Hjärtligt Välkommen!

Välkommen till min blogg! Jag som skriver den här bloggen är en riktig mångsysslare både vad gäller professioner och intressen, så bli inte förvånad om de ämnen jag skriver om inte verkar höra ihop alla gånger!! ;-) Min fysiska hälsa fick gärna vara bättre, och jag jobbar på att det också ska bli så, med bl a naturmedicin och homeopatmedel. I högerkolumnen hittar Du min e-mailadress och jag blir jätteglad om Du hör av Dig till mig om det är nånting Du undrar över! Kommentarer välkomnas förstås också! Kom ihåg att komma tillbaka och se vad jag svarade på din kommentar!!//Anneli.

onsdag 10 augusti 2011

Byråkrati...

Vilken dag!! Jag är så trött och slut att jag nästan ser dubbelt!!
Men det har varit en väldigt konstruktiv dag där mycket har satts igång vad gäller det Sociala företaget!
Har jag förresten berättat vad vi heter?? Södra Dalarnas Serviceteam heter vi!!

Imorse träffades vi fyra som startat föreningen/företaget + vår före detta kursledare/nuvarande mentor Bengt. Vi gick igenom upplägget och vad vi skulle säga på mötet med "kommunfolket", d v s chefer och handläggare från bl a Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Bildningsstyrelsen, Samordningsförbundet och var de nu kom ifrån..!
Det var en positiv överraskning att det kom så många från kommunen. 5 pers hade sagt att de skulle närvara men det kom 11 stycken om jag räknade rätt!! :D

Mötet gick jättebra och alla var väldigt intresserade. Vi fick berätta om hur vi tänkt oss att driva företaget och vad vi behöver hjälp med, och de fick berätta om tänkbara sätt de kunde ge oss stöd och draghjälp. Och förhoppningsvis ekonomisk hjälp i form av t ex lönebidrag och att de anlitar oss för olika jobb.
Men hjälp vilken byråkrati!! Jag har börjat inse hur mycket regler och bestämmelser som hela tiden måste följas och många gånger sätter stopp och hinder för tänkbar hjälp/stöd....! :-/

Det är svårt att i dagsläget säga vad det här mötet kommer att ge, men vi ska träffas igen om några veckor och ha uppföljning, och förhoppningsvis vet "kommunfolket" mer om "när, var hur och i så fall varför" de vill stödja oss och det nya företaget! :P

Vi håller tummarna för att vi får det vi behöver!! :D

Anneli.

4 kommentarer:

tantista sa...

Jäkla bra namn i alla fall, det låter som the one and only serviceteam i Södra Dalarna. Och det kanske det är också, men även om det inte är det så är det ju bra att det låter så:)

Anneli Sjögren sa...

Tack tantista! ♥
Ja, vi är det enda serviceteamet, men det finns andra aktörer som gör det vi ska göra...!! Men vi har en fördel och det är just att vi är ett socialt företag! Kommunen har skrivit in i sin handlingsplan (eller vad det nu heter) att de ska gynna Sociala företag!! Dessutom är det brist på folk som utför hushållsnära tjänster utomhus, typ gräsklippning, snöröjning, rensa rabatter och sånt där. Plus att vi ju naturligtvis ska försöka hitta något som vi är ensamma om eller möjligtvis nån annan konkurrensfördel som skiljer "agnarna från vetet"!! :P
Time will tell!! :D

Mia sa...

Hej!
Har egentligen ingen kommentar men har letat efter en kontaktlänk utan att hitta någon...
Jag är arbetslös, är inskriven på arbetsförmedlingen i Avesta sedan några år och skulle vilja veta mer om ert sociala företag som jag har läst om här på internet och i Avestatidningen.
Vänliga Hälsningar Mia T.
mia@haggebacken.se

Anneli Sjögren sa...

Hej Mia!! Min e-mailadress finns i högerkolumnen, men jag skriver straxt till dig från min mail så är det ju bara för dig att svara på det!!! :P
Ona momento!! :D