Hjärtligt Välkommen!

Välkommen till min blogg! Jag som skriver den här bloggen är en riktig mångsysslare både vad gäller professioner och intressen, så bli inte förvånad om de ämnen jag skriver om inte verkar höra ihop alla gånger!! ;-) Min fysiska hälsa fick gärna vara bättre, och jag jobbar på att det också ska bli så, med bl a naturmedicin och homeopatmedel. I högerkolumnen hittar Du min e-mailadress och jag blir jätteglad om Du hör av Dig till mig om det är nånting Du undrar över! Kommentarer välkomnas förstås också! Kom ihåg att komma tillbaka och se vad jag svarade på din kommentar!!//Anneli.

torsdag 18 oktober 2012

Hårvård de lux!

Nu fortsätter jag på mitt blogginlägg från igår när jag gjorde en intervju med Camilla som har Avestas första och enda Ekosalong. Idag skulle jag ju skriva om de naturliga skönhetstips som hon hade! Är ni pepp, för här kommer det!!

Enligt Camillas skönhetsfilosofi är mat mat - oavsett om du har det i kroppen eller den! Som vi konstaterade igår så "äter" ju huden 60 % av allt som hamnar på den så för mig är den filosofin helt naturlig och självklar!
Vi börjar med hårvård:
Innan man tvättar håret tipsar hon om att borsta igenom det noga, helst med en naturborste.
Borstarna med svarta strån är superbra för hårbottnen som behöver mycket massage!
Just det här med att massera hårbottnen är många lite skeptiska till för de tror att håret ska bli fett fortare av massagen, men det är en myt hävda Camilla! Tvärtemot så ökar massagen (både med borste och fingertoppar) blodflödet och syresättningen i hårbottnen och det är bara bra för håret!

När man sen ska tvätta håret så räcker det att ta schampo på själva skalpen och massera in det ordentligt. Längderna behöver inget schampo, och dem ska man vara väldigt försiktig med och absolut inte gnugga! Det räcker med att sköljvattnet rinner ner över längderna för att de ska bli rena säger Camilla. Vidare säger hon att det är bättre att tvätta hårbottnen 2 gånger och skölja riktigt noga och sen tvätta det mer sällan! Det här med att tvätta håret var och varannan dag är ingenting som håret mår bra av! Men det är ju bra för dem som vill sälja produkter.... men det är också bara just dem det är bra för!!
När håret väl har vant sig vid naturlig hårvård tycker Camilla att det räcker att tvätta håret 1 - 2 gånger i veckan! Och självklart med ett helt rent schampo, t ex nåt av dem från Urtekram.
Ett annat schampo som Camilla pratar sig varm för är detta:
Rasul-lera eller "Detox-lera". Detta är en mineralrik lera som bara har torkats och pulveriserats och som verkligen på djupet rengör och ger näring! Ja, den faktiskt "detoxar" hår och hårbottnen från alla onaturliga produkter vi kanske använt och hjälper på så sätt håret att snabbare anpassa sig till sitt naturliga tillstånd!
Den löddrar inte, men som Camilla konstaterar så är det inte löddret i sig som gör rent! Snarare är det så att ju mer det löddrar, desto giftigare produkt!! Urk...! :-(
Rasulleran ska förstås masseras in och kan gärna få sitta i en stund innan man sköljer ur den! Balsam behövs inte efteråt!
Camilla är över huvud taget inget fan av balsam som hon tycker är onödigt och mest bara tynger ner håret och gör det platt. Vill man absolut ha lite balsam i håret så menar hon på att det just är lite som gäller, och tvärtemot som vid hårtvätt så ska balsamet bara has i längderna! Och gnugga är förstås fortfarande en dålig idé! Nä, det räcker att krama in det, låta det sitta en liten stund och sen skölja ur det noga.
Istället för balsam kan man med fördel använda äppelcidervinäger! Blanda 1 del äppelcidervinäger med 5 delar vatten och spraya/badda in det i hela håret. Detta ska inte sköljas ur, men oroa dig inte: när håret torkat är all lukt från vinägern borta!
Och som jag skrev redan igår så kommer det att ta tid innan håret vant sig och gjort sig av med alla kemikalierester så ta det lugnt och ge inte upp!!

Som hårinpackning använder Camilla ungefär samma inpackning som jag gjorde häromsistens, d v s äggula, olja och honung.
Till själva basreceptet använder Camilla bara äggula och olivolja som hon vispar ihop som en majonnäs och har i hår och hårbotten. Det funkar både i vått och torrt hår, så experimentera lite och se vad som funkar bäst för dig! Men hon poängterade att olivolja INTE ska användas till blont hår som kan bli grönt av det!! Arganolja, mandelolja eller jojobaolja är väldigt bra för håret så det kan man ta istället.
Till "hårmajonnäsen" kan man även tillsätta lite honung eller några droppar aromaolja. Just i skrivandets stund kommer jag inte riktigt på vilka som passar för detta ändamål, men jag antar att ni kan googla på det om ni är intresserade - det är i alla fall inget man behöver eller måste ha.

Hörrni... Det här blogginlägget blev ganska långt och jag hade egentligen även lite tips för huden... Men det sparar jag tills imorgon! På återseende, folks!!

Anneli.

2 kommentarer:

Leslita sa...

Åhh det där med rasul lera har jag läst om på lockig.se forum. Där jag får alla hårtips ifrån. Jag skulle vilja testa det.

Däremot håller jag inte med om att skippa balsamet är så smart. Det är det som är återfuktande och har man "ej skandinaviskt hår" så blir det torrt och trasligt naturligt. Lockigt hår har en helt annan strukturuppbyggnad.

Kan inte du fråga henne om hon har något bra tips mot mjäll. Naturligt så klart. Och hur ofta man ska göra det isåfall. Jag har hittat lite olika saker som ska hjälpa då måste man göra det ofta och länge. (vilket jag är beredd om det vore så). Men jag vill mest bara inte behöva tvätta ur håret flera gånger i veckan. Jag gör det max 2 grr i vanliga fall.

Tack för ett bra inlägg. Ägg-olja ska jag testa.

Anneli Sjögren sa...

Hmmm..! Det där med balsam eller inte balsam är jag inte så insatt i utan skriver bara vad Camilla tycker! Äppelvinägern funkar som balsam i o m att det återställer ph-balansen, men kanske är det så att olika hårkvaliteter har olika stort behov av t ex balsam... Var och en får prova sig fram till vad som passar ens hår! Men om man använt ett helt rent schampo så torkar det inte ut håret på samma sätt som ett kemikalieschampo och då har de flesta antagligen inte samma behov av återfuktning tänker jag. Men som sagt; testa olika sätt!! Det funkade i alla fall väldigt bra på mitt hår att bara ha lite balsam i längderna och inget uppepå huvudet!