Hjärtligt Välkommen!

Välkommen till min blogg! Jag som skriver den här bloggen är en riktig mångsysslare både vad gäller professioner och intressen, så bli inte förvånad om de ämnen jag skriver om inte verkar höra ihop alla gånger!! ;-) Min fysiska hälsa fick gärna vara bättre, och jag jobbar på att det också ska bli så, med bl a naturmedicin och homeopatmedel. I högerkolumnen hittar Du min e-mailadress och jag blir jätteglad om Du hör av Dig till mig om det är nånting Du undrar över! Kommentarer välkomnas förstås också! Kom ihåg att komma tillbaka och se vad jag svarade på din kommentar!!//Anneli.

fredag 10 januari 2014

Åtminstone inte vidbränd...

Inspirerad av Stoffisens blogginlägg tänkte jag att jag skulle skriva lite om utbrändhet idag!
Det senaste året har jag ju blivit mer och mer utmattad, och står nu med näsan tryckt mot väggen (igen). Hur länge jag ska lyckas klara av att inte smacka rakt in i den återstår att se..! Men jag är i alla fall medveten om det och försöker förenkla min tillvaro för att klara av det jag vill/borde/måste, och min plan är att helt missa den där förnicklade väggen denna gång!

För några år sen var det en klok person (Nettan) som sa till mig: "Man blir inte utbränd utav att vara lat"! Jag funderade länge på detta då jag alltid sett mig själv som (och från jag var liten fått höra att jag är) lat. Det gick ju inte ihop... jag var utbränd... men lat... Hmmm...? Sen kom jag på att för det första var/är jag inte lat! Jag är väldigt noggrann, och sen förra vändan jag var utbränd så klarar jag inte av att stressa vilket gör att det jag gör tar lite längre tid - men lat? ICKE!!
Och det var i alla fall inte därför den förbenade väggen kom rusande emot mig - nä det var p g a mitt stora engagemang för.... allt!! Jag skulle ju rädda världen!!
"Jo tjena, det kan du inbilla dig" sa väggen och tvingade mig att tagga ner!

Det var ungefär 12 år sen och sen dess har min energi varit begränsad - jag har aldrig kommit helt tillbaka...!
Men det är så tror jag, att vi får våra smällar tills vi har lärt oss "läxan", och lär vi oss inte första gången så blir det en ny vända! Men det ska fan-i-mej inte bli nån mer vända här!! (Fast tips mottages tacksamt på hur man undviker det..! ;-)

En av de saker jag gör för att må bättre är att lyssna på musik som jag tycker om. Jag blir så glad av bra musik!! :D (Och ni vet ju vad jag gillar.... Metall och Hårdrock!!! Yey!!)
Men i kontrast till det så har jag börjat meditera mer regelbundet igen! Meditation är helt fantastiskt för att varva ner både i kropp och sinne! Rekommenderas starkt!!
"Men jag vet inte hur man mediterar" kanske du säger. Lätt som en plätt säger jag!! Man behöver ju inte meditera "munk-style" i flera timmar på ett hårt golv med korslagda ben!
Det räcker att du sitter på en stol eller i soffan, blundar och följer din andning: in... och ut.... In... och ut... i 5 - 10 minuter!! Eller börja med 1 - 2 minuter bara om du har svårt att koncentrera dig och sitta still, och så ökar du lite vartefter du känner dig bekväm med det! Det behöver inte vara svårare än så!

Såå...! Ska vi komma överens om att hålla oss borta från den där eländiga väggen nu då!?! :P Det gör vi tycker jag!! Om jag gör mitt bästa så kan väl ni också göra det?!? ♥

Anneli.

Inga kommentarer: