Hjärtligt Välkommen!

Välkommen till min blogg! Jag som skriver den här bloggen är en riktig mångsysslare både vad gäller professioner och intressen, så bli inte förvånad om de ämnen jag skriver om inte verkar höra ihop alla gånger!! ;-) Min fysiska hälsa fick gärna vara bättre, och jag jobbar på att det också ska bli så, med bl a naturmedicin och homeopatmedel. I högerkolumnen hittar Du min e-mailadress och jag blir jätteglad om Du hör av Dig till mig om det är nånting Du undrar över! Kommentarer välkomnas förstås också! Kom ihåg att komma tillbaka och se vad jag svarade på din kommentar!!//Anneli.

onsdag 24 oktober 2012

Apropå skönhet...

Apropå förra veckans "reportage" om skönhetsvård så tänkte jag idag fortsätta på det spåret fast ur ett annat perspektiv!
Alla har säkert hört talessättet: "Skönhet kommer inifrån", men tror vi verkligen på det? Det skojas ju ofta bort med motkommentaren: "Det är bara fula människor som säger så..."
Men faktiskt: skönhet KOMMER inifrån! Det vi äter och dricker - och det vi INTE äter och dricker - påverkar i allra högsta grad hur vi ser ut på utsidan!!
De flesta av er har säkerligen hört (och tror på) att man får finnar av choklad t ex. Nu tror ju jag att just det inte är sant - nä, är det nåt vi får finnar av så är det sockret/sockerersättningarna och fulfetterna - inte själva chokladen!
Om man tänker efter så är det helt logiskt att eftersom våra kroppar byggs upp av det vi äter och dricker (DET är det väl ändå ingen som tvivlar på??) så blir ju inte resultatet bättre än det vi stoppat i oss!
Alla de här tipsen jag skrev om i förra veckans blogginlägg kommer att få ännu bättre effekt om du samtidigt tänker på att äta så ren mat och dricka så ren dryck som möjligt! Och med REN menar jag förstås naturlig mat och dryck som är så lite manipulerad som möjligt, utan e-nummer och helst ekologisk.
Vilken typ av mat du väljer har kanske inte den största betydelsen - bara den inte gått omvägen genom en fabrik först!!

I min strävan efter att bli så frisk och vacker som jag bara kan bli, har jag en tid funderat kring detta och också börjat längta efter nyttigare - vitalare - mat. När jag säger vital så menar jag i första hand råkost/Raw food - mat som är så oförstörd som möjligt! Min kropp längtar verkligen efter det!! När jag för ett par veckor sen läste om nypressade gröna juicer och smoothies, och att dess näring är ute i kroppens alla celler på endast 15 minuter skrek hela mitt väsen:
"Ja, ja, jaaaaa!! Vill haaaa"!! Och i måndags efter att jag kommit hem ifrån Falun och radiointervjun där så tog jag tag i det hela och gjorde grönsaksjuice! Den kanske inte blev supergod, men som ett första försök var det ändå helt godkänt!
Jag hade en halv gurka, en morot, en selleristjälk, en citron och ca en cm av en ingefära i och så körde jag bara alltihop igenom en råsaftcentrifug! Igår gjorde jag en grön smoothie av ungefär samma ingredienser, men hade också i en avocado, ett päron och en näve salladsmix. Den vart väl så där... men det är ju bara att använda fantasin och experimentera!!
Imorse gjorde jag första dagens juice igen fast med tillägg av vitkål, men när sellerin är slut så kommer jag inte att köpa ny!! Jag gillar inte selleri...!! Synd, för det ska tydligen vara jättenyttigt...!!

Som ett led av detta har jag faktiskt gjort en ny blogg... Nä, jag kommer inte att sluta skriva här, men på den nya bloggen kommer jag att skriva mer hälsoinriktat och om mitt nya kosthåll! Min LCHF Veggiestyle-blogg kommer väl kanske inte heller att bli uppdaterad så ofta, för det känns som att min nya matregim är ytterligare ett steg bort från LCHF förutom att jag inte vill börja äta pasta och bröd och sånt igen! Däremot har jag börjat äta linser och bönor i större utsträckning i och med att Quorn- och sojaprodukter känns så himla onaturliga och manipulerade (vilket de ju också är)!

Jag återkommer om min nya blogg när jag börjat blogga där! Till en början kommer jag nog återpublicera inlägg från den här bloggen som jag tycker passar in på den nya. Vi får se hur och när det blir..!!

Vad den heter?? Ja, vad annat än
Anneli In da Greenhouse! :P

Anneli.

2 kommentarer:

tantista sa...

Woohoo! Bra namn ju!

Anneli Sjögren sa...

Haha..!! Ja.. när jag väl fick vänja mig...!! :D Jag har precis postat mitt första blogginlägg där!! :D