Hjärtligt Välkommen!

Välkommen till min blogg! Jag som skriver den här bloggen är en riktig mångsysslare både vad gäller professioner och intressen, så bli inte förvånad om de ämnen jag skriver om inte verkar höra ihop alla gånger!! ;-) Min fysiska hälsa fick gärna vara bättre, och jag jobbar på att det också ska bli så, med bl a naturmedicin och homeopatmedel. I högerkolumnen hittar Du min e-mailadress och jag blir jätteglad om Du hör av Dig till mig om det är nånting Du undrar över! Kommentarer välkomnas förstås också! Kom ihåg att komma tillbaka och se vad jag svarade på din kommentar!!//Anneli.

söndag 28 oktober 2012

Grönsaksjuice

Idag var det 7:nde dagen på raken som jag gjorde grönsaksjuice eller en grön smoothie till mig själv. Jag gillar juicerna bättre än smoothisarna, men det kan bero på att jag inte kommit på några riktigt bra recept än..!! I alla fall så känns det jättebra att börja min dag med dessa näringsbomber!!
Bilden här ovan visar dagens frukostjuice gjord på morot, vitkål, ingefära, citron, gurka och selleri.
Smaken är helt klart uthärdlig - inte supergod, men helt Ok faktiskt! Däremot är känslan riktigt najs!! Detta är vad min kropp så länge längtat efter!! Som jag skrev i ett annat inlägg: näringen är ute i cellerna på bara 15 minuter och med det i minnet slinker juicen ner hur lätt som helst! :D

Det roliga är att så som jag har börjat äta och dricka på sistone, så är jag är uppväxt!! Mina föräldrar gjorde morotssaft och/eller råkost dagligen, och varmrätterna bestod av linser, bönor och grönsaker till största del! Det hade börjat komma sojaprodukter (t ex "korv" och "köttbullar") på burk när jag var liten, men det var ganska dyrt även då och vi åt inte det så ofta. Och nu håller jag på att närma mig mer och mer min barndoms kosthållning! Det känns bra faktiskt! :D Men pasta tänker jag inte börja äta igen och troligtvis inte ris och potatis heller...! Jag kommer även fortsättningsvis äta begränsat med kolhydrater men tillåta mig naturliga fetter som smör, ekologiskt kokosfett och nötter utan några direkta begränsningar. Åtminstone så länge vikten står still eller går ner!

Hörni: innan jag avslutar dagens blogginlägg så vill jag ge er chansen att kolla in vad Aftonbladet och Sanna Ehdin skriver om margariner genom att lägga ut 2 informativa länkar!

Ni äter väl ändå inte margariner va!?! Om ni fortfarande gör det så är det mycket troligt att ni slutar med det efter att ha läst om den fruktansvärda tillverkningen av dem!!
Den som äter margarin och tror att det är nyttigt är i ordets rätta bemärkelse FETlurad!!
Här kommer länkarna:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15684616.ab

http://www.ehdin.com/?id=927

Anneli.

4 kommentarer:

Sabine-Välbefinnaren sa...

Jag älskar också min juice centrifug... men erkänner att det varit lite torrt på den fronten på sistone. =) Ett tips på smoothie som smakar skumbanan är 1 liten mango, 2 små bananer och några skvättar mjölk. Om du gillar smaken av skumbanan då förstås. =)

Anneli Sjögren sa...

Hej Sabine och välkommen till min blogg!!
Det låter som en riktigt smaskig smoothie, men numera undviker jag att äta alltför mycket frukt...! Mina söner däremot kommer nog att tokgilla den! :D
En annan god smoothie som jag brukade göra förr i världen är på 1 banan, en kiwi och en citron. Det låter kanske inte så himla gott men är bara bananen och kiwin riktigt/lagom mogna så blir det supergott!! :D

Nicolas sa...

Hej,

Här ger vi vår bakgrund Aftonbladets artikel:
http://www.margarin.se/inlagg/bakgrund-till-artikeln-i-aftonbladet/

MVH
Nicolas, konsumentservice - Unilever

Anneli Sjögren sa...

Hmmm...!! Vackra ord på er hemsida, men det känns inte äkta för mig och era produkter är inget för mig!