Hjärtligt Välkommen!

Välkommen till min blogg! Jag som skriver den här bloggen är en riktig mångsysslare både vad gäller professioner och intressen, så bli inte förvånad om de ämnen jag skriver om inte verkar höra ihop alla gånger!! ;-) Min fysiska hälsa fick gärna vara bättre, och jag jobbar på att det också ska bli så, med bl a naturmedicin och homeopatmedel. I högerkolumnen hittar Du min e-mailadress och jag blir jätteglad om Du hör av Dig till mig om det är nånting Du undrar över! Kommentarer välkomnas förstås också! Kom ihåg att komma tillbaka och se vad jag svarade på din kommentar!!//Anneli.

fredag 5 augusti 2011

LCHF Veggie style

I tre dagar nu så har min yngste son Adrian ätit min vegetariska variant av LCHF. Kul att han vill prova!!
Det har i alla fall resulterat i att jag ansträngt mig lite extra för att laga god mat! När jag bara lagar till mig själv orkar jag inte vara så kreativ alla gånger, och speciellt inte nu när det har varit så varmt! Jag har rätt svårt med värmen som det är, så att sen stå vid spisen och laga mat känns som ni förstår inte så lockande...!!

Idag gjorde jag i alla fall nåt till middag som båda sönerna verkligen uppskattade:
Ostgratinerad blomkål med Jordnötssmörssås, sesamnuggets och lite råa grönsaker.
Jordnötssmörssås kanske känns otippat som sällskap till det andra - det äts ju traditionellt med Kinesisk-, Indonesisk- och Taimat. Men jag bryr mig inte det minsta om vad som anses passa ihop - jag gör mat som jag tycker om och sen får inspirationen komma från hur många olika matkulturer som helst!!
Och av sönerna fick maten högsta betyg!! :D

Om nån till äventyrs undrar hur man gör jordnötssmörssås så gjorde jag så här på ett ungefär:
1 liten finhackad gul lök
Ca 1-2 msk ekologiskt kokosfett eller smör
2 stora matskedar jordnötssmör utan bitar och naturligtvis utan socker!
kokvattnet från blomkålen, ca 2 dl
mjölk och grädde tills såsen får önskad konsistens
buljongpulver, örtsalt, Cayennepeppar, svartpeppar

Smält kokosfettet/smöret i en kastrull och låt den finhackade löken "smälta" däri i ca 10 minuter tillsammans med kryddorna. Skeda i jordnötssmöret och häll på kokvattnet + buljongpulvret och späd vartefter såsen tjocknar med mjölk och grädde till önskad rinnighet. Rör hela tiden i såsen! Koka upp och smaka av med örtsalt och ev mer kryddor.
KLART!

Blomkålen bryter jag i buketter och kokar i ganska lite vatten! Vattnet behöver absolut inte täcka blomkålen - inte ens i närheten!! Ha bara ett tättslutande lock på så ångkokar det och behåller mer av näringen!
Koka inte blomkålen för länge, ca 10 - 12 minuter räcker!! Den ska vara "al dente" - överkokt är den ingen hit!!
Att gratinera kålen sen är en "baggis"!! Lägg bara över den i en ugnsform, strö över lite örtsalt och riven ost och "skjuts in i ugnen"; 200 grader i ca 15 - 20 minuter. :D

Anneli.

Inga kommentarer: