Hjärtligt Välkommen!

Välkommen till min blogg! Jag som skriver den här bloggen är en riktig mångsysslare både vad gäller professioner och intressen, så bli inte förvånad om de ämnen jag skriver om inte verkar höra ihop alla gånger!! ;-) Min fysiska hälsa fick gärna vara bättre, och jag jobbar på att det också ska bli så, med bl a naturmedicin och homeopatmedel. I högerkolumnen hittar Du min e-mailadress och jag blir jätteglad om Du hör av Dig till mig om det är nånting Du undrar över! Kommentarer välkomnas förstås också! Kom ihåg att komma tillbaka och se vad jag svarade på din kommentar!!//Anneli.

tisdag 5 april 2011

26 år och 1 timme...

För 26 år och en timme sedan blev jag mamma för andra gången! Bara några minuter från exakt fullmåne!! Min mamma var astrolog och hade stenkoll på sånt!!
Jag skojade om att ungen skulle födas med huggtänder och klor, men det blev en alldeles vanlig - men stor - pojke!
Linnéa - min förstfödda, sa till mig när jag skulle åka in till BB att jag fick inte komma hem med en pojke!! Hon ville ha en lillasyster!!

Mormor, d v s min mamma var barnvakt och när jag ringde hem för att berätta att det var klart ville hon ju förstås veta vilken sort det blev, men jag sa att jag ville berätta för Linnéa först. Motvilligt bar mamma in telefonen i badrummet där Linnéa satt i badkaret och badade. När jag berättade att hon blivit storasyster och att hon fått en lillebror så sa hon till min förvåning bara "jaha" och plaskade vidare!! Det var ju odramatiskt!! :D
Mamma tog luren igen och ville naturligtvis veta exakt födelsetid, och en timme senare var Linnéa och morsan uppe på BB, mamma med ett färdigt horoskop i handen!! :D
Linnéa kastade sig över sin lillebror och överöste honom med pussar medan hon lyckligt mumlade "lillebror, lillebror..."!! Själv låg jag i sängen - helt slut efter en ganska jobbig förlossning och tänkte: "Aldrig mer... Jag ska aldrig mer föda barn!!" Och det gick ju bra... Inte!! ;-) Ha, ha!!
Det är tur att man glömmer så fort det som var jobbigt och bara kommer ihåg lyckan över att ha fått sin bebis i famnen!! ♥

Grattis ♥Rickard♥ på 26-årsdagen!!

Anneli.

13 kommentarer:

Anonym sa...

Kära bloggläsare inklusive Anneli!
Skickar ett svar på ett tidigare blogginlägg men lägger det här för att jag så gärna vill ha kommentarer av dig Anneli och dina bloggvänner. Hoppas att det är ok. Annars får du väl läsa lusen av mig se´n syrran ;). Läs och tyck till.

Älskade tvillingsyster!!!
Att fetma har ökat de senaste 30 åren tror jag inte alls beror på för lite fett utan snarare på att det blivit trendigt att äta chips, coca cola och pizza mm. (d.v.s. fel fett) plus att godisätandet har ökat. Jag håller fullständigt med om att vi inte ska äta socker eller sötningsmedel men all denna grädde, smör och ost som du äter Anneli tror jag verkligen inte på. Jag tror absolut att det är FARLIGT.
Att äta så naturligt som möjligt tilltalar mig. Då tycker säkert de flesta att smör, grädde och kött hör till det naturliga. Men eftersom jag är vegetarian (och du också Anneli) så hör ju iaf inte kött till det som jag tycker är naturligt. Och när man ska äta LCHF kost och vara vegetarian så blir det ju istället mer av ost, smör och grädde.
Vad är det som säger att LCHF kosten är så rätt när nu forskare och dietister tydligen har haft så fel genom åren. Det kan lika gärna komma nya rön om ett antal år som säger att LCHF kosten är förkastlig. Nää, tänk förnuftigt nu. Jag påstår inte att jag är så himla förnuftig men enligt mitt sätt att se det är det så här:
Jag tror på utveckling, jag tror på reinkarnation, jag tror inte på stagnation utan på att livet för oss framåt för att vi ska lära oss av det, av framgångar och av motgångar. Jag tror framför allt på kärlek! Kärlek till allt levande. Utvecklar man sin kärlek till allt så går det inte ihop med att utnyttja varken människor eller djur. Därför tror jag att vi människor utvecklas mer och mer mot att sluta äta kött och att sluta använda en annan varelse´s mjölk (kons mjölk är ju faktiskt till för kalven så som modersmjölken är för bebisen). På grund av det här kan jag inte för mitt liv tro på att LCHF kosten är nyttig i längden. Den kanske visst kan hjälpa över viktiga att gå ner i vikt men som alla dieter ska man nog inte hålla på med den någon längre tid.
När det nu är så att du, Anneli har hjärt-problem så blir jag ju ännu mer orolig för dig när du äter den här kosten. Jag tror som sagt att det är direkt farligt. Men alla har rätt att tycka och göra som de vill. Nu har jag iaf sagt vad jag tycker.
Så, kära syster och alla ni som läser detta, tänker jag tokigt? Har ni någon kommentar? Vore roligt att höra vad ni säger.
Kram
Rosali

