Hjärtligt Välkommen!

Välkommen till min blogg! Jag som skriver den här bloggen är en riktig mångsysslare både vad gäller professioner och intressen, så bli inte förvånad om de ämnen jag skriver om inte verkar höra ihop alla gånger!! ;-) Min fysiska hälsa fick gärna vara bättre, och jag jobbar på att det också ska bli så, med bl a naturmedicin och homeopatmedel. I högerkolumnen hittar Du min e-mailadress och jag blir jätteglad om Du hör av Dig till mig om det är nånting Du undrar över! Kommentarer välkomnas förstås också! Kom ihåg att komma tillbaka och se vad jag svarade på din kommentar!!//Anneli.

tisdag 21 juni 2011

Recept med Basilika

Kommer ni ihåg att jag la ut en bild på Basilikabladen jag plockat in för att torka?? Det var den 12 juni. Så här såg de ut då:
Idag såg samma blad ut så här:
Skillnad, va!?!
Om några dagar ska jag plocka av fler blad och lägga på torkning!
Basilika är så himla gott att krydda bl a tomaträtter med!!
Visste ni att de flesta örtkryddor är bra för matsmältningen?? Jojomensan!! :D

En av min pappas paradrätter - som han bl a gjorde när han var kock på Hälsohemmet Tallmogården, var en slags potatisgratäng som vi kallar "Sjögrens frestelse". Som man kan höra på namnet så är den väääldigt god!!
Tyvärr äter inte jag den längre p g a det höga kolhydratinnehållet, men det är ju ingen anledning att undanhålla receptet från er andra!! :D Så här kommer det:

Sjögrens Frestelse 4 - 6 port.
1 kg grovt riven potatis
500 g Keso
4 dl vispgrädde
2 dl mjölk
Vitlök - massor!! Kanske 6 - 8 klyftor eller efter smak...
ca 2 msk smulad, torkad Basilika
Buljongpulver och svartpeppar

Blanda Keso, grädde, mjölk, buljongpulver, krossad vitlök och kryddor i en stor bunke. Smaka av så det är tillräckligt av allt smaskens!
Skala och riv potatisen grovt. Blanda ner det i bunken med kesoblandningen. Häll allt i en ugnsfast form och grädda i 200 grader i minst en timme. Passa så den inte blir bränd mot slutet! Vid behov kan man lägga ett bakplåtspapper uppepå så att potatisgratängen blir färdig utan att bli bränd!
Njut gratängen med en sallad och nåt proteinrikt du tycker passar! Bon apetit!!

Anneli.

Inga kommentarer: