Hjärtligt Välkommen!

Välkommen till min blogg! Jag som skriver den här bloggen är en riktig mångsysslare både vad gäller professioner och intressen, så bli inte förvånad om de ämnen jag skriver om inte verkar höra ihop alla gånger!! ;-) Min fysiska hälsa fick gärna vara bättre, och jag jobbar på att det också ska bli så, med bl a naturmedicin och homeopatmedel. I högerkolumnen hittar Du min e-mailadress och jag blir jätteglad om Du hör av Dig till mig om det är nånting Du undrar över! Kommentarer välkomnas förstås också! Kom ihåg att komma tillbaka och se vad jag svarade på din kommentar!!//Anneli.

tisdag 17 augusti 2010

Läggdags!

Här kommer ett snabbt blogginlägg innan jag intar horisontalläge! Imorgon måste jag opp i ottan så jag hinner till kursen i Socialt företagande som startar kl 9.00!
Efter kursen ska min grupp ha möte och sen följer en av tjejerna med mig hem för PSYCH-K-balanseringar! Har jag tur så hinner jag hem och pussa på mina pojkar innan nästa PSYCH-K-evenemang: d v s min kompis som jag gick kursen med kommer hit så vi kan balansera varandra! När jag ska hinna med att få i mig nån mat vet jag inte, men det blir nog proteindrinkar hela dagen - det går fortast och är lättast!! :D

Hör ni, allvarligt talat: Ta och kolla på det där viktprogrammet som jag länkade till igår och kom tillbaka hit och skriv era åsikter, insikter, funderingar, farhågor, reaktioner och egna erfarenheter!! Jag är verkligen genuint intresserad av era... ja, allt ovan nämnda!! Vore kul att få igång en diskussion i ämnet i fråga!! Och alltid lär vi oss något!! :D

Så, vad väntar ni på?? Scho, scho!! Scrolla ner till förra blogginlägget, klicka på länken, titta på alla 6 delarna, kom tillbaka hit och SKRIV!!! (Snälla.....!!)

Anneli.

5 kommentarer:

Marina sa...

Hej Anneli,
kolla min blogg, har lagt lite mer japansk musik där=)

Anneli Sjögren sa...

Oh, va' spännande!! Ska genast dit och kolla/lyssna!! TACK!! :D

Anonym sa...

Nu ligger mobilen ute för beskådning! :) Kram

Anonym sa...

Jag tittade på programmet och tyckte det var väldigt intressant. Samtidigt så är jag mycket skeptiskt, det var inga vetenskapliga undersökningar de gjorde (en studie på två pers kan knappast räknas som vetenskapligt). Men om vi nu antar att det finns sanning i det de hittade så är det klart mycket intressant, stämmer det på några människor kan det stämma på andra också.
Det jag saknade var möjligheten till variationer från person till person och andra synvinklar än "det som gör att man går ner i vikt = bra" om du förstår vad jag menar...
Det finns till exempel de som tycker att soppa inte är så bra att äta eftersom den höga vattenhalten späder ut magsyran som är meningen ska bryta ner maten...
Sen tyckte jag experimentet med pastan var så otroligt dåligt, alla fick ju i princip en stor skål pasta (kolhydrater). En var meningen skulle få mycket fett mem jag tyckte hans pasta såg väldigt torr ut. Dessutom så "glömde de" att kolla varianten "mycket pasta +mycket protein +mycket fett" samt även varianten protein och fett minus pastan...
Det med att ta mindre portioner har jag hört funkar för många men för mig blir det bara att jag tar en gång till och då blir det för mycket sammanlagt...
Svårt det där med att banta, det är så individuellt vad som funkar för en person och för en annan... Och du min vän är en gåta! Jag fattar inte varför du inte går ner i vikt hur mycket du än försöker... Det är som om din kropp har låst sig eller något... Säkert du inte har låg ämnesomsättning eller något?

Just det, det var en sak till som störde mig på programmet, det när de jämförde en kort mullig tjej med en lång smal tjej. De kom fram till att den mullig tjejen var mullig för att hon "åt för mycket" men jag tyckte det var orättvisst att säga så. Hon åt för mycket "för sin vikt och längd och förbränning" och inte för mycket i allmänhet. Det kan mycket väl har varit sant att den långa tjejen åt mer än den korta (som de tyckte själva att de gjorde) men den långa var ju nästan dubbelt så lång som den korta så det är klart hon kan äta mer utan att gå upp i vikt!
Sen tycker jag visst man kan ha olika förbräningar människor emellan, lite taskigt att generalisera och säga att alla som är tjocka äter för mycket. Tjejen på programmet skulle kanske behöva äta minimala portioner för att behålla vikten och hur lätt är det att göra det?
Sådär, nu skrev jag lite tankar om programmet =) hade inte ork att göra det tidigare...
Ha det gott!

Anneli Sjögren sa...

Artemis: TACK för din kommentar/ditt svar!!
Jag håller fullständigt med dig i det du säger om programmet - det var så jag tänkte också!
Jag önskar verkligen att de testat varianten "mycket protein + mycket fett - pastan"!! Jag är övertygad om att det hade varit det mest mättande alternativet!!

Att ta mindre portioner KAN funka om du tänker "rätt" och tillåter dig själv att "Nu äter jag den här mängden mat och ingenting annat, men om en stund kan jag äta nånting om jag fortfarande är hungrig". Eftersom mättnadskänslan kommer först efter ca 20 minuter så är chansen stor att du tycker att du är tillräckligt mätt för att INTE äta nånting mer förrän nästa mål. Dricker du dessutom lite vatten typ minst en halvtimma efter maten så bidrar det till att mättnadskänslan varar längre! Att "försaka"/späka sig bidrar bara till ökad hunger/sug och leder ofelbart till att du inte kan hålla dig, utan äter nåt du antagligen inte borde!! Tricket är verkligen att tillåta sig att äta när man är hungrig, men en mindre portion och sen tillåta sig att äta igen om det behövs!! Hoppas du förstår hur jag menar!

Jag har kollat min ämnesomsättning vid ett flertal tillfällen och den är normal enligt läkarna. Men det är nånting som inte stämmer eller kanske rättare sagt; som ingen förstår (än) vad gäller min kropp och uteblivna viktnedgång...!
Och som du skriver, så tror jag också att ämnesomsättningen kan funka olika för olika personer men att det än så länge inte finns metoder att kolla/mäta det! *Suck*
Men jag kämpar vidare!! :D