Hjärtligt Välkommen!

Välkommen till min blogg! Jag som skriver den här bloggen är en riktig mångsysslare både vad gäller professioner och intressen, så bli inte förvånad om de ämnen jag skriver om inte verkar höra ihop alla gånger!! ;-) Min fysiska hälsa fick gärna vara bättre, och jag jobbar på att det också ska bli så, med bl a naturmedicin och homeopatmedel. I högerkolumnen hittar Du min e-mailadress och jag blir jätteglad om Du hör av Dig till mig om det är nånting Du undrar över! Kommentarer välkomnas förstås också! Kom ihåg att komma tillbaka och se vad jag svarade på din kommentar!!//Anneli.

torsdag 1 september 2011

Mat- & bakdags igen!

Jag har i flera dagar längtat efter saffran...!
Eftersom jag absolut inte orkar vänta till närmare jul, och jag hade en påsen saffran kvar i skåpet från i julas så gjorde jag en ostkaka med just saffran! (Jo, för ostkaka har jag också gått och varit sugen på i några dagar!!) :P

Ostkakereceptet är det jag numera alltid gör och som du hittar om du klickar HÄR - men idag hade jag då en underbart god och väldigt gul tillsats!! :D Annars gjorde jag receptet precis som vanligt!

Det vart förstås jättegott, men kanske en aningens för stark saffranssmak...! Jag ska prova nån gång att göra 1½ gånger receptet med ett paket saffran och se hur det blir...! Det får ju inte bli för snålt med smak heller!!
Jag återkommer med största sannolikhet om det närmare jul!
Jag var alldeles för hungrig för att jag skulle komma på att fota ostkakan innan sönerna och jag började äta av den, så som ni ser så har vi redan gjort heder åt anrättningen innan kameran kom fram...!

När ändå ugnen var på så provbakade jag ett (för mig) nytt brödrecept också! Receptet kommer från Anna Hallén.
Bröden kallas Mandelfrallor eller nåt liknande och enligt receptet ska det bli ca 12 "frallor" som man formar till med hjälp av 2 matskedar, men jag gjorde dubbelt recept och hällde ut smeten i en bakpappersklädd form istället. Det blev mycket enklare!! Sen skar jag bara upp brödet i lagom stora fyrkanter! :DDet här brödet blir faktiskt väldigt likt "riktigt" bröd, men nästa gång jag bakar det så ska jag använda en något mindre form eller göra tredubbelt recept så de blir lite högre - dessa blev lite i plattaste laget för att dela i två bitar! Men goda!!

Här kommer receptet till ca 12 bullar:
2 ägg
2 dl Creme fraiche
2 msk smält kokosfett
1½ dl mandelmjöl/mald el mixad mandel
2 msk sesamfrön
2 msk fiberhusk
1 tsk bakpulver
½ tsk salt

Rör ihop ägg, Creme fraiche och kokosfett.
Blanda alla torra ingredienser och häll i äggsmeten. Rör om ordentligt.
Häll i en bakpappersklädd form, eller låt stå och svälla i 5 minuter innan du formar smeten till bullar med två skedar.

Bullarna gräddas ca 15 minuter på 200 grader, och det större brödet i något svalare temperatur (180 grader ca) 25 - 30 minuter ungefär.
Dela bröden och frys in det som inte går åt inom ett par dagar.

Over and out för idag!

Anneli.

Inga kommentarer: