Hjärtligt Välkommen!

Välkommen till min blogg! Jag som skriver den här bloggen är en riktig mångsysslare både vad gäller professioner och intressen, så bli inte förvånad om de ämnen jag skriver om inte verkar höra ihop alla gånger!! ;-) Min fysiska hälsa fick gärna vara bättre, och jag jobbar på att det också ska bli så, med bl a naturmedicin och homeopatmedel. I högerkolumnen hittar Du min e-mailadress och jag blir jätteglad om Du hör av Dig till mig om det är nånting Du undrar över! Kommentarer välkomnas förstås också! Kom ihåg att komma tillbaka och se vad jag svarade på din kommentar!!//Anneli.

onsdag 29 januari 2014

Affirmera - hur gör man?

Go kväll kära bloggläsare!
Detta blogginlägg viker jag kort och gott till en liten genomgång av hur man affirmerar.

Vad är en affirmation?
En affirmation är ett påstående om något som man vill och önskar vore sant, sagt som om det redan var sant!
Exempel: Om du vill ha en ny bil så ska du inte affirmera "jag vill ha en ny bil" för då svarar universum bara "Ja, det vill du"! Om du istället säger: "Jag har en ny bil" eller ännu bättre: "Tack för min nya bil" (ordet Tack är den kraftfullaste "bönen"!) så tar universum det som en "beställning" och fixar det! Ja, nu är det ju inte riktigt enkelt, för vore det det så skulle vi ju ha sprillans nya bilar i garaget allihop, men nu försökte jag bara att förklara själva tekniken.

I det här med affirmationer finns det två delar kan man säga; en logisk och en flummig.
Den logiska är att det man tänker på (ger sin energi till) är också det man upplever i sin verklighet. T ex; när man är gravid ser man bara massa stora magar och barnvagnar överallt. Det är inte för att det helt plötsligt är ovanligt många som är gravida eller nyligen fått barn - men eftersom det är det som finns i mina tankar så är det också det jag ser och upplever.
Den flummiga delen bygger på en tro/övertygelse att det i universum inte finns någon brist och att vi genom att försätta oss i samma frekvens som det vi vill ha också drar det till oss. Att försätta sig i samma frekvens innebär att det inte räcker med att bara hoppas eller tro, utan man ska nästan kunna smaka, känna och ta på det vi önskar oss! Inte bara i tanken utan även i känslan! Och det är här affirmationer kommer in i bilden!

Visste ni att våra mänskliga hjärnor är lite dumma...? Jo, det är sant! Hjärnan är så beskaffad att den inte kan skilja på sanning eller lögn, och den tror på det vi säger och tänker! Den söker hela tiden bevis för att det vi tror/tänker/säger är sant!
Ni vet hur man säger att om man tänker/säger/tror nånting tillräckligt ofta/länge/intensivt så blir det en självuppfyllande profetia. BINGO! Det är precis det man utnyttjar när man affirmerar! Hjärnan tror på det vi säger och tänker. Så genom att skriva ner sina önskningar som om de redan var sanna och sen läser det man skrivit (= sin affirmation) minst en gång om dagen så länge man vill och behöver, så ställer man in sin "kompass" på att få det man önskar sig! Omedvetet börjar hjärnan söka lösningar på hur man ska få vad-det-nu-är, och om man är tillräckligt ihärdig - i kombination med att man verkligen tror att det är möjligt - så kan den där bilen (eller vad det nu är) helt plötsligt stå där i garaget! :P

Men... säger du kanske... Jag VET ju att den där bilen inte står i garaget! Jag kan ju inte ljuga för mig själv!?! Joo då, det kan du säger jag!! :P Kom ihåg att din hjärna inte kan skilja på sanning eller lögn! Det du upprepar tillräckligt ofta blir till en sanning!

När man affirmerar är två saker extra viktiga:
1. Att du skriver dina affirmationer utan negationer, använd alltså inte ord som inte och aldrig. Vänd allting till något positivt!
2. Det är viktigt att känslan är med, så innan du läser dina affirmationer; blunda och känn hur det skulle kännas om det du affirmerar om verkligen var sant. Ta sen med den känslan när du öppnar ögonen igen och läser din affirmation!
Jag brukar säga att orden är som fröet du planterar och känslan är som vattnet och solen som fröet behöver för att gro och växa.

Det finns mycket mer att säga om det här med affirmationer - vi har egentligen bara skrapat på ytan - men nu börjar det här blogginlägget bli så långt så det får räcka så här för denna gång! Vill du veta mer är du välkommen på en kurs i Kreativ Visualisering hos mig! Jag funderar faktiskt på att ha en sån kurs till våren!

Jag avslutar med att lägga ut en bild - som vanligt ärligen stulen från facebook - som handlar om Lagen Om Attraktion vilket är precis det vi pratar om här egentligen:

















Ha ett fantastiskt liv kära bloggläsare! ♥

Anneli.

7 kommentarer:

Sabine-Välbefinnaren sa...

Roligt att du skriver om precis detta nu. Jag ska ha tenta skrivning om 10 veckor och har börjat bli lite nervös (och stressad). Så jag tänkte att jag skulle affirmera men googla lite på det först. "Jag har fått mitt diplom", "Jag har fått bästa betyget", "Jag är duktig och har mycket information i huvudet", "jag har klarat tentan". Kan man använda ordet "SKA" och "KOMMER ATT"? Kram på dig

Anneli Sjögren sa...

Hej Sabine! :D
Jag skulle brodera ut det lite mer.. Kanske skriva nåt som: Det går lätt för mig att studera och jag har högsta betyg som i en liten ask" - fast med ord som DU känner är dina!
Dessutom kan du göra fler affirmationer, t ex: Jag kommer alltid ihåg det jag läser när jag pluggar" eller liknande.

Men om du bara affirmerar att du klarat tentan så hoppar du över den viktiga orsaken till varför du klarat den!
Men en eller ett par dagar innan tentan kan du börja fokusera på glädjen du kommer att känna när du klarat den och skriva en affirmation om det! Så skulle jag göra i alla fall!!
Stort lycka till!!

Anneli Sjögren sa...

Hej igen Sabina! Såg att jag inte svarade på din fråga om orden SKA och KOMMER ATT. Men nu ska jag göra det! :D
SKA kan du använda om du vill, MEN... det beror lite på vad du känner inför det ordet! För många kan ordet SKA kännas som en piska på ryggen; ett tvång, och det är inte bra! Men om så inte är fallet för dig så kan du använda det ordet.
KOMMER ATT däremot säger att nånting i framtiden ska hända, och som du vet så kommer aldrig framtiden... Bättre då att säga att du HAR..!
Lycka till med dina Affirmationer!

Sabine-Välbefinnaren sa...

Hej hej,
det har du rätt i... fokusera på vägen dit också, hur jag klarar tentan och inte bara målet. "det känns underbart att uppleva hur fakta och information fastnar/stannar kvar i cellerna i hjärnan". det är ju faktiskt det jag varit orolig för... att infon inte stannar kvar. Så det behöver och vill jag också fokusera på.

"SKA" för mig innebär bara att det är något som ska göras som jag vill, men inget tvång. Fast jag skulle nog säga att "Kommer att" påminner lite om "ska"....båda är en framtida plan/mål. SKA(KOMMER att är ågot som inte hänt ännu, så de kanske jag inte borde använda.

Tack snälla du för hjälpen... du kommer få höra om dagen efter den 14 april. =) Kram på dig.

Anneli Sjögren sa...

Ja va roligt att få höra hur det gått!! Jag är helt övertygad om att det kommer gå bra!!
Kram!

Sabine-Välbefinnaren sa...

Tackar!! =) Kram Sabine

Anneli Sjögren sa...

Varsågod Sabine! :D