Anneli Sjögren sa...

Fan va envis du är, Rosali!!! Lika envis som jag...!! ;-)
Jag tror inte att för lite fett är den PRIMÄRA orsaken till att fetman ökat de senaste 30 åren, MEN: det farliga fettet (margariner och olja utextraherad med kemikalier) PLUS alla snabba kolhydrater (allt raffinerat socker, mjöl o s v) i ökande mängd - DET har skapat fetman!! Och självklart att vi är mycket mer stillasittande nu än förr. För lite fett är den SEKUNDÄRA orsaken till fetma eftersom vi minskat på fettet till förmån för alla de snabba kolhydraterna!!
Tänk när vi var små, Rosali: mamma hade både gott om smör och gott om grädde i maten, vi åt nästan aldrig godis och glass, pizzan hade inte kommit till Sverige än och chips var vi nog banne mig tonåringar innan vi smakade!! Läsk drack vi aldrig!! (Det fanns knappt!!)
Varenda tant hade grädde i kaffet och en försvarlig mängd smör på mackan!
Barnen gav man ofta smör på sked bara för att försäkra sig om att de fick tillräckligt med fett! Och vi var mycket friskare och smalare än vad barn är nu!!
Det går att se på kurvor att i samma takt som margarinet blev populärt så gick hjärt- och kärlsjukdomarna upp!
Med ökande användning av sockerersättningar och samtidigt mindre fett i kosten ökar fettman rekordsnabbt!! Det är FAKTA!!
Sen är jag ganska säker på att vi äter större portioner nu för tiden, vilket gör sitt till!! Kolhydrater triggar hungern - det är också bevisat!!
Jämfört med vår barn/ungdom äter jag inte så himla mycket mer fett än då - speciellt inte nu när jag bara äter typ halva portioner!

Men den ETISKA biten du tar upp, ja där känner jag också att det blir ett dilemma...! Innan jag började med LCHF var jag på väg mer åt det veganska hållet, och som du säger så blir det ju en del mjölkmat när jag inte äter kött och fisk. Men jag äter ju Quorn- och sojaprodukter också - fast det känns inte heller så naturligt och bra...!
Ska man baka in reinkarnation och utveckling också så tror jag att det kan vara så här att våra "huvuden" (=d v s tankar och moral/etik) har kommit längre i evolutionen än våra kroppar!
Jag tror också att kärleken till allt gör att man inte kan skada/livnära sig på något som tas från någon annan eller innebär att nån måste dö, men det jag "försvarar" mig med är att "av det onda gör jag det minst onda" d v s jag äter ingenting som kommer från ett dött djur...!
Mitt hjärta är jag inte det minsta orolig för!! Eller - jo det är jag ju förstås, men inte för att jag äter smör, ost och grädde!! All ny forskning pekar på att naturligt fett INTE är farligt för hjärta och kärl!

Men hör ni; jag säger som syrran: Det vore jätteroligt om ni som läser det här också lägger er i debatten och berättar hur ni ser på saken!!
Kom igen nu!! :D

Anonym sa...

