Hjärtligt Välkommen!

Välkommen till min blogg! Jag som skriver den här bloggen är en riktig mångsysslare både vad gäller professioner och intressen, så bli inte förvånad om de ämnen jag skriver om inte verkar höra ihop alla gånger!! ;-) Min fysiska hälsa fick gärna vara bättre, och jag jobbar på att det också ska bli så, med bl a naturmedicin och homeopatmedel. I högerkolumnen hittar Du min e-mailadress och jag blir jätteglad om Du hör av Dig till mig om det är nånting Du undrar över! Kommentarer välkomnas förstås också! Kom ihåg att komma tillbaka och se vad jag svarade på din kommentar!!//Anneli.

söndag 11 december 2011

GODIS!!!!!

Nästan hela dagen har gått åt till Julgodistillverkning!
Bröderna Bus, d v s Marin och Adrian fixade knäcken nästan helt själva!!
Så här fin blev den! :D Och detta är bästa knäckreceptet, jag lovar!! Godare knäck tror jag inte finns!! Receptet är gammalt och med gamla måttenheter, t ex 1 kaffekopp. Men jag har "översatt" det till vanliga moderna måttenheter. Vill ni ha receptet?? Scrolla ner då!!
GODASTE KNÄCKEN
1½ dl socker
1½ dl sirap
1½ dl grädde
50 g smör
50 g hackad mandel
0,75 dl skorpsmulor/ströbröd
1 knivsudd bakpulver

GÖR SÅ HÄR
Koka socker, sirap, smör och grädde i en tjockbottnad kastrull under omrörning tills det det vid ett s k kulprov blir lagom hårt (droppa några droppar smet i kallt vatten. Om det går att forma smeten till en ganska fast kula har det kokat klart). Detta tar allt mellan 1 - 2 timmar beroende på hur häftigt det kokar och hur vid kastrullen är.
Blanda sen mandel, skorpsmulor och bakpulver och häll det i knäcksmeten. Blanda ordentligt men koka inget mer. Fyll knäckformar med hjälp av två teskedar. KLART!

Nästa Julgodis vi gjorde kallas "Strykande åtgång". Som namnet insinuerar så är det försvinnande gott!! Tyvärr väääldigt mycket socker i, så i år minskade jag ner på det lite.
Jag gör alltid 1½ sats för dels så går det åt under julen och dels har jag en form precis lagom för det!
Här kommer receptet till 1 sats:

STRYKANDE ÅTGÅNG
100 g sötmandel - skållad, skalad, rostad och hackad.
3 dl socker (4 enligt ursprungsreceptet)
2 dl vispgrädde
100 g smör
200 g mörk choklad 70 %

GÖR SÅ HÄR
Blanda socker, grädde och smör i en kastrull och koka i ca 5 minuter. Dra kastrullen av plattan och lägg i chokladen bruten/hackad i mindre bitar och låt den smälta under omrörning.
Blanda sen i mandeln och rör om ordentligt. Häll ut smeten på en bakplåtspappersklädd form ca 25 X 35 cm och låt stelna på kall plats. Skär sen konfekten i lagom stora rutor och förvara i kylen.

Varken knäcken eller Strykande åtgången är nåt jag äter av numera - det är alldeles för sött och har alldeles för mycket kolhydrater för min del!

Nästan varje dag så är orden "LCHF-godis" i topp bland sökord som får folk att hitta till min blogg! Ovanstående godis är ju absolut inte LCHF-tillåtet, men ischoklad är/kan vara det!! :D
På bilden här under ser ni min favorit: ischoklad med salta jordnötter! MUMS!!
Det kanske låter lite otippat, men är faktiskt en väldigt god smakkombination!!

Vi gjorde även ischoklad med rostad mandel som jag också äter lite av, och sen gjorde kidsen en variant med Corn Flakes i också.

Ett smart sätt när man vill göra olika sorters ischoklad är att man lägger smaksättningen (nötter, Corn Flakes, Rice Crispies mm) direkt i de små formarna! På så sätt behöver man bara göra en omgång choklad- och kokosfettsblandning som hälls över smaksättningen - klart!! :D

Den sista sortens godis som tillverkades idag gjorde jag av valnötshalvor som jag "klistrade" ihop med jordnötssmör. Sen doppade jag dem i ischokladsmeten och lade dem i knäckformar.
De ser nästan glacerade ut - tycker ni inte!?! Egentligen skulle jag väl ha doppat dem i ren smält choklad, men nu fick det bli så här denna gång! :D
Även dessa kan en LCHF-are få njuta av i måttliga mängder!!

Ja, det var allt för idag folks!!

Anneli.

Inga kommentarer: