Hjärtligt Välkommen!

Välkommen till min blogg! Jag som skriver den här bloggen är en riktig mångsysslare både vad gäller professioner och intressen, så bli inte förvånad om de ämnen jag skriver om inte verkar höra ihop alla gånger!! ;-) Min fysiska hälsa fick gärna vara bättre, och jag jobbar på att det också ska bli så, med bl a naturmedicin och homeopatmedel. I högerkolumnen hittar Du min e-mailadress och jag blir jätteglad om Du hör av Dig till mig om det är nånting Du undrar över! Kommentarer välkomnas förstås också! Kom ihåg att komma tillbaka och se vad jag svarade på din kommentar!!//Anneli.

söndag 3 april 2011

Fettskrämd + 17 år

Idag är det 17 år sen ♥Janne♥ och jag gifte oss i Grangärde kyrka, ca 2 mil utanför Ludvika! Jag bodde där på den tiden - ditflyttad från Stockholm. Men jag bodde bara där i ett år, sen gick flyttlasset hit till Avesta där Janne är född och uppvuxen och hade hus med egen odling av div rotfrukter, grönsaker, bär och blommor. Och här bor vi kvar!!
Tyvärr har vi ingen tradition av att direkt fira vår dag - till min stora sorg! Men det får gå ändå!! :D
Jag kommer från en familj som firade allt som gick att fira, medan Jannes familj är helt tvärt om!! Jag tror faktiskt inte att de skulle fira Julafton ens om det inte var för att jag och barnen krävde det!! Dagens sanning, faktiskt!! Sad but true!!

Jaha, vad är det om fettskrämd som jag tänkte skriva om då??

Jo, som de flesta av er redan vet så äter jag LCHF-kost (Low Carb High Fat) - eller rättare sagt; min vegetariska variant av LCHF.
Min tvillingsyster Rosali är orolig för mig och tror inte att det är nyttigt och absolut inte bra för mitt hjärta att äta så, så för hennes skull - och för er andra som kanske är intresserade så tänkte jag lägga ut två länkar från Expressen som nyligen skrivit om det!

Håll till godo:
http://www.expressen.se/halsa/1.2373695/sa-blev-fett-farligt-och-nyttigt-igen

http://www.expressen.se/halsa/1.2373803/fettskrack-det-borjade-med-en-bluff

Anneli.

9 kommentarer:

tantista sa...

Grattis grattis! Sjutton år, det verkar som om han tänker behålla dig;- >>>>>>>>>>>>

LCHF är nog bra. För köttätare. Men jag får inte ihop metoden med vegetarianism - tyvärr. Hade jag fått ihop det så hade jag börjat direkt.

Jenny sa...

Grattis!

Jag visste inte att du hade en tvillingsyster? Jag läste i Michael Pollans bok "Till matens försvar" att det inte var säkert att det var det animaliska fettet som var det farliga i den västerländska dieten, utan det animaliska proteinet, eller allt järn som de som äter kött får i sig. För mycket järn leder till cancer och hjärt- och kärlsjukdomar. Jag läste nyligen en artikel där det de nyss kommit fram till att det var just allt protein man får i sig som var det farliga med LCHF, vilket du förstås inte behöver oroa dig för som vegetarian. Ur ayurvediskt perspektiv är så mycket fett, mjölkprodukter och protein precis det som får kapha ur balans, och jag är faktiskt också lite orolig för dig. Men det är inget jag kan göra något åt och kära hjärtanes, vilket jobb det vore om jag lade mig i hur varenda människa åt!

Anneli Sjögren sa...

tantista: Ha, ha!! Ja, det verkar så!! :D
Ja LCHF och vegetarism går inte riktigt hand i hand...! Håller med dig där! MEN; jag tror ändå att alla dessa kolhydrater är värre! Ju mer jag får höra om t ex vete - ju säkrare blir jag på det!

Jenny: Jopp!! Hon är en hel timme äldre än mig!! :D Hon spelar teater, musikaler, sjunger som en lärka och har ett eget band! ♥

Det låter logiskt det du säger om kött och järn. Kött är ju också väldigt försurande för kroppen sägs det ju.
Men nu när jag håller på att dra ner på portionsstorleken så får jag ju inte heller i mig lika mycket mjölkmat och smör - det känns ju i alla fall bra!! Och proteinet är ju som sagt ingen fara för min del!!

Nä, tänk hur horriblet jobbigt det skulle bli om man la sig i vad folk åt! Det räcker med att svara när de frågar och vill veta vad man tycker!! :D

Lena sa...

Ja, det är svårt med LCHF. Man hör både det ena och det andra och till slut vet man inte vad man ska tro liksom.

Ja, livet går i vågor mellan vad man måste och vad man vill. Det känner jag igen. Det tampas jag med för tillfället i högsta grad. Jag hoppas så småningom att det kan bli mer i linje med vad jag vill i mitt liv. Men det är härligt att höra från dig. Jag ska kanske till Dalarna i sommar en sväng.

Anneli Sjögren sa...

Lena: Nä, det blir ganska förvirrande! Det bästa är nog att vara uppmärksam på hur maten påverar en och hur man mår...! Olika mat passar ju olika människor!!
Detsamma gäller nog livet i stort!!

Kommer du förbi Avestatrakten i sommar är du hjärtligt välkommen hit och hälsa på!! :D

Lena sa...

Tackar. Kommer du neråt landet får du också hemskt gärna hälsa på. ;) Grattis förresten till att ni varit gifta i 17 år! Nä, snart läggdags inför en ny vecka.

Anneli Sjögren sa...

Tack Lena!!
Ja, ny vecka nya möjligheter!! :D Det är bara att göra det bästa av den!! :D

Anonym sa...

Älskade tvillingsyster!!!
Att fetma har ökat de senaste 30 åren tror jag inte alls beror på för lite fett utan snarare på att det blivit trendigt att äta chips, coca cola och pizza mm. (d.v.s. fel fett) plus att godisätandet har ökat. Jag håller fullständigt med om att vi inte ska äta socker eller sötningsmedel men all denna grädde, smör och ost som du äter Anneli tror jag verkligen inte på. Jag tror absolut att det är FARLIGT.
Att äta så naturligt som möjligt tilltalar mig. Då tycker säkert de flesta att smör, grädde och kött hör till det naturliga. Men eftersom jag är vegetarian (och du också Anneli) så hör ju iaf inte kött till det som jag tycker är naturligt. Och när man ska äta LCHF kost och vara vegetarian så blir det ju istället mer av ost, smör och grädde.
Vad är det som säger att LCHF kosten är så rätt när nu forskare och dietister tydligen har haft så fel genom åren. Det kan lika gärna komma nya rön om ett antal år som säger att LCHF kosten är förkastlig. Nää, tänk förnuftigt nu. Jag påstår inte att jag är så himla förnuftig men enligt mitt sätt att se det är det så här:
Jag tror på utveckling, jag tror på reinkarnation, jag tror inte på stagnation utan på att livet för oss framåt för att vi ska lära oss av det, av framgångar och av motgångar. Jag tror framför allt på kärlek! Kärlek till allt levande. Utvecklar man sin kärlek till allt så går det inte ihop med att utnyttja varken människor eller djur. Därför tror jag att vi människor utvecklas mer och mer mot att sluta äta kött och att sluta använda en annan varelse´s mjölk (kons mjölk är ju faktiskt till för kalven så som modersmjölken är för bebisen). På grund av det här kan jag inte för mitt liv tro på att LCHF kosten är nyttig i längden. Den kanske visst kan hjälpa över viktiga att gå ner i vikt men som alla dieter ska man nog inte hålla på med den någon längre tid.
När det nu är så att du, Anneli har hjärt-problem så blir jag ju ännu mer orolig för dig när du äter den här kosten. Jag tror som sagt att det är direkt farligt. Men alla har rätt att tycka och göra som de vill. Nu har jag iaf sagt vad jag tycker.
Så, kära syster och alla ni som läser detta, tänker jag tokigt? Har ni någon kommentar? Vore roligt att höra vad ni säger.
Kram
Rosali

Anneli Sjögren sa...

Jag har svarat på Rosalis kommentar under inlägget som heter: "26 år och 1 timme" där hon postade samma kommentar. :D

Var med och debattera ni också!! :D