Hjärtligt Välkommen!

Välkommen till min blogg! Jag som skriver den här bloggen är en riktig mångsysslare både vad gäller professioner och intressen, så bli inte förvånad om de ämnen jag skriver om inte verkar höra ihop alla gånger!! ;-) Min fysiska hälsa fick gärna vara bättre, och jag jobbar på att det också ska bli så, med bl a naturmedicin och homeopatmedel. I högerkolumnen hittar Du min e-mailadress och jag blir jätteglad om Du hör av Dig till mig om det är nånting Du undrar över! Kommentarer välkomnas förstås också! Kom ihåg att komma tillbaka och se vad jag svarade på din kommentar!!//Anneli.

söndag 21 november 2010

Dag 7. Min bästa vän.

Jag har ingen bästa vän.
Jag har många!! :D
Och jag har många vänner som kallar mig sin bästa vän.

Läste en gång om en dam som åkte på semester utomlands alldeles ensam. När hon satt för sig själv på sitt hotellrum började hon tänka på vilka som var hennes verkliga vänner. Hon beslöt sig för att skicka ett fejkat nödrop till 3 personer som hon tänkte var henne riktiga vänner. Telegrammet hon skickade löd nånting så här:
" Är i knipa och behöver 10 000 kr! Säg absolut ingenting till min man - han får ingenting veta"!
Den första vänninan svarade inte ens, den andra beklagade sig över att hon inte hade några pengar, men grannfrun - den som hon trott minst på - skickade några tusen och ett meddelande om att hon hade skrapat ihop så mycket hon bara kunnat.

Jag har tänkt ganska mycket på den här berättelsen, satt den i relation till mig och mina vänner och kommit fram till att jag är helt säker på att de av mina vänner som verkligen skulle ställa upp för mig om jag var i knipa är ganska många! Kanske så många att mina båda händers fingrar inte räcker till för att räkna dem!
Jag vet - jag är lyckligt lottad!! Men jag tror också att jag är en god vän som ställer upp för mina vänner, och ni vet vad man säger: "Det bästa sättet att få en vän är att vara en"!

STOOOR KRAM till alla mina underbara vänner!!

Anneli.

12 kommentarer:

Jannica sa...

Jag tror du är en bra person :D En bra vän. Toppentjej(kvinna?) ;P

Lena sa...

Härligt inlägg. Ibland får man positiva överaskningar över sin omgivning, som din berättelse beskriver.

Anneli Sjögren sa...

Jannica: Tack! Ja, jag gör mitt bästa! Jag försöker tänka hur jag skulle vilja bli bemött själv och bemöta andra så.

Lena: Ja, det är en tankeväckande berättelse!

Mato sa...

Hejsan! Såg din kommentar i min blogg nu, sent om sider. Ja, mina hundar är rätt goa även om de just nu inte kan vistas tillsammans och ena har fått åka på semester ett tag. :( Låter härligt med många underbara vänner! Kram från Mato

Anneli Sjögren sa...

Hej igen Mato!
Kul att du såg min kommentar till slut!! :D
Du, vad är det för ras på jyckarna?? Den ena ser ut som en Dansk/Svensk Gårdshund - kan det möjligtvis vara det?? Jag har haft en Gårdshund för några år sen! Det är en härligt busig ras!! :D

Lena sa...

Ibland hjälper det att "misshandla" sina växter lite. Det resulterar ofta i att de blommar eller växer mycket mer sen.

Anneli Sjögren sa...

Ha, ha!! Ja, jag har märkt det!! :D

tantista sa...

Du ÄR en bra vän! En av mina "äldsta" och bästa! Jag ser oss absolut stappla runt tillsammans på Ocean View Restaurant när vi är 80;-) (syftar på den roliga historien:)

Anonym sa...

Jag kan mycket väl förstå att många ser dig som sin bästa vän! Men vilken grej med kvinnan som bad tre väninnor om pengar! Jag hoppas att den stackars lurade grannfrun fick sina pengar tillbaka sen bara!

Anneli Sjögren sa...

tantista: Tack Ärkepolarn!! :D Ja, Ocean View får det bli!! Det ser jag fram emot!! :D
Om vi kommer ihåg...!! ;-)

Jenny: Tack!! Jag gör så gott jag kan!! :D
Tror säkert att grannfrun fick tillbaka sina pengar - vilken slags vän är hon annars?!?!?

Anonym sa...

Det var en tankeväckande historia minsann, på flera sätt.

Vad hade man själv gjort...jag hade förmodligen direkt tagit kontakt med min vän och frågat vad som egentligen hänt och försökt göra vad jag kunde utifrån det.
Kanske inte hostat upp tiotusen det första jag gjorde, utan att prata med henne först. ;-)

Trevlig eftermiddag och kväll!

Kram, Åsa Ravenna.

Anneli Sjögren sa...

Hej Åsa!
Ja, så hade nog jag också gjort!!
Men det är ganska så många år sen jag läste om damen i fråga - på den tiden när man inte hade nån mobiltelefon, så det kanske inte kändes som att det bara var att ta kontakt...! Jag vet inte...!
Ha en trevlig kväll du med!! :D