Hjärtligt Välkommen!

Välkommen till min blogg! Jag som skriver den här bloggen är en riktig mångsysslare både vad gäller professioner och intressen, så bli inte förvånad om de ämnen jag skriver om inte verkar höra ihop alla gånger!! ;-) Min fysiska hälsa fick gärna vara bättre, och jag jobbar på att det också ska bli så, med bl a naturmedicin och homeopatmedel. I högerkolumnen hittar Du min e-mailadress och jag blir jätteglad om Du hör av Dig till mig om det är nånting Du undrar över! Kommentarer välkomnas förstås också! Kom ihåg att komma tillbaka och se vad jag svarade på din kommentar!!//Anneli.

tisdag 3 juli 2012

God-Fantastisk-Dag

Hej alla glada!! Solen skiner, jag har sovit som en prinsessa inatt, Bröderna Bus är hemma och i eftermiddag ska jag få hjälp av Katta och Nettan att städa lokalen!! Life is gooooood!! :D
Dessutom är det Jannes och min förlovningsdag idag!! Det är 19 år sen vi förlovade oss!! ♥

Har jag nånsin berättat hur Janne och jag träffades?? Vill ni veta?? Fortsätt och läs då, för det är en rätt rolig och ovanlig historia - och framför allt alldeles, alldeles sann!!

För ganska precis 19 år och 2 månader sen satt jag bland flyttkartonger i min lägenhet i Kärrtorp, Stockholm och läste tidningen MåBra. När jag kom fram till sidan med kontaktannonser fastnade min blick på en rätt konstig annons... Någon hade satt in en kontaktannons där det inte framgick vad personen egentligen ville och inte heller vilket kön personen hade. (Tryckfelsnisse hade varit framme och nästan halva annonsen hade fallit bort.) Men vad som framgick var att personen hade samma musiksmak som jag, bodde på landet i södra Dalarna och hade gröna fingrar, d v s var duktig på att odla. "Perfekt"! tänkte jag! Jag skulle ju flytta till södra Dalarna, få en stor trädgård med odlingsland (och jag kan knappt sköta krukväxter...) och dessutom tänkte jag att det skulle vara bra att få en egen kompis och inte bara hänga på syrran Rosali och hennes polare.
Sagt och gjort: jag började skriva ett brev till personen som satt in den där annonsen. Ungefär ett dygn senare hade jag skrivit ett 8 sidor långt brev där jag berättade om mig själv, mina tre barn och att jag var på väg att flytta upp till södra Dalarna.
Den 17 maj damp det ner ett brev i min brevlåda... och det var från en MAN!!!! Hjälp! tänkte jag. Jag var ganska trött på och bränd på karlar vid den här tiden.
Han som svarade (det var Janne förstås) var så där lite artigt sval, berättade lite om sig själv och gav mig odlingstips! Men han verkade inte särskilt intresserad av en relation med mig, vilket fick sin förklaring lite senare:  han hade även fått svar från två 20-åriga tjejer utan barn, så jag som var typ 30 år och hade tre barn stod ju inte så högt i kurs...!! :P
Men skrivklåda som jag har så skrev jag ett brev tillbaka som jag postade dagen efter och på den vägen var det! Vi skrev som galningar fram och tillbaka i ungefär en månad, och utan att ens ha skickat ett foto på oss själva så blev vi kära i varandra per brev!! (Och de där två 20-åringarna fick se sig brädade!!) :P

Direkt efter skolavslutningen nån vecka in i juni så gick flyttlasset till Grangärde och på fredagen efter så skulle Janne komma och vi skulle träffas för första gången! Jag har väl aldrig varit så nervös i hela mitt liv!!!
När fredagen kom "lånade" jag ut barnen till Rosali och vankade sen omkring i huset - fram och tillbaka, fram och tillbaka! Jag visste inte vad jag skulle göra av mig själv så nervös var jag!! Jag visste ju inte hur han såg ut eller om han skulle komma i en rosthög till bil eller en flådig sportbil..!! Men in på grusplanen rullade en röd SAAB 9000 och sen ringde det på dörren...
I Jannes sista brev till mig hade han skrivit att när han kom så skulle jag få en stor kram, och jag hann knappt öppna dörren förrän jag fullkomligt slängde mig om halsen på honom. Jag minns att jag tänkte: "undrar hur länge man kan kramas innan det blir pinsamt..." för jag vågade inte titta på honom!! :P

Och sen gick det undan!! Efter ca 2 veckor förlovade vi oss, efter 4 månader var jag gravid med Martin, efter 9 månader gifte vi oss och efter ett år flyttade barnen och jag hit till Avesta och på den vägen är det!! :D Det vart lite bakvänt med giftemål och flytt, men jag ville inte att Linnéa och Rickard skulle behöva byta skola mitt i en termin och jag ville inte gifta mig med alltför stor mage.
Grangärde kyrka 3/4-94.

Tack vare detta ovanliga sätt att träffas så var vi med i två veckotidningar med stora reportage och även med i TV på TV 2's program "Tango"!! :D

Ja så kan det gå när inte haspen är på!!

Anneli.

6 kommentarer:

Catta Hedin sa...

Tack Anneli för en härligt uppfriskande berättelse direkt ur livet <3

Kram Catta

Anneli Sjögren sa...

Tack Catta!! Ja, det är ganska roligt att berätta vår historia!! Men när jag gör det muntligt så brukar det bli lite mer detaljer! Janne läste vad jag skrivit om oss och kommenterade att jag hade varit duktig på att hålla mig kort!! :P

tantista sa...

Undrar om tjugoåringarna har hämtat sig ännu ;)

Anneli Sjögren sa...

Nääää.... Skulle knappast tro det!! ;-)
Det måste ju smärta att bli brädad av en tio år äldre trebarnsmorsa!!! :P

Maria sa...

Woo det här var ju nästan scary!, jag tänkte på dig och Janne idag och funderade på hur länge ni varit gifta och hur ni träffades, det var en sån häftig historia. Och så gick jag in på bloglovin som jag inte gör så mycket nu när jag inte har nån bra uppkoppling här. Och så har du skrivit det här! Mindreading eller vad? Hoppas du har en fantastisk sommar! Kram

Anneli Sjögren sa...

Wow!! Synkroniserat!! :D
Just nu har jag det otroligt fantastiskt!! :D Jag har kommit fram till Skåne och allt det spännande har tagit sin början!! Vad som kommer att hända har jag förstås ingen aning om i skrivandets stund - men att det kommer att vara spännande råder ingen tvekan om!!
Ha en fantastisk sommar du med!! (Fast det vet jag ju att du har!!) :P
KRAAAAM!!!