Hjärtligt Välkommen!

Välkommen till min blogg! Jag som skriver den här bloggen är en riktig mångsysslare både vad gäller professioner och intressen, så bli inte förvånad om de ämnen jag skriver om inte verkar höra ihop alla gånger!! ;-) Min fysiska hälsa fick gärna vara bättre, och jag jobbar på att det också ska bli så, med bl a naturmedicin och homeopatmedel. I högerkolumnen hittar Du min e-mailadress och jag blir jätteglad om Du hör av Dig till mig om det är nånting Du undrar över! Kommentarer välkomnas förstås också! Kom ihåg att komma tillbaka och se vad jag svarade på din kommentar!!//Anneli.

tisdag 10 april 2012

Hur lång tid...

På 90-talet hade jag i några år ett eget företag som bl a sålde tygblöjor och tillbehör. Miljömedveten har jag varit i större delen av mitt vuxna liv så självklart använde jag tygblöjor till mina barn! (Det är inte alls så jobbigt som många tror och sååå mycket bättre för barnets hud!!)
Ett av argumenten för att använda tygblöjor istället för engångsblöjor är att de tar sjuuukt lång tid på sig att brytas ner i naturen!! Kan nån gissa hur lång tid det tar??

Klicka på bilden här nedan så kommer den upp större och blir lättare att läsa - och där har vi svaret!!
Var det nån av er som trodde att det tar så lång tid??

Andra argument för att använda tygblöjor är:
*Du spar minst 15 000 kr per barn!
*Barnet blir blöjfri mycket fortare!!
*Barnet slipper massa kemikalier som ingår i engångsblöjor och vars fulla konsekvenser ingen egentligen vet...!! (Huden är ingen ogenomtränglig barriär, utan släpper in olika ämnen i blodomloppet inom 2 minuter!!)
*Miljön slipper den negativa miljöpåverkan som engångsblöjorna innebär - oavsett om de läggs på deponi eller bränns!

När jag drev min firma så försökte jag ta reda på vilka ingredienser som ingår i en engångsblöja, men se det gick inte!! Det är superhemligt!! Men vad man vet är att de innehåller s k "superabsorbenter" (samma som även bindor gör) och det är gjort av råolja...!!! Råolja = supergiftigt!!!
Äckligt, eller hur!?!?!

Jag skulle kunna skriva mycket mer om det här, men ni ska ju orka läsa det också...!! Men ett gott råd från mig: ta reda på fakta själv! Och inte bara från blöjtillverkarna - de säger ju naturligtvis att det är testat och godkänt och heeeelt ofarligt...!! Men det kan jag tala om att så är det inte!!
But don't take my word for it!! Forska lite själv!!

Anneli.

6 kommentarer:

Maria sa...

Spännande! Det låter ärligt talat rätt jobbigt med tygblöjor, men det kanske det inte är :) Kommer väl ringa dig dagligen när jag får barn ;) Puss o kram

Anneli Sjögren sa...

:D Ja, det ser jag fram emot!! :D
När man väl fått in rutinen med tygblöjor så är det egentligen rätt lite extrajobb!! Det går ju med den vanliga hushållstvätten förutom ev bajsblöjorna som man kanske vill ta för sig på 90 grader...!!
Dessutom blir det ju mindre stinkande blöjor att konka ut!! :D
Med tanke på hur mycket gift det är i engångsblöjor så kan jag helt klart säga att det är värt det!!!

tantista sa...

Hur kan det komma sig att barnen blir blöjfria snabbare med tygblöjor?

Anneli Sjögren sa...

Orsak och verkan kära vän!!
Alltså: i en engångsblöja kan man kissa och fortfarande känna sig torr. I en tygblöja känner barnet vad som händer och lär sig snabbare kontrollera blåsan!!
När jag var jättesjuk en gång när Martin var dryga året lät Janne honom ha engångsblöjor på sig. Vid ett tillfälle sprang Martin fram till mig när jag låg i soffan, ställde sig lite bredbent framför mig och sa: "kissa"! Så stod han så några sekunder innan han hoppade ihop med benen, sa: "borta" och sprang iväg för att leka! Det är rätt talande tycker jag...!!

tantista sa...

Misstänkte att det var det som var förklaringen. Då ställer det ju verkligen större krav på föräldrarna inte bara med tvättandet av tygblöjorna utan också att man byter blöjor oftare, för annars blir väl huden irriterad, kan jag tänka. Men jag tycker absolut det är en god idé att använda tygblöjor, om man inte är helt äckelmagad så att tvättandet blir en fasa.

Anneli Sjögren sa...

Jo, det är ju bra om man byter oftare, men huden blir i de flesta fall bara irriterad om det är både kiss och bajs i blöjan...!! Men är man "duktig" och byter ofta så att barnet känner att det är sååå mycket fräschare att vara torr så kan det gå väldigt fort att få dem blöjfria! En f d granne till mig fick sin son blöjfri redan vid 6 månaders ålder!!! Men då var hon verkligen konsekvent med att byta så fort han kissat!! Men det kan det ju verkligen vara värt!!