Hjärtligt Välkommen!

Välkommen till min blogg! Jag som skriver den här bloggen är en riktig mångsysslare både vad gäller professioner och intressen, så bli inte förvånad om de ämnen jag skriver om inte verkar höra ihop alla gånger!! ;-) Min fysiska hälsa fick gärna vara bättre, och jag jobbar på att det också ska bli så, med bl a naturmedicin och homeopatmedel. I högerkolumnen hittar Du min e-mailadress och jag blir jätteglad om Du hör av Dig till mig om det är nånting Du undrar över! Kommentarer välkomnas förstås också! Kom ihåg att komma tillbaka och se vad jag svarade på din kommentar!!//Anneli.

onsdag 10 november 2010

Tröttare än tröttast

Så har det blivit onsdag igen och jag har inte satt foten utanför huset på hela dagen!! Skulle ju egentligen varit på Socialt företagarkursen, men det fanns inte på kartan att jag skulle ha orkat det idag!!
Vet inte varför jag är så sjuuukt trött just nu. Jag har aldrig varit den som t ex blir påverkad av vädret eller ljuset och jag har egentligen inte sovit sämre än vanligt...!
Jo, det är EN skillnad: jag fryser!! Mannen i mitt liv påminde mig om att jag alltid brukar vara så varm, men sen några veckor tillbaka har jag varit riktigt frusen och lindat in mig i filtar på dagarna och sovit med dubbla täcken på nätterna. Undrar varför...!
Kan det ha något samband med viktökningen? Jag tänker att i och med att jag inte förbränner som jag "borde" så skapas inte heller tillräckligt med värme. Eller... är jag helt ute och cyklar??
Är det nån av er som läser min blogg som har några teorier om detta? Jag vore enormt tacksam för lite tips!!

Ja, det vart ju inte så muntert blogginlägg idag, men jag lovar att försöka "skärpa" mig till nästa gång!! :D

Anneli.

16 kommentarer:

Anonym sa...

Fast det kanske en en "normal" reaktion då jag fryser mer numera eftersom det är kallare? Och oftast blir man väl varmare om man är rund och go, liksom (det säger min man). Eller har jag fel?

Jannica sa...

Det är ju kallare ute nu med. Men jag fryser mer när jag typ tränat och sen när man lugnat ner sig brukar jag börja frysa. Kaj ju bero på olika matvanor med och massa annat. :)

tantista sa...

Hm. Hypotyreos? Alltså underfunktion hos sköldkörteln. Jag kollade på knölstruma (som väl är den varianten du har om jag minns rätt) och den kan tydligen övergå i annan sorts struma. Dock vanligen inte i hypotyreos. Men det skall ju alltid finnas nåt undantag. Låter nästan som att du skulle kunna vara undantaget...

Anneli Sjögren sa...

Vera: Jag jämför med hur jag brukar känna mig denna årstid, och för den delen brukade jag typ aldrig frysa - inte som jag gör nu!!! Dessutom ÄR jag ju rund och go' och borde inte frysa!!

Jannica: Jag har inte tränat och inte ändrat matvanor eller nånting annat! Jag har bara börjat frysa!!

Tantista: Tack för länken. En hel del av symptomen stämmer ju in på mig, men inte alla! Ja, egentligen är det bara depression och förstoppning som INTE stämmer på mig...! Men jag tror inte att det är nån idé att gå till vårdcentralen... Nä, jag MÅSTE till en Homeopat!!!

Tanten sa...

Jag har också "en lätt rondör" men kan ändå vara frusen så att läpparna blir blå. Nu kommer ett trist tips - pass på: -Man måste röra på sig!!!
Upp och hoppa så blir du varm. Kroppen börjar jobba och du blir gladare och piggare. Det här hade du aldrig hört förr va? (Det kan funka med ett par mysiga raggsockar också)

Lesly Valencia sa...

Hej Anneli. Kul att du lyssnar på radion, det är inte många som gör det längre. I dag har jag varit ute och intervjuat folk om "bortskämdhet". Det var intressant att höra deras tankar.

Herbalife tror jag är bra produkter men jag är inte i något behov av dem. Andra personer som äter jätte dåligt har säkert nytta av deras produkter. Jag tänker inte börja sälja.

Massagebänken tror jag nte är en optand, kommer inte ihåg, vi beställde dem i skolan.

Att du fryser är nog bara naturligt efterson att det är kallare nu för tiden. Viktminskning brukar göra att man blir mer frusen också.

Ha en bra dag! Kram

Lena sa...

Det är inget med blodcirkulationen? Det har varit kallt vissa dagar fast då brukar man ju ofta koppla det till dom kalla dagarna. Kan det vara kraftiga väderomslag som gör något?

Anneli Sjögren sa...

Tanten: Lätt rondör...!! Det var inte igår jag hörde DET uttrycket!! :D
Ja, röra på mig är verkligen nåt jag borde göra mer!! Och det ena utesluter inte det andra; raggsockor är mysigt att ha på de kalla fossingarna!!

Lesly: Men jag brukar nästan aldrig frysa - oavsett årstid!! Och inte har jag gått ner i vikt heller...! :-(

Lena: Blodcirkulationen... Det har jag inte tänkt på, men det kan ju ha med saken att göra!! Jag är ju alldeles för stillasittande...!! Väderomslag tror jag inte på - det skulle vara nåt nytt i så fall!!

tantista sa...

Järnbrist? Samband finns med hjärtsvikt. Och restless legs har du ju haft...

tantista sa...

(Anemi borde jag ha sagt. Anledningen behöver förstås fastställas.)

Anneli Sjögren sa...

Sist jag kollade mitt hb så hade jag högre än jag nånsin haft i hela mitt liv - 146 har jag för mig!! Men det är snart ett år sen, så nu vet jag inte, men det borde ju vara bra tycker man...! Anemi har jag ju haft i hela mitt liv tills för ett par år sen!! Restless lägg HAR jag, men har det med järnbrist att göra??

tantista sa...

Ja det framgår av artikeln att restless legs kan ha med järnbrist att göra. Och att om man har 'absolut järnbrist' så kan hemoglobinet ändå se normalt ut.

*frågar hon vilken rad det står på så slår jag ihjäl henne* ;-)

Anneli Sjögren sa...

Men uursääktaa meej!! ;-) Inte fasen såg jag att det var en länk...! Jag är så trött så ögonen går i kors...!
Men på vilken rad står det?? (Kom och slå ihjäl mig då!! ;-)
Om de med "absolut järnbrist" menar järndepåerna (jag har fortfarande inte klickat på länken och läst...) så kollade jag det också för nåt knappt år sen och då hade det gått upp från 5 till 13. En kvinna ska tydligen ha mellan 10 - 50 där 10 är den absolut undre gränsen och vid noll så är man död...! I och med att hb:t gick upp så läkaren sa att det började bli FÖR högt så slutade jag äta järntabletter, men det kanske är dags att kolla upp det där igen! Tack för påpekandet och infon (som jag ska läsa så fort jag klickat iväg denna kommentar)! :D

Anneli Sjögren sa...

NU har jag läst!! TACK kära Tantista för att du skickade länken!! Jag ska printa ut den där sidan, highlighta det som är aktuellt för mig och ta med till min läkare!! Nu jäklar får de börja ta mig på allvar!!
Tack och puuuuuuuuuss!! :D

tantista sa...

Då har vi tre bra spår:

*blodcirkulationen (som Lena sa och som säkert kan ha med hjärtsvikten att göra)

*att knölstruman kan ha övergått till hypothyreos, även om den utvecklingsgången inte är lika vanlig som motsatsen, dvs övergång till hyper-

*anemi (som i sin tur måste bero på nåt annat - och detta andra kan ju vara exempelvis hjärtsvikten, som framgår av artikeln)

Förstår att du inte ser länkarna, jag ser dem knappt själv på min laptop. (Fast på bibblans dator syns de bra.)

Pucker up, baby ;-) <<länk

Anneli Sjögren sa...

Tack kära tantista!
Ja, nu har vi 3 spår, men luttrad och desillusionerad som jag är så undrar jag om läkarna ser det så...!
Va' gullig du är som lägger ner tid och energi på mig och min hälsa!!
Puss i pannan!! <3