Hjärtligt Välkommen!

Välkommen till min blogg! Jag som skriver den här bloggen är en riktig mångsysslare både vad gäller professioner och intressen, så bli inte förvånad om de ämnen jag skriver om inte verkar höra ihop alla gånger!! ;-) Min fysiska hälsa fick gärna vara bättre, och jag jobbar på att det också ska bli så, med bl a naturmedicin och homeopatmedel. I högerkolumnen hittar Du min e-mailadress och jag blir jätteglad om Du hör av Dig till mig om det är nånting Du undrar över! Kommentarer välkomnas förstås också! Kom ihåg att komma tillbaka och se vad jag svarade på din kommentar!!//Anneli.

tisdag 8 november 2011

Mobbing

Saxat från facebook:
"Hur förklarar vi för våra barn och barnbarn vad mobbning är?
Här är hur en lärare i New York gjorde det för sin klass. Hon bad dem att göra följande övning: Barnen skulle ta varsitt pappersark. Sedan blev de tillsagda att skrynkla ihop det stampa och slå på det och men utan att riva det. Så bad hon barnen vika upp arket, titta på hur smutsigt, fyllt med märken och ärr det var. Så ombads barnen att be pappersarket om ursäkt. Fast de gjorde det och försökte att släta ut det, var det fortfarande skrynkligt.
"Dessa märken kommer aldrig att försvinna, oavsett hur mycket du försöker ta bort dem. Detta motsvarar vad en mobbare gör mot andra. Även om du ber om ursäkt efteråt, kommer ärren aldrig försvinna."
Barnens ansiktsuttryck sade att budskapet hade önskad effekt".

Detta inlägg beror inte på något särskilt alls - bara att jag råkade läsa det och tyckte att det var bra skrivet!!

Vill bara tillägga att den som mobbar är den som har sämst självförtroende och självkänsla!
Vill man få ett slut på mobbing så måste man hjälpas åt att få andra att må bra, lyfta folk istället för att trycka ner dem och framför allt ge människor uppskattning och få dem att känna sig sedda, bekräftade och värdefulla!!
Kärlek är svaret!!

Anneli.

2 kommentarer:

Maria sa...

Ja, kärlek är svaret <3 <3
Fint skrivet. Kram

Anneli Sjögren sa...

Tack vännen!! ♥♥♥
Kram!! :D