mångsysslare både vad gäller professioner och intressen, så bli inte förvånad om de ämnen jag skriver om inte verkar höra ihop alla gånger!! ;-) Min fysiska hälsa fick gärna vara bättre, och jag jobbar på att det också ska bli så, med bl a naturmedicin och homeopatmedel. I högerkolumnen hittar Du min e-mailadress och jag blir jätteglad om Du hör av Dig till mig om det är nånting Du undrar över! Kommentarer välkomnas förstås också! Kom ihåg att komma tillbaka och se vad jag svarade på din kommentar!!//Anneli.

söndag 22 april 2012

Åldersnoja - Nej tack!

Nyss hemkommen från Stockholm dit Janne, bröderna Bus och jag åkt över dagen för att fira att min äldsta dotter fyllt 30 år!
Det här med ålder är märkligt...!! På nåt mysko vis så känns det som att Linnéa har vuxit om sin mamma...!! Jag menar, jag är ju inte en dag över 25...!! Hehehe...!! :P Nja... njo... liiite äldre har jag nog blivit - men inte i huvudet!!

När jag bodde i Kärrtorp (södra Stockholm) så hade jag en granntant som var sisådär en 85+ och jag var in till henne ibland och fikade och pratade. Hon berättade lite om sig själv - hur hon när förra seklet var ungt hade vuxit upp i ett fosterhem med stränga fosterföräldrar, och hur hon var förbjuden att träffa en pojke på byn som hon var kär i. När fosterföräldrarna somnat för natten hände det att hon rymde ut genom fönstret för att träffa honom! Det glittrade i hennes ögon när hon mindes tillbaka och berättade för mig hur det var!!
Det var en sån härlig tant!! Full av liv fast kroppen var skröplig!
Hon lärde mig att ålder bara är en siffra (eller två eller tre...)!
Hon sa: "Du förstår, det är inte förrän jag reser mig upp eller går förbi en spegel som jag tänker på att jag är gammal! Jag känner mig ju som jag alltid har gjort - jag är ju den samma"!
Själv var jag 27 år då och tvåbarnsmamma. Men jag förstod helt plötsligt att det hon sa, det var alldeles sant!! Jag vet inte om jag nånsin har haft anlag för åldersnoja, men hade jag det så botade hon mig för evigt!!

Numera så har jag vänner som både är rätt mycket äldre och rätt mycket yngre än mig, och jag märker att en del kan reagera på det...! Men varför haka upp sig på siffror?? Det viktiga är väl att man trivs tillsammans!?!

Anneli.

5 kommentarer:

Catta sa...

Jag håller med dig Anneli. Visst är det märkligt med åldern, just den där känslan om att mna själv är densamma och att andra "växer ikapp". Och också märkligt hur fixerat det har blivit med dessa siffror. Vissa får ju höra att de är för gamla för ett jobb fastän de bara är nyss fyllda 50 och har nästan 20år kvar att ge. Men jag är som dig runt 25 tills jag blir påmind av syskonbarn om att så är inte fallet längre ;-)

tantista sa...

Och jag som trodde att det var en reality check att ha barn...! Att se sina barn bli äldre och så småningom gamla. Men det funkar inte så på vissa, tydligen;)

Anneli Sjögren sa...

Hej Catta!! Tack för din kommentar!!
Kommer du att vilja jobba tills du är 70?? Jag skulle inte vilja det!! Eller... jo, om jag fick göra det som egenföretagare och helt på mina egna villkor, men aldrig i livet att jag vill knega till 70 på nåt företag....! Det är min energi och fritid alldeles för viktig för!!
Jag har alltid tänkt att när jag blir gammal så ska jag sitta i en stuga vid skogsbrynet och hjälpa människor som vallfärdar till mig för att få hjälp för allehanda problem.... en klok gumma liksom..!! :P Och DET kan jag tänka mig att göra tills jag typ dör...! :D

Hej tantista gamla Ärkepolare!! Tack även för din kommentar!! :D
Nej, det är inte alla som fattar den lilla vinken att barnen blir äldre....!! :P
I min värld är det enda som händer att man blir klokare och får mer erfarenheter, och möjligtvis att kroppen chanserar en aning....!! :D

Linn sa...

Ja, men visst är det så. Sa till min son för ett tag sen att jag faktiskt känner mig som en tonåring ibland (han är 10 år). "Ja, men du ser inte ut som en tonåring i alla fall!" svarade han snabbt. :-).

Min mamma sa en gång till mg att hon hört en äldre svensk kvinna säga (kommer inte ihåg vem): "I hela mitt liv har jag väntat på att bli gammal, men jag blir bara äldre!"

Anneli Sjögren sa...

Hej Linn!! Välkommen till min blogg och tack för din kommentar!!
Ungar...!! :P Snabbtänkta små rackare!! :D

Det var verkligen på pricken det där med att vänta på att bli gammal men bara bli äldre!! Bra sagt!! :D Tack för att du delade med dig av den!!