"All forskning" Är du säker på det? "Naturligt fett INTE är farligt" säger du men jag menar att mjölkprodukters fett inte är naturligt för människan. Däremot fett från nötter, frön och avocado tex är naturligt fett.
Bara för att varenda tant hade grädde i kaffet behöver inte det betyda att det är bra "utveckling :)" Allt som var bra förr är defenitivt inte bra nu, eller hur?
Smile
Rosali

tantista sa...

Vilken fin berättelse om hur det var när Rickard föddes. Jag börjar skönja ett mönster här: Vi kommer nog att få veta hur det var när vart och ett av barnen kom till jorden, och det ser den här bloggläsaren fram emot:)

Grattis på födelsedagen, Rickard! Du döljer dina huggtänder väl;-) (Fast lite gothic är du ju allt?)

Vad gäller debatten så tycker jag fortfarande likadant som häromdagen;-) ...dvs att såvitt jag kan förstå så bygger hela LCHF på att man äter kött och gör man inte det så blir det helt fel. Därför avstår jag från LCHF, eftersom jag vill vara vegetarian. Jag läste ju faktiskt en hel jävla bok;-) och googlade massor för att jag gärna ville testa metoden jag med, men jag fick helt enkelt inte ihop det med vegetarianismen. Ja detta vet du ju redan, Anneli, men eftersom du bad om debatt så tänkte jag att du vill nog ha alla åsikter samlade på 1 ställe. Själv tror jag f.ö. att det - specifikt - är transfetter som är djävulens påfund.

Maria sa...

Intressant debatt! Jag tycker ni båda har väldigt bra argument. Själv tror jag på att lyssna på kroppen och känna efter själv vad den mår bra av. I mitt fall skulle jag inte vilja äta LCHF, jag mår inte bra av det. Är överhuvudtaget väldigt skeptiskt till trenddieter som det inte finns någon långvarig forskning kring. Dessutom tror jag inte heller att det är bra att äta för mycket mjölkprodukter, möjligtvis om de kommer direkt från kossan... men annars tror jag ju på de "vita gifterna" där även vetemjöl och socker ingår. Tror på att äta så naturligt det går, och tycker egentligen inte mjölk är naturligt för människor (fast nu hycklar jag lite, för jag äter ägg ibland). Enligt ayurvedan ska man absolut inte äta mycket fett om man är överviktig, och det är ju ändå en tusenårig tradition. Men som sagt... var och en måste ju känna själv vad man mår bra av. Jag har ju aldrig varit i någon annans kropp, så jag kan bara svara på vad jag mår bra av. Jag hoppas i alla fall att du får mår bra snart Anneli!! Kram på er

Anonym sa...

Jag skrev ett inlägg, men tyvärr så verkar jag inte ha så god hand med inläggen på din blogg. Det har hänt flera gånger att den inte kan som det står "utföra din beställning". Är det fler som har stött på fenomenet? Ett stort grattis till mamman denna minnesvärda dag och ett stort tack för en underbart fin berättelse! Anneli

Anneli Sjögren sa...

Tack alla för era kommentarer!! Jag svarar på alla samtidigt!
"All" forskning... Ja, i ärlighetens namn så har jag inte kollat upp ALL forskning, men av det jag kunnat läsa mig till från vad jag tycker verkar vara trovärdiga källor så är det en STOR fettbluff det mesta av det vi fått lära oss de sista 40 - 50 åren och att ny forskning visar att animaliskt fett än nyttigt!
Men jag ÄR bekymrad för det där med mjölkprodukterna...! Jag vill ju inte ta kalvarnas mat och ännu mindre bidra till att så många kalvar slaktas! :-( Men jag mår inte bra av kolhydrater och har förmodligen aldrig gjort utan att fatta det!

EN diet passar inte alla, så är det och så lär det förbli, och precis som Maria skriver så är det bästa att känna in vad just jag mår bra av!

Att varenda tant hade grädde i kaffet handlar inte om utveckling utan om att de (trots grädden?) mådde bättre än tanterna gör nuförtiden!

Avocado har ett supernyttigt fett, men i många nötter och frön finns alldeles för mycket Omega 6 som ger inflammatoriska tillstånd i kroppen och därför bör man inte äta allt för mycket av oljor. Bättre då med Ekologiskt kokosfett och riktigt smör!

