Hjärtligt Välkommen!

Välkommen till min blogg! Jag som skriver den här bloggen är en riktig mångsysslare både vad gäller professioner och intressen, så bli inte förvånad om de ämnen jag skriver om inte verkar höra ihop alla gånger!! ;-) Min fysiska hälsa fick gärna vara bättre, och jag jobbar på att det också ska bli så, med bl a naturmedicin och homeopatmedel. I högerkolumnen hittar Du min e-mailadress och jag blir jätteglad om Du hör av Dig till mig om det är nånting Du undrar över! Kommentarer välkomnas förstås också! Kom ihåg att komma tillbaka och se vad jag svarade på din kommentar!!//Anneli.

söndag 14 augusti 2011

Utlovade recept!

Här kommer recept på mina LCHF-kladdkakor och på den ultimat goda ostkakan, även den LCHF förstås!
Jag börjar med kladdkakorna:
150 g ekologisk mörk choklad
2 msk ekologiskt kokosfett (med smak)
200 g mixad mandel/mandelmjöl
3 ägg
1 dl Sukrin
½ dl grädde
1 kaffesked snabbkaffekaffepulver
1 nypa salt

Smält kokosfett och choklad på svag värme.
Blanda ihop mandelmjöl, Sukrin, kaffepulver och salt och häll ner det tillsammans med grädden i den smälta chokladen. Sist har du i äggen och rör om ordentligt innan du häller ner smeten i en smord och "bröad" (med kokosflingor) form ca 21 cm diameter med löstagbar kant, eller som jag som använder Tupperwares hjärtformar (som INTE ska bröas - bara smöras)
Grädda på 175 grader i ca 25 minuter - något kortare om du har småformar.

Jaha, medan jag har ångan uppe så lägger jag också upp receptet på den supergoda ostkakan också! Receptet är fritt efter Birgitta Höglunds recept:
500 g keso
4 ägg
2,5 dl grädde
50 g strimlad/hackad mandel
4 malda bittermandlar
5 msk Sukrin
1 krm salt
1 tsk stött kardemumma
1 tsk vaniljpulver
1 tsk fiberhusk

Ja, det är faktiskt bara att blanda i alltihop och hälla i en smord form!
Grädda i ca 40 min på 200 graders ugnsvärme.
Om du kan vänta lite, så blir den bara godare av att få stå och "goa till sig" en stund innan du hugger in på den!

Hoppas det smakar!! :D

Anneli.

6 kommentarer:

Birgitta Höglund's Mat sa...

Nu är bilden på lökblomman inne :)
http://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2011/08/14/ljummen-svampsallad-med-bacon-till-flaskkarre/

Anneli Sjögren sa...

Ja, jag såg det!! Wow vad vacker den är!!! Lila är dessutom min älsklingsfärg!! ♥

Matskafferiet sa...

Ser gott ut!

Anneli Sjögren sa...

Hej Matskafferiet och välkommen till min blogg!
Ja, det blev väldigt gott!! MUMS!!
Även icke-LCHF:are tyckte att det var jättegott!

Lesly Valencia sa...

Åhh mumsigt! Jag bakade kladdkaka med min kompis här om dagen. Det blev ljuvligt gott och enkelt var det också :)

Tack, jag trivs bra i det röda. JA haha hade aldrig planen att det skulle bli så blont, men var tvungen att ta ett kort :P

Hade så bra!

Anneli Sjögren sa...

Hej Lesly!!
Ja kladdkaka är nog bland det godaste som finns!!
Nä, blont hår är nog inte riktigt din grej...!! :P Men de röda slingorna passar dig verkligen!!
Ha det så bra du med!!