Hjärtligt Välkommen!

Välkommen till min blogg! Jag som skriver den här bloggen är en riktig mångsysslare både vad gäller professioner och intressen, så bli inte förvånad om de ämnen jag skriver om inte verkar höra ihop alla gånger!! ;-) Min fysiska hälsa fick gärna vara bättre, och jag jobbar på att det också ska bli så, med bl a naturmedicin och homeopatmedel. I högerkolumnen hittar Du min e-mailadress och jag blir jätteglad om Du hör av Dig till mig om det är nånting Du undrar över! Kommentarer välkomnas förstås också! Kom ihåg att komma tillbaka och se vad jag svarade på din kommentar!!//Anneli.

fredag 27 augusti 2010

Bilder och blåbär

Dagens blogginlägg får börja med ett foto på min sånglärka till tvillingsyster som jag skrev om igår.
Fotot är tagen på en spelning hon och hennes band Pralin hade den 26/12 -09 i Borlänge. Och om nån nu undrar; vi är inte speciellt lika!!
Idag var gubben och jag in till stan för att handla och på Hälsokostaffären köpte jag Björksocker. SVINDYRT!!!!! 750 g kostade 175 kr!!! Helt sanslöst dyrt - särskilt med tanke på att man tar lika mycket av björksockret som av vanligt strösocker! Men det innehåller nästan inga kolhydrater och är t o m BRA för tänderna!! Jag tänkte använda det till nåt LCHFgodis till mig och till chokladbollar till pojkarna. Snacka om att man får äta med andakt!!
Vi var även in på Bibioteket för att låna nedanstående bok. Det ska bli spännande att se om jag kan få några svar på varför det är så svårt för mig att gå ner i vikt och kanske kan jag få några tips som funkar på mig! Jag har inte alltför stora förhoppningar i och med att jag vet att Skaldeman är helt inne på köttmat och det är ju som bekant inte jag...! Men jag dissar inte nåt förrän jag har bildat mig en egen uppfattning! "Recention" kommer!!
Nu ska jag ut i köket för att "rädda" lite blåbär från att hamna i en paj pojkarna håller på att baka! Jag vill ju också få smaska på blåbär - utan att få i mig massa kolhydrater! :D
Det är Mannen och yngste sonen som varit ute i blåbärsskogen och nu kommit hem med sin skörd!
Oh, va' gott det ska bli!!
Anneli.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Björksocker??? Har aaaaldrig hört talas om! Och hur kommer det sig att det inte är kolhydrater i?? Annars, skitsamma vad det kostar, jag betalar gärna för bra produkter! Och "vanligt" socker är ju fasiken ett gift! Jag fattar inte att folk faktiskt äter det... Jag fattar inte att jag hade ätit det så länge!!!
PS: spännande bok! Väntar med spänning på recension! =)
Men nu blir det inget sånt skit! Jag mår bra och trivs med min nya kost och de mumsiga + nyttiga efterätter jag bakar UTAN socker! =D
Jag tänkte också, när jag har ätit upp lite kosttillskott ur min hylla kan jag prova dessa du har i bloggen!
Ha det gott!

Anneli Sjögren sa...

Hej Artemis!!
Björksocker är det samma som Xylitol som du säkert har hört talas om! Jag gjorde en SUPERSMASKIG blåbärspaj igår kväll (LCHF naturligtvis) och tog då hälften av sockermängden i receptet och bytte ut det till Björksockret, plus att jag tog lite Stevia också. (Alltså INGET vanlig socker!) Oh my God va' gott det blev!!

Ja, vanligt vitt socker är verkligen ett GIFT!! Vi använder mest ekologiskt rårörsocker här i familjen. Men jag har ju slutat även med det.

Mannen och jag ska straxt åka på kattutställning i Gävle och jag tänkte att jag tar med mig boken och läser i bilen. :D

Säg bara till när du vill prova Kyäni! Maila mig, så kan vi höras privat! :D

Anonym sa...

Fast det godaste sättet att äta blåbär tycker jag är att äta en och en i skogen! Å andra sidan är det inte särskilt ofta det sker.

Anonym sa...

Har du provat björksockret än förresten? Hur smakar det? Har du provat stevia? Jag har inte gjort det, men jag använder så sällan socker i något.

urbanista sa...

Xylitol framställs tydligen genom hydrogenering ser jag vid en googling. Hydrogenering är den process som förvandlar snälla fetter till mycket fula transfetter - men om det är samma sak med socker, det vet jag inte. Det behöver det ju inte vara. Läser du nåt om det, Anneli, så skriv om det här på denna plats är du snäll?

Bra att veta: Hundar kan inte bryta ner xylitol, så för dem är det livsfarligt. Stackars jyckar, choklad är ju också farligt för dom! (Eller är detta bara ett elakt påhitt från the cat community;-)

Anneli Sjögren sa...

Healthy: Du läste visst inte min kommentar så noga...! ;-) Där skrev jag ju att jag använde Björksockret och stevia i pajen och att den blev supergod! :D
Björksockret smakar sött som socker, men man anar en kall smak - samma kyla som i pepparmint, men med den lilla mängden jag tog så kan man verkligen bara ana den! Det var därför jag hade lite stevia i också! Stevia å sin sida har en bismak av typ lakrits, så det kan man inte heller ta för mycket av!

Urbanista: Jag har inte en susning hur man tillverkar Björksocker förutom att det är från saven. Får jag höra nåt om det så lovar jag att berätta!
Det stämmer att man på inga vilkor får ge nåt som innehåller Björksocker till hundar, och det stämmer att de inte ska äta cholkad heller! The cat community har för en gångs skull inget med saken att göra!! ;-)