Hjärtligt Välkommen!

Välkommen till min blogg! Jag som skriver den här bloggen är en riktig mångsysslare både vad gäller professioner och intressen, så bli inte förvånad om de ämnen jag skriver om inte verkar höra ihop alla gånger!! ;-) Min fysiska hälsa fick gärna vara bättre, och jag jobbar på att det också ska bli så, med bl a naturmedicin och homeopatmedel. I högerkolumnen hittar Du min e-mailadress och jag blir jätteglad om Du hör av Dig till mig om det är nånting Du undrar över! Kommentarer välkomnas förstås också! Kom ihåg att komma tillbaka och se vad jag svarade på din kommentar!!//Anneli.

tisdag 2 november 2010

Hemgjort Badsalt

Min bloggvän Artemis frågade hur man gör badsalt, så jag tänkte att jag skriver ett litet blogginlägg om det!
Badsalt är busenkelt att göra!! Man kan använda både fint och grovt salt, men jag brukar använda fint salt. Självklart använder jag oraffinerat havssalt som innehåller naturliga mineraler.
Huden blir mjuk och len, och ren ända på djupet!!

Till 4 - 6 karbad tar jag 4 dl havssalt och tillsätter olika ÄKTA aromaoljor och lite tvålfärg (valfritt). Aromaoljor finns på Hälsokostaffärer och tvålfärg tror jag kan finnas på hobbyaffärer eller be din Hälsokostaffär beställa det från en grossist som heter Crearome.

Gör så här:
Häll saltet i en bunke. Droppa över aromaoljor och ev tvålfärg. Blanda noggrant så det blir jämt fördelat i saltet. Häll upp i en burk med tättslutande lock.

Här kommer två förslag på doftsättning:

Efter sport och träning:
20 drp Vita Blomman
8 drp Eukalyptus
8 drp Lavendel

Citrus:
20 drp Apelsin eller Mandarin
8 drp Grape
8 drp Sandelträ

Experimentera själv med olika doftsättningar - det är riktigt roligt!! Där aromaoljor säljs brukar det alltid finnas testflaskor som man får lukta på. Sätt ihop olika öppnade flaskor och lukta om du tycker den kombinationen luktar gott. 2 - 4 olika kan vara lagom i en doftblandning! Överdosera inte!!

Bäst är om du kan läsa på om Aromaoljor och hur de kan användas och kombineras. Det finns många bra böcker!!
Tänk på att det finns oljor som är olämpliga vid t ex graviditet eller astma, så håll dig till de vanligaste aromaoljorna, fråga personalen eller allra helst: läs på själv!!

Ha det så kul med badsaltstillverkningen!! :D

Anneli.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Åh, så härligt det låter =D
Jag som älskar "göra själv/naturliga saker"! =) =)
Det här vore inte illa julklapp heller om man lägger i en fin burk...
Tror du man kan ta hushållsfärg istället eller kommer man att bli blå som en smurf efteråt?
Tack för att du delade med dig av receptet!
Kram =)

Anneli Sjögren sa...

Man måste inte ha färg överhuvudtaget! Jag har aldrig provat med hushållsfärg faktiskt, så jag kan inte säga om det funkar eller inte. Risken är kanske att färgen fastnar i badkaret så det blir jobbigt att skrubba rent, men å andra sidan så blir det ju bara några få droppar i ett helt badkar...! Ja, jag vet faktiskt inte!! Du får prova dig fram!!

Gull :) sa...

Kul blogg :) Bra idé med badsaltet :):). Kolla gärna in min blogg och lämna ett spår. Lycka till.

Anneli Sjögren sa...

Hej jaannicaa!! Kul att du hittade hit till min blogg!! Och nu ska jag kolla in din!! :D
(Jag skriver alltid svar på kommentarer först i min blogg och sen kopierar jag den och klistrar in den på - som nu - i din blogg!)

Anneli Sjögren sa...

Hoppas du kommer tillbaka hit och ser vad jag skrivit till dig jaannicaa, för det gick inte att komma in på din blogg!! Det verkar som att den inte är offentlig än!