TRANSFETTER ÄR DJÄVULENS PÅFUND!!!

LCHF är egentligen ingen direkt trenddiet...! Innan människorna blev bofasta och började odla så var kött och fisk den normala födan där man åt så mycket av fettet man bara kunde!! Sen åt man som komplement ägg, bär, nötter och andra ätliga växter när det var säsong och det är ju typ så en vanlig LCHF:are äter! Människan som släkte hade varit utdöd för länge, länge sen om vi inte var gjorda för att äta så!! Och den fysiska evolutionen går väääldigt lånsamt!!
Däremot den känslomässiga och etiska evolutionen går mycket snabbare och det är där jag känner att det glappar: Våra kroppar är fortfarande inställda på en naturlig kosthållning (oavsett om man har lagt till ris och annan spanmål. Potatisen är ett väldigt modernt påfund däremot)! Men med förstånd och känslor börjar människor alltmer se lidandet som onekligen följer i köttätandets spår och väljer att avstå.
Men jag håller med om att LCHF inte är för vegetarianer... men jag vet inte hur jag annars ska äta när jag märker att jag inte klarar av kolhydrater!!

tantista: Du har helt rätt i att ni bloggläsare kommer att få höra lite om vart och ett av barnen på deras födelsedag!! Nästa gång blir alltså den 22 juni!! :D

Med detta avslutar jag min kommentar för denna gång, men fortsätt gärna att debattera!! :D

Puss och Kram på er!! :D

Anonym sa...

Du kallar kött och fisk för ”naturlig föda”. Jag vill inte gå med på att det fortfarande är naturlig föda för en del av mänskligheten. Har man tagit steget att bli vegetarian så är det inte längre naturligt att äta animaliskt fett, sen får fettdoktorerna och du säga vad ni vill. Det var väl jättebra att människor åt kött och fisk och fick i sig de fetterna förr. Men varför stagnera vid människans intåg på jorden, det har väl ändå hänt en del sedan dess? Jag säger det igen UTVECKLING. Det pågår en ständig utveckling för alla levande varelser och för jordklotet (även om du menar att den utvecklingen går mer långsamt än vad jag tror). Vi hjälper nog också utvecklingen på traven när vi väljer bort animalier.
Jag kan inte känna det du känner när du äter kolhydrater, det är din upplevelse. Men jag tror att du är FÖR inställd på (kanske hjärntvättad) att få tex huvudvärk när du får i dig kolhydrater. Det här är bara mina antaganden, det är du som känner. Du vet att jag bara vill ditt bästa och känner mig förtvivlad över att du i mitt tycke äter helt galet.
Kram kära syster yster
Rosali

Anneli Sjögren sa...

Käraste syrran!! För mig är inte kött och fisk naturlig föda!
När jag kallar kött och fisk för naturlig föda så menar jag det ur 2 perspektiv:
1. Det är inte manipulerat och framtaget för att någon tjänar pengar på det så som fallet är med alltför mycket av den mat människorna livnär sig på nu!
2. Jag menar ur ett evolutionsperspektiv!

Jag menar inte heller att man ska stagnera utvecklingen, men den går inte så fort som du så gärna vill tro!!
Däremot så fortgår den hela tiden och visst kommer det att förändras med tiden - men det är lååångt fram i tiden!! Men ju förr vi påbörjar den förändring vi tror på och vill ha, desto fortare kommer den!!

Första gången jag fuskade med kolhydrater efter att ha ätit LCHF i ca 10 månader så hade jag ingen som helst aning om hur jag skulle reagera, och reagerade med huvudvärk och magvärk. Andra gången jag fuskade med kolhydrater så åt jag lite frukt - och visst DEN gången kunde jag kanske ha kunnat förvänta mig samma reaktion, men då blev jag ju nästan som att jag var alkoholpåverkad!! DET hade jag verkligen inte kunnat föreställa mig!
Så, kära syster: jag är helt säker på att det inte är inbillning eller att jag skapar min upplevelse!! Alltså inte hjärntvättad!!
Pöss på näsan!! Gå och lägg dig!!! ;-) (Det ska jag straxt göra!!)

tantista sa...

