Hjärtligt Välkommen!

Välkommen till min blogg! Jag som skriver den här bloggen är en riktig mångsysslare både vad gäller professioner och intressen, så bli inte förvånad om de ämnen jag skriver om inte verkar höra ihop alla gånger!! ;-) Min fysiska hälsa fick gärna vara bättre, och jag jobbar på att det också ska bli så, med bl a naturmedicin och homeopatmedel. I högerkolumnen hittar Du min e-mailadress och jag blir jätteglad om Du hör av Dig till mig om det är nånting Du undrar över! Kommentarer välkomnas förstås också! Kom ihåg att komma tillbaka och se vad jag svarade på din kommentar!!//Anneli.

söndag 27 november 2011

1:a advent

Det är väl knappast nån som missat att det är 1:a advent idag!
Jag misstänker att de flesta av er har städat och fejjat därhemma, och plockat fram lite julpynt och gjort fint.
I det Sjögrenska hemmet är det varken städat eller särskilt pyntat...!! En adventsljusstake och två stjärnor är allt som kommit upp än så länge....
Och så skitiga fönster som vi har här har vi nog aldrig haft förut - den lilla energi jag har, har hittills inte räckt till att städa eller putsa fönster! Inte till att pynta heller..!!
Annat var det hemma hos kompisen Nettan där Adrian och jag varit på 1:a adventsfika!!! Hon hade både städat, pyntat och bakat!!! :D
Men bakat har jag faktiskt gjort; LCHF-pepparkakor!!
Den här gången gjorde jag pepparkakor efter Birgitta Höglunds recept, men sorry Birgitta - mina pepparkakor som jag bakade för snart 2 veckor sen blev enligt mig godare!
Här inunder en bild på pepparkakorna som jag själv totade ihop receptet till:
Och här ska ni få receptet så ni kan baka dem ni också om ni vill!

ANNELI'S LCHF-PEPPARKAKOR.

1½ dl mandelmjöl/mixad mandel
1½ dl kokosmjöl/mixad kokos
1 msk Fiberhusk
1 tsk bakpulver
1 nypa salt
1 tsk vardera av kanel, nejlikor och ingefära
½ dl Sukrin/Sötrix
1 knivsudd Stevia
½ dl kokosolja/smält smör
3 ägg

GÖR SÅ HÄR:

Blanda alla torra ingredienser. Smält kokosoljan/smöret och rör i det tillsammans med äggen till en slät smet. Klicka ut på bakplåtspapper och platta till lite.
Grädda på 200 grader i ca 10 minuter.
Tag ut dem ur ugnen och vänd dem upp-och-ner och låt torka på 50 grader tills de är riktigt torra och spröda.
Förvara i tätslutande burk.
Ja, och så ät av dem förstås!! De är jättegoda med smör på!! Eller varför inte lite mögelost om man nu gillar det!! :D

Anneli.

Inga kommentarer: