Hjärtligt Välkommen!

Välkommen till min blogg! Jag som skriver den här bloggen är en riktig mångsysslare både vad gäller professioner och intressen, så bli inte förvånad om de ämnen jag skriver om inte verkar höra ihop alla gånger!! ;-) Min fysiska hälsa fick gärna vara bättre, och jag jobbar på att det också ska bli så, med bl a naturmedicin och homeopatmedel. I högerkolumnen hittar Du min e-mailadress och jag blir jätteglad om Du hör av Dig till mig om det är nånting Du undrar över! Kommentarer välkomnas förstås också! Kom ihåg att komma tillbaka och se vad jag svarade på din kommentar!!//Anneli.

torsdag 14 april 2011

Salvia (Salvia officinalis)

Så här års är det lätt att dra på sig en vårförkylning och vad kan man då göra för att tillfriskna så fort som möjligt?
En väldigt användbar krydda och ört är Salvia!

Salvia har främst två effekter:
1. Svetthämmande
2. Bakteriedödande och virushämmande

Salvia botar egentligen inte själva förkylningen, men eftersom den har bakteriedödande och virushämmande egenskaper så förhindrar man ytterligare uppkomst och tillväxt av bakterier och virus, och blir på så sätt frisk snabbare!
Vet man att man varit utsatt för smitta kan man även använda Salvia i förebyggande syfte! Den är även effektiv mot s k "förkylningsblåsor" i mun och svalg och naturligtvis mot halsont!!

Gör så här: Koka upp vatten, dra kastrullen åt sidan och tillsätt 1 tsk torkad Salvia per tékopp vatten. Låt detta dra i 5 - 10 minuter, sila och använd infusionen för att gurgla och skölja runt i munnen - ungefär varannan timme i ett par - tre dagar eller så länge symtomen kvarstår och lite till!
Drick gärna en kopp morgon och kväll, ev med lite honung i.

Salviaté/infusion motverkar även starka svettningar, men man får vara lite tålmodig; det tar allt från nån vecka till ett par månader innan man märker av effekten!

OBS! Om du ammar är det inte lämpligt att dricka Salviaté/infusion!! Det kan minska mjölkmängden!

Anneli.

3 kommentarer:

Om oss sa...

Spännande Anneli! Har inte salvia en renande effekt också? Har för mig man ska bränna salvia när man flyttar in i ett nytt boende för att få bort alla eventuella negativa energier?

E. sa...

Salviate är så underbart gott!! Kanske skulle dricka det nu igen när min kropp verkar vilja svettas ut gammal skit...

Kram på dig! (mycket att läsa ikapp)
/E.

Anneli Sjögren sa...

Vera: Jo, precis!! Torkad Salvia bränns för att rena från negativa energier! Man binder då ihop torkade kvistar (med bladen kvar) ganska hårt och använder som rökelse.
Brände Salvia gjordes även på sjukhus förr i tiden för att döda bakterierna vid olika epedemier!

Elina: Om du VILL svettas ut gifter/orenheter i din kropp ska du nog INTE dricka Salviaté som ju är svetthämmande!
Bättre då att dricka t ex Gullristé som är utrensande! Jag får återkomma om det i ett annat blogginlägg! :D