Hjärtligt Välkommen!

Välkommen till min blogg! Jag som skriver den här bloggen är en riktig mångsysslare både vad gäller professioner och intressen, så bli inte förvånad om de ämnen jag skriver om inte verkar höra ihop alla gånger!! ;-) Min fysiska hälsa fick gärna vara bättre, och jag jobbar på att det också ska bli så, med bl a naturmedicin och homeopatmedel. I högerkolumnen hittar Du min e-mailadress och jag blir jätteglad om Du hör av Dig till mig om det är nånting Du undrar över! Kommentarer välkomnas förstås också! Kom ihåg att komma tillbaka och se vad jag svarade på din kommentar!!//Anneli.

onsdag 21 december 2011

Kommungubbar och jordgubbar...

Hej allihopa!!

Idag har varit en riktig mastodontdag!!! På förmiddagen städade jag i lokalen och gjorde fint, och hela eftermiddagen har jag suttit i möten!! Från kl 13.00 ända till kl 18.00!! Och när alla hade gått så var det bara att diska och röja innan jag själv kunde åka hem...! Jag är helt slut och hjärnan är överkokt!!

Mötena gällde förstås vårt Sociala företag och hur vi ska komma ur detta moment 22 som vi befinner oss i.
Det finns så mycket regler och lagar att ta hänsyn till, och det mesta tycks sätta krokben för oss!!

I korta drag befinner vi oss här: Vi kan och vi vill jobba. Det finns jobb vi skulle kunna åta oss, men vi får inte!! Anledningen till att vi inte får är att vi först måste ha pengar så att vi kan betala skatt, arbetsgivaravgifter, försäkringar och löner. För att få in pengar så måste vi jobba!! Och det får vi inte!! Ja, ni ser problemet...!! Jag har visserligen förenklat det, men ändå...!

Vi har sökt pengar från nånting som heter Framtidsbanken, men vi fick inga...!
MEN: Vi hade ju möte med "kommungubbarna" idag, och de kanske ska köpa samhällstjänst av oss och betala i förskott!! Det skulle lösa hela detta moment 22-problemet!!

Dealen går ut på att kommunen köper timmar av oss för 150 000 kr och vi utför olika tjänster som kommunen behöver få utfört! Det kan t ex vara att sköta rabatter och planteringar, skotta snö, städa kontor och såna saker.
Kommungubbarna skulle fundera på saken och vi ska under tiden göra en lista på alla olika jobb som vi skulle kunna utföra och skicka till dem och sen nån gång efter årsskiftet ska de bestämma sig för om detta är genomförbart! Och där befinner vi oss nu!
Men det var hoppfulla tongångar på mötet, så kanske kanske kommer det här att gå igenom!! Vi håller tummarna!! :D

Till sist ska jag förklara de där jordgubbarna som jag skrev i titeln till detta blogginlägg! Jo: Jag hade ju bakat saffransbullar och Nettan hade gjort en kladdkaka som vi bjöd på. Till detta serverades vispad grädde, hallon och jordgubbar!! Och tur var väl det - för jag äter ju varken kladdkaka eller bullar!! :D

Anneli.

Inga kommentarer: