Hjärtligt Välkommen!

Välkommen till min blogg! Jag som skriver den här bloggen är en riktig mångsysslare både vad gäller professioner och intressen, så bli inte förvånad om de ämnen jag skriver om inte verkar höra ihop alla gånger!! ;-) Min fysiska hälsa fick gärna vara bättre, och jag jobbar på att det också ska bli så, med bl a naturmedicin och homeopatmedel. I högerkolumnen hittar Du min e-mailadress och jag blir jätteglad om Du hör av Dig till mig om det är nånting Du undrar över! Kommentarer välkomnas förstås också! Kom ihåg att komma tillbaka och se vad jag svarade på din kommentar!!//Anneli.

lördag 1 januari 2011

Nytt år - nya möjligheter!

God fortsättning på det nya året!!

Tänk om vi visste vad som skulle hända under året... Skulle vi verkligen vilja det??
Jag säger ett mycket bestämt NEJ!! Livet får överraska mig!!

Jag tror ju att jag vet åtminstone en del av vad som kommer att hända framöver; åka tåget hem till Avesta imorgon, köpa spackel och färg på måndag, börja fixa lokalen på tisdag... fira min födelsedag i februari - kanske ha invigningsfest för lokalen samtidigt... o s v. Men vet jag verkligen?? Nä! Det kan jag ju inte göra!! Tåget kan bli inställt, jag kan bli sjuk, jag kanske vill ändra mig om när, var, hur och varför - och det måste jag ju ha rätt till!! Och det är lite min poäng här: OM vi skulle på förhand veta om vår framtid så skulle vi ha väldigt svårt att leva i nuet! Vi skulle nog i alldeles för hög grad bara gå och vänta på att olika saker skulle hända! I värsta fall oroa oss låångt innan nånting ska hända, med allt vad det innebär av onödig tids- och energiåtgång!!
Visst - vissa gånger skulle det kanske vara bra att ha lite förhandsinformation, men inte tillräckligt ofta för att det skulle vara värt det i längden!

Livet består egentligen av en lååång räcka NU och jag för min del vill försöka vara så flexibel och öppen för vad som kommer i min väg som jag bara kan!!

Jag tror att "tricket" är att plannera, vilja och ge järnet, men vara "fri med resultatet", d v s vara öppen för att det kanske inte alltid blir som man tänkt sig! Ibland kan det bli bättre och ibland inte! Men då vet man åtminstone att man gjorde så gott man kunde och man har säkerligen lärt sig nåt på kuppen!!
Kan jag leva enligt ovanstående kommer 2011 att bli ett fantastiskt år - och det har jag för avsikt att göra det till!!

Anneli.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Allt kan hända, och hur kul vore det om man visst eom allt som skulle hända? Livet skulle mista sin charm och spänning. Men jag vet 2011 ska bli ett bra år: Nya utmaningar, mer kurser som utvecklar mig och flytt till en fin lägenhet på Kville. Det är målet! Gott nytt 2011 - vad spännande det här kommer bli att följa dig Anneli! Kram, karma och kärlek

Maria sa...

Gott nytt år och tack för dina kloka tankar. Jag ska också försöka leva enligt detta, mer i nuet än någonsin förr. Kram på dig!

Anneli Sjögren sa...

Vera: 2011 kommer rocka fett!!! :D
Det kommer bli kul att följa dig också, Vera!!

Maria: Ja, ju mer man kan vara i nuet desto mer tror jag att man får ut av livet!!

Anonym sa...

Jag tror inte ens att det är möjligt att se in i framtiden, eftersom jag tror att man skapar sin egen framtid. Det går inte riktigt ihop. Och även det skulle gå skulle jag, som du säger, inte vilja veta. Det blir ju som när man ser film och någon bredvid berättar hur det ska gå hela tiden. Jag gillar överraskningar!

Anneli Sjögren sa...

Jag gillar också överraskningar!!
MEN; på senare tid har jag förstått att det faktiskt går att se in i framtiden - till viss del i alla fall. Jag har själv gjort det några gånger men inte velat tro på det riktigt, men det har ändå visat sig att jag haft rätt...! Lite läskigt faktiskt!!
Det enda sättet jag kan få ihop det på, efter som jag tror på den fria viljan och att vi skapar vår framtid, är att vissa saker kanske vi har bestämt redan innan vi kom ner till den här inkarnationen. Då skulle det kunna vara så att Ja, visst; JAG skapar mitt liv- men en del saker har jag redan bestämt men det kommer jag ju inte ihåg nu när jag är mitt i livet! Förstår du hur jag menar??
Ja, så tänker jag runt det här.....!! (Utan att ta patent på nån "sanning"!!)