Hej fikadax, jag har inte haft problem med att kommentera på den här bloggen men jag undrar om du brukar ha problem på andra blogspot-bloggar också...? Kanske har att göra med vilken profil du väljer när du skall kommentera? (Jag väljer alltid Namn/Webbadress och sedan fyller jag bara i med "tantista".) En annan tanke som dök upp är att det verkar som att de flesta fel kan avhjälpas med att man rensar sin webbhistorik och deletar sina cookies. Den nutida motsvarigheten till att rycka sladden ur väggen och stoppa in den igen:)

Hej Rosali, du känner mig (lite grann) men jag vet inte om du vet vem som döljer sig under alias tantista - fråga Anneli så berättar hon. Jag är också orolig för våran Anneli och jag tror också att hon äter fel. En sak måste jag dock hålla med henne om och det är att vi har jet-hjärnor i stenålderskroppar. Jag tror inte att en enskild kropp kan ställa om sig bara för att "ägaren" väljer bort kött och fisk. Evolutionen sker inte gradvis på en jämnt förlöpande linje "uppåt" utan genom mutationer och genom att de som är "fit for survival" får ligga... Min fromma förhoppning är att framöver så kommer allt fler nördar och allt färre stridspittar att få ligga och på så vis kommer vi att få ett mycket bättre samhälle:))) Men när det gäller vad för näring våra kroppar behöver får det nog till en mutation för att läget skall förändras - och detta säger jag trots att jag är vegetarian. Jag mår inte bra. Tror att jag inte får i mig vad jag behöver. Men min själ då? Jag VILL inte äta djur!! Men min kropp vill - tror jag. Har inte gjort det sen jag var femton, nu är jag femtiotvå. Kommer nog aldrig att göra det. Möjligen omega 3 från fisk, det funderar jag på...

Anneli Sjögren sa...

tantista - my hero!! ♥ WORD!!! AND THEN SOME!!! BRA SAGT!! Sen att jag är MYCKET mindre orolig än Rosali och dig... Tja, det får man helt enkelt bara ta!! :D

E. sa...

Ojojoj, vilken debatt!! Ögonen går i kors, klarar inte att ta in allt, även fast det är intressant!

Jag tror inte på särskilda dieter, som GI, LCHF osv, utan tror att varje människa behöver finna den mat som han/hon mår gott av! Och det gör man genom att testa olika varianter, känna in kroppen och utvärdera... Jag tror att för mycket fett kan skapa hjärt- och kärlproblem och då menar jag fett som finns i ost, mjölk, smör osv. Jag tror att kroppen mår bäst av esentiella fettsyror, som finns i avokado, fisk, linfröolja med mera.

Jag, precis som Maria mår dåligt av att äta för fet mat och det är vad som passar mig. Jag mår bra av kolhydrater, lagom långsamma, det för att jag är en kolhydrattyp, som jag har testat fram i Blossom Magazine, som jag pratat på. Det är kolhydrattypen som är den typ som det passar bäst att vara vegetarian. Är man däremot proteintyp så kan kroppen skrika och må dåligt av att den inte får tillräckligt med kött. (kommer inlägg om detta framöver;-) ) Jag klarar heller inte av mjölk i någon form, reagerar på mjölkproteinet, som är ett väldigt svårt protein för kroppen att brya ned. Samma är det med ägg...

Jag hoppas att du finner den kost som passar dig och ditt hjärta och att du får leva så gott som du är värd att leva! Maten är grunden till allt, som jag ser det och när vi finner den kost vi mår gott av, så ger det så mycket liv och energi...

Hälsokram!
/E.

Anneli Sjögren sa...

Tack för dina ord/åsikter!! Jag är faktiskt inne på samma som du, d v s att olika mat passar olika kroppstyper!!
Enligt boken "Ät rätt efter din blodgrupp", skriven av två naturläkare; far och son, minns inte deras namn - så tillhör jag den gruppen som inte bara TÅL utan SKA äta kött!!! Det är ju "kul" att höra när man har varit vegetarian i hela sitt liv!!
Det ska bli himlans kul att kolla i Blossom vilken kroppstyp jag är enligt hennes metod!! Det skulle inte förvåna mig om jag är Proteintypen...! Men det återstår